هوش مصنوعی در حوزه سلامت

پردیس فناوری کیش-طرح مشاوره،متخصصین صنعت ومدیریت-دپارتمان فناوری اطلاعات وارتباطات

مهم ترین نکته در این حوزه بهبود نتایج بیماران و در عین حال کاهش هزینه است.

شرکت های فعال در حوزه سلامت می خواهند با استفاده از یادگیری ماشین، روند تشخیص و درمان را بهتر و سریعتر انجام دهند.

یکی از شناخته شده ترین فناوری ها در این زمینه سیستم IBM Watson است.

این سیستم زبان طبیعی را درک می کند و قادر به پاسخگویی به سوالاتی که از آن پرسیده می شود است. این سیستم تمام اطلاعات مربوط به بیمار از منابع موجود را استخراج می کند تا یک فرضیه ایجاد کند و پس از اطمینان آن را ارائه می دهد.

سایر برنامه هایی که هوش مصنوعی دارند مانند چت بات ها، می توانند به بیماران برای برنامه ریزی قرار ملاقات، پاسخ به پرسش ها، صدور صورت حساب کمک کنند و یا به صورت یک دستیار سلامت مجازی به فرد بازخوردهای پزشکی ارائه دهد.

پررنگ تر شدن نقش هوش مصنوعی در تشخیص سرطان سینه

تحقیقات جدید نشان می‌دهد هوش مصنوعی همانند هوش طبیعی انسانی دقیق است و برخی وقت‌ها برای تشخیص سرطان سینه از طریق ماموگرافی عملکردی بهتر (از هوش طبیعی انسان) دارد.
در این تحقیق به «یک سیستمِ رایانه ایِ یادگیرندهِ ماشینی» طوری آموزش داده شد تا بتواند تصاویر اشعه ایکس و ماموگرافی را بخواند.

این سیستم رایانه‌ای مبتنی بر هوش مصنوعی، ثابت کرد که می‌تواند در خواندن عکس‌های ماموگرافی عملکردی بهتر از یک پزشک – به صورت انفرادی – داشته باشد و عملکردش با عملکرد تلفیقی دو پزشک در خواندن عکس‌های ماموگرافی برابری کند.
محققان می‌گویند این سیستم پتانسیل بهبود عملکرد دارد هرچند ممکن است تعدادی تشخیص نادرست هم داشته باشد.


فرگوش والش خبرنگار بی بی سی در این باره گزارش داد: بررسی عکس ماموگرافی کاری بسیار تخصصی است که نیازمند مهارت بالایی است، اما پزشکان متخصص این کار را انجام می‌دهند.

همیشه دو رادیولوژیست تک تک عکس‌های اشعه ایکس زنان را مورد بررسی و مطالعه قرار می‌دهند، اما اکنون هوش مصنوعی- که یک رایانه یادگیرنده ماشینی است شرکت گوگل هلث آن را طراحی کرده است – می‌تواند این کار را به اندازه انسان‌ها به خوبی انجام دهد.
تحقیقات ژورنال پزشکی نیچر نشان می‌دهد دقت هوش مصنوعی بیشتر از عملکرد انفرادی یک پزشک در بررسی عکس‌های ماموگرافی بوده است.
سارا هیوم (Sara Hiom) مدیر مرکز اطلاعات سرطان و تشخیص زودهنگام گفت:این تحقیق به ما نشان می‌دهد که در آینده این امکان وجود دارد که برنامه غربالگری سرطان سینه با دقت بیشتر و موثرتری انجام شود یعنی زمان انتظار بیماران برای دریافت نتیجه کمتر و در نتیجه نگرانی آن‌ها کمتر شود و رویهمرفته نتایج بهتری هم بدست خواهد آمد».
خانم هلن ادواردز که نتایج ماموگرافی وی به مدت پانزده سال منفی بود از بیماران حاضر در هیئتی بود که دسترسی گوگل هلث به اطلاعات پزشکی افراد ناشناس را تصویب کرده بود.
هلن ادواردز: اولش من نگران بودم که گوگل می‌خواهد با این اطلاعات چه کار کند، اما وقتی به آن فکر کردم متوجه شدم این کار در بلند مدت به نفع زنان خواهد بود، چون وقتی که پزشکان متوجه می‌شوند آن‌ها (زنان) به سرطان مبتلا نیستند دفعات کمتری آن‌ها را برای غربالگری سرطان سینه فراخوان می‌کنند.
این گزارش می‌افزاید: همیشه پزشکان حرف آخر را درباره تشخیص سرطان می‌زنند، اما به نظر می‌رسد که هوش مصنوعی دارد نقش فزاینده‌ای در تشخیص سرطان ایفا می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *