هوشمند سازی فروشگاه های زنجیره ای

هوشمند سازی فروشگاه های زنجیره ای

پردیس فناوری کیش-طرح مشاوره متخصیص صنعت و مدیریت -گروه فناوری اطلاعات

هوشمند سازی فروشگاه زنجیره ای به چه منظوری صورت خواهد پذیرفت؟

در نوشته قبل به موضوع هوشمند سازی خروده فروشی ها پرداختیم،بنیان گذاری این کار شرکت آمازون
بود که از سال 2018 رسما فروشگاه amazon go را راه اندازی کرد و تجربه های  متفاوت و کاملی از نحوه
فروش محصول به شکل هوشمند و نحوه محاسبات قیمت و در مجموع رضایت مشتری را مورد سنجش و
ارزیابی قرار داد از همان سال سیستم AI و بیگ دیتا به کمک شرکت آمازون آمد تا این فرآیند به سرعت طی
شود.

شرکت آمازون با ذخیره نتایج مختلف در برخورد با سرویس های جدید خود و ذخیره آن نتیاج توانست تغییرات

گسترده ای در ساختار سیستم ماشین رفتار خود هوش مصنوعی را ارتقا دهد.

این ارتقا سبب رفع مشکلات هوش مصنوعی تا درصد بسیار بالایی شد مشخصا به دلیل پیگام بودن شرکت آمازون در ایجاد این تجربه کاربری ،  سوپر مارکت های زنجیره آمازون  بنام amazon go grocery خواهیم پرداخت.

آمازون amazon go grocery چه تفاوتی با آمازون go دارد؟

قبل از شروع برسی این تفاوت باید بدانید فروشگاه go قبل از amazon go grocery ایجاد شده است و در
واقع تجربه شرکت آمازون برای ورود به بازار خرده فروشی فیزیکی بوده است که همچنان در مراحل
ابتدایی خود قرار دارد.

به نظر می رسد همچنان تا سال 2022 یا حتی بعد از آن این روند را به شکل فعلی ادامه خواهد داد و همچنان تصمیم به توسعه روند فعلی برای رسیدن به جایگاه یک فروشگاه کاملا هوشمند را در سیاست شرکت دنبال می کند. 

این دو مزیت عمده برای شرکت آمازون ایجاد می کند.

  • آمازون می تواند از این تجربه برای راه اندازی دیگر شعبات و دیگر فروشگاه های فیزیکی خود که به شکل هوشمند طراحی می شوند استفاده کند.
  • از طرفی شرکت آمازون می تواند این تجربه را به عنوان یک راه اندازه فروشگاه زنجیره ایهوشمند با استفاده از دریافت مبالغ  قابل توجه در اختیار رقبای خود قرار دهد.

یعنی عملا آمازون می تواند به عنوان پیشگام در توسعه فروشگاه های هوشمند علاوه بر توسعه کسب و کار خود با ایجاد زیر ساخت های پیشرفته از جمله هوش مصنوعی توامند تر نسبت به رقبا در این بخش این خدمات را به شکل غیر رایگان در اختیار فروشگاه های فعلی قرار داهد.

روند توسعه اجتناب ناپذیر است و دیر یا زود تمام صنایع باید هوشمند شوند از جمله صنعت فروشگاهی و بسیاری از فروشگاه های زنجیره ای در سر تا سر دنیا بزودی روند هوشمند سازی خود را آغاز خواهند کرد ور شرکت آمازون و هر شرکتی که زودتر این روند را آغاز کند می تواند از این کیک سهم بیشتری ببرد.

اما بهتر است خیلی از بحث دور نوشیم.

آمازون گو یکسری  فروشگاه محدود با کالا های محدود و روش های پرداخت به نسبت amazon go grocery است.

amazon go grocery آماده که تمام مایحتاج روزانه شما را به شما با کمترین واسطه در اختیار شما قرار دهد و از همه مهم تر این است که برای استفاده از این فروشگاه نیازی به ایستادن در صف انتظار دارید.

شعار این فروشگاه هم همین است “هرگز در صف برای برسی مجدد منتظر نمانید”

اما این شعار یعنی چه؟

تقریبا آمازون هر آنچه که دیگر فروشگاه های فیزیکی می فروشند در استور خود دارد پس کالا ها نیست که به این فروشگاه ها امتیاز می دهد بلکه این فرآیند انتخاب محصول و محاسبه و خرید محصول است که به این فروشگاه  امتیاز جداگانه ای می دهد.

در هنگام ورود به فروشگاه amazon go grocery هیچ ورودی برخلاف فروشگاه go وجود ندارد در واقع در این فروشگاه از نیروی انسانی هم تا حدودی استفاده می شود برخلاف فروشگاه amazon go.

بعد از ورود به فروشگاه فقط کافیست یک چرخ خرید هوشمند فروشگاهی بردارید.

چرخ هوشمند فروشگاهی یک از مهم ترین بخش های فروشگاه خرده فروشی هوشمند  می باشد.

بعد از برداشتن چرخ و رفتن به سمت خرید مایحتاج خود ابتدا باید چرخ دستی خود را آزاد کنید و موقتا
روی حساب خود ریجستر نمائید. برای این منظور به برنامه آمازون مارکت یا کارت اعتباری مخصوص این
شرکت نیاز خواهید داشت که با اسکن کد QR نمایش داده شده روی چرخ این کریر فروشگاهی بنام شما تا
پایان خرید  ثبت می شود

با برداشت کالا و گذاشتن کالا داخل کریر قیمت محصول دقیقا روی مانیتور موجو بر روی چرخ هوشمند و موبایل شما نشان داده می شود به همراه مشخصات کامل محصول و اطلاعات تکمیلی آن شامل وزن و سازنده و….

با برداشتن محصول از سبد خرید و خارج شدن آن محصول از سبد خرید محصول به سرعت از حساب کاربری شما حذف می شود.

اما فرایند شناسایی محصول چگونه است؟
در الگوریتم محاسباتی قیمت و تشخیص کالا در فروشگاه Azamzon go  مبنا صرفا بارکد خوان بود یعنی
دوربین حفاظتی صرفا وظیفه خواندن بارکد روی محصول را برعهده میشد و اگر مشتری سهوا یا عمدا روی
این بارکد را می پوشاند شناسایی محصول نیز به سختی صورت می پذیرفت 
آمازون از این باگ بزرگ در amazon go grocery درس گرفت و علاوه بر بارکد خوان ، وزن را هم به  فرآیند
شناسایی محصول افزود حالا اگر همزمان چند محصول را داخل کریر بگذارید احتمالا با مشکلات کمتری
برای شناسایی محصول مواجه شویدالبته این فرآیند هنوز مشکلات زیادی دارد و چندان دقیق نیست و مثلا
برای محصولات با وزن خیلی کم و بارکد مخدوش  احتمالا محصول شناسایی نخواهد شد مثلا در میوه ها.

این مورد و این باگ در آینده تا حدود زیادی رفع خواهد شد اما آمازون در حال حاضر یک راه حل مناسب برای آن دارد،وارد کردن محصول به شکل دستی به همراه وزن و مقدار آن.

پس از پایان خرید دو راه عمده برای پرداخت مبلغ در جلوی روی شما می باشد.
پرداخت مبلغ به صندوق دار که این مورد مانند فروشگاه های دیگر می باشد اما دیگر نیازی به اسکن و
محسابه مجدد قیمت محصولات نیست و فقط کافی است که مبلغ تعیین شده روی چرخ خرید را پرداخت
کنید.
روش دوم هم پرداخت  به شکل آنلاین یا از طریق موجودی حساب کاربری که در اینجا با وارد کردن کد سبد
خرید یا پرداخت مستقیم مبلغ از روی دستگاه پوز موجود روی چرخ این مبلغ از حساب شما کسر می گردد.
همچنین با اسکن QR کد موجود در نرم افزار در بخش حساب کاربری این مبلغ ازحساب شما کسر می گردد.

تمام شد شما به همین راحتی یک خرید ساده و سریع را تجربه خواهید کرد.

لینک کمکی

مطالعه بییشتر: چرا آمازون به زودی ممکن است روش خرید ما را تغییر دهد/ مطالعه از سایت forbes

خواروبار فروشی مدرن شرکت آمازون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *