نسل کنونی و آینده کنسول های بازی
پردیس فناوری کیش-طرح مشاوره متخصیص صنعت و مدیریت -گروه فناوری اطلاعات
در مقاله قبل به سرسی تاریخچه کنسول و پیداش آن و همچنین برسی نسل اول تا نسل هشتم پرداخیتم.
در این مقاله به نسل 9 و نسل آینده کنسول ها می پردازیم.
در نسل ۹ کنسول های بازی که نسل فعلی است همانطور که میدانید جهش فوق العاده ای به نسبت نسل
گذشته داشته اند در این نسل فرکانس پردازشگر ها به عدد بالای ۳ گیگ افزایش یافته است این یعنی
پردازشگر باید توان زیادی را به کاربر دهد و کار کردن در این فرکانس سبب ایجاد حرارت بسیار بالا می شود
که می بینید کنسول های این نسل در مدل های با اورکلاک بالا دارای حجم بسیار بزرگ هستند تا بتواند
فضای کافی برای خنک سازی را فراهم کنند.
در این نسل حافظه های جامد SSD که به شکل یک تراشه بسیار کوچک تر از حافظه های HDD هستند
جایگزین شدن این حافظه ها فوق العاده در write & read یا خواندن و نوشتن اطلاعات دارد.البته فعلا
از حافظه های بالای ۱ ترابایت به دلیل تکنولوژی و ابعاد و قیمت در این کنسول ها استفاده نمی شود اما یکی
از اصلی ترین مانور های کنسول های نسل فعلی سرعت اجرای دستورات و ذخیره سازی اطلاعات و کالای
تسکینگ یا چند وظیفه گی هستن چیزی که در pc ها بیش از این مزیت اصلی نسبت به کنسول محسوب
میشد. در این علاوه بر دیگر رسانه ها از تکنولوژی Ultra Blu-ray نیزاستفاده می شود که هنوز این تکنولوژی
مورد استفاده واقع نشدهاست و در آینده نزدیک مورد استفاده قرار خواهد گرفت،حجمبیشتر و سرعت بالاتر
خواندن و نوشتن و ابعاد کوچک تر از مزیت های اصلی این نسل است.
اما همانطور که بیان شد از نسل هفتم به بعد با افزوده شدن وای فای شرکت های سازنده کنسول به سمت سوق دادن مخاطبین به سمت دانلود نسخه دیجیتال بازی ها به جای نسخه فیزیکی رفتن و در این مسیر بسیار موفق شدن به عنوان مثال شرکت مایکروسافت به واسطه سرمایه عظیمی که دارد توانست از سال ها پیش سرویس مخصوص خود را ارائه کند که به اسم GAME PASS می شناسیم مایکروسافت اما قبلا بیشتر تمرکز خود را روی PC ها گذاشته بود اما از مشخصاً نسل جدید کنسول ها که از نسل 9 این روند آغاز شده توانست به سرعت به این نیاز پاسخ دهد و برخلاف بیشتر رقبا که سیستم ضعیف تری برای فروش اشتراک دارند مایکروسافت توانسته محبوبیت بالایی بدست آورد.
البته این به دلیل پیشرو بودن شرکت مایکروسافت در آینده می باشد.این شرکت در بسیاری مواردی که در
آینده نقش بسزایی خواهند داشت سرمایه گذاری می کند از جمله کنسول های نسل آینده.
قبل از پرداخت به نسل دهم و بالاتر باید به این مورد اشاره کنیم که شرکت ها ممکن است همچنان بخواهند یک نسل دیگر از کنسول های خود را به شکل فیزیکی عرضه کنند یا اینکه ممکن است یک نسل را به شکل میان نسلی عرضه کنند.
در حال حاضر اولین شرکتی که کنسول های میان نسلی بین نسل 9 و 10 را عرضه کرده است شرکت گوگل با کنسول استادیا می باشد.
این کنسول هم به طور محدود و به شکل یک کنسول فیزیکی عرضه شده است و هم به صورت یک نرم افزار موبایلی که با دانلود آن و داشتن یک دسته بازی به شرط داشتن یک اینترنت با سرعت بالا،کیفیت اتصال بالا،آپلود مناسب و پینگ و پکن لاست کم و پایین می توانید تجربه یک بازی رایانه ای با جزئیات و گرافیک بالا را با کمترین توان پردازشی و با سهولت در اسمارت فون خود داشته باشید.
نسل جدید کنسول ها
نسل جدید کنسول ها یا نسل دهم و بالاتر احتمالا یا به شکل تماما دیجیتالی و یا در بدترین حالت به شکل یک دیوایس فوق العاده کوچک تحت یک مینی کنسول عرضه خواهند شد که می تواند برای تلویزیون های غیر هوشمند و یا درگیری کمتر سخت افزار تلویزیون یا لپ تاپ و کامپیوتر ها اقتصادی تر از این مینی کنسول ها کمک گرفت اما base و پایه کنسول های نسل بعدی بر مبنای دسترسی آسان،سریع،ارزان می باشد.
شما در این نسل برای تجربه بازی های پر طرفدار و بروز نیازی به خرید یک کنسول جدید و گران قیمت ندارید،برای لذت بردن از بازی ها نیز نیازی به خرید بازی ندارید.
برای این منظور شما فقط به یک سرویس پایه کنسول از شرکت های مایکروسافت،گوگل،سونی،نینتندو و
سازندگان شخص ثالث خواهید داشت این سرویس پایه می تواند با هزینه نهایتا یک دهم از قیمت فعلی
کنسول ها برای خرید حق استفاده مردم العمر از خدمات کنسول و امکانات رایگان آن باشند مثلا بازی های
رایگان،آفر های بیشتر برای خرید بازی ها و دیگر خدمات سازنده.
البته خرید اشتراک های با طول دوره متفاوت همچنان باید صورت پذیرد و پرداخت خدمات پایه فقط برای
خرید یک کنسول مجازی به همراه یکسری خدمات و بازی های رایگان در نظر گرفته شده است نه کلیه بازی
ها و خدمات شرکت سازنده کنسول.
اما شیوه دیگر که احتمالا با استقبال بیشتری مواجه خواهد شد فروش اشتراک های روزانه،ماهانه و سالانه
می باشد در این روش دیگر خدمات پایه به عنوان مالک کنسول خریداری نمی شود و کاربر به نوعی کنسول
را کرایه می کند و فقط هزینه مدت استفاده و پول بازی را پرداخت می کند.مزیت اصلی آن هزینه بسیار
پایین این خدمات است مثلا خرید اشتراک ماهانه از ۵ تا ۱۰ دلار برای دستیابی به دنیایی از بازی و خدمات
این کنسول ها بسیار ترغیب کننده می باشد.
منظور از کنسول مجازی چیست ؟
همانطور که از اسمش مشخص می باشد در این مدل کنسول رسماً پوسته و بدنه فیزیکی از کنسول در اختیار کاربر قرار ندارد و کاربر به جای دریافت یک کنسول یک اتصال پایدار به سرور را خریداری می کند در واقع از یک مرکز دینا سنتر یا در اصل گیم سنتر برای به اشتراک گذاشتن خدمات به متقاضیان استفاده می شود. در این مرکز صد ها دستگاه دارای پردازشگر مرکزی CPU ، پردازشگر گرافیکی GPU، حافظه های رم و فضای ذخیره سازی ابری برای ذخیره سازی دیتا استفاده می شود.
این مراکز چند مزیت برای کاربران و کمپانی های سازنده کنسول و بازی های ویدئویی دارد:
1-هزینه های ساخت و طراحی کنسول به تعداد بالا صرف ساخت مراکز متمرکز خواهد شد یعنی اینکه دیگر برای فروش بیشتر کنسول نیاز به هزینه های طراحی زیاد در بخش طراحی محصول نخواهد بود.البته به جز تعداد محدود ای که به شکل فیزیکی همچنان ممکن است به فروش برسند.
۲-به واسطه طراحی محصول برای گیم سنتر ها می توان بسیاری از محدودیت های که در مصرف خانگی باید در نظر گرفته شود را رفع کرد و از کنسول ها بیشترین بازدهی را گرفت مثلا در کاربرد خانگی نمیتوان از فن های با قدرت زیاد و مشخصا صدای بالاتر استفاده کرد و خب این حرارت دیر تر از دستگاه خارج می شود و کنترل گر پردازشگر مجبور خواهد بود پردازنده را مجبور کند که با فرکانس پایین تری کار کند تا کمتر داغ کند و از آسیب های احتمالی به دستگاه جلوگیری کند.
۳-هزینه های کاربر به شدت کاهش خواهد یافت.
چرا که کاربر برای داشتن یک کنسول بروز و قدرتمند نیاز به پرداخت مبالغ بسیار بالا نخواهد داشت.از طرفی
کاربر برای تجربه بازی نیز فقط هزینه تجربه بازی را پرداخت خواهد کرد و مجبور نخواهد پول بسته بندی
یک بازی ویدئویی و حمل نقل آن بازی را پرداخت کند که این هزینه کاربر را به شدت کاهش می دهد. اما اگه
نسل آینده کنسول ها هم ارائه شود کاربر نیازی به خالی کردنحساب بانکی خود برای خرید کنسول ندارد و
می تواند صرفا باداشتم یک دستگاه اسمارت فون یا یک دستگاه کامپیوتر یا تلویزیون(هوشمند) به نسل
بعدی کوچ کند.
برای سازندگان کنسول هم مدیریت تولید و عرضه کنسول بسیار متمرکز شده و معضلات سال های اول تولید یک کنسول و عرضه آن برای کمپانی تقریبا رفع می شود.
از طرفی بر خلاف تصور فروش کنسول بسیار افزایش خواهد یافت چرا که باعث خواهد شد تعداد خریداران حق امتیاز کنسول مجازی چندین برابر کنسول فیزیکی شود همچنین خرید اشتراک باعث خواهد شد در طولانی مدت سود خالص کمپانی ها فوق العاده افزایش یابد.
این عملا به سود سازندگان کنسول و کاربران خواهد بود اما سازندگان بازی ها چطور سود خواهند برد؟
شرکت های مستقل که به واسطه کمبود منابع توانایی رقابت با شرکت های بزرگ را ندارن می توانند از امتیاز حذف بسته بندی استفاده کنند و این مبالغ را برای توسعه کیفی خود استفاده کنند.
از طرفی خرید اشتراکی گیم به جای خرید دائمی بازی ها افزایش خواهد یافت و این تو طولانی مدت درآمد بیشتری را برای سازنده گیم ایجاد خواهد کرد.
رقابت بین سازندگان شخص ثالث و سازندگان کنسول ها نیز سبب ایجاد رقابت به نفع کاربران و سازندگان گیم خواهد شد.
در کل در نسل آینده کنسول ها گیم سنتر های عظیم و قدرتمند جایگزین کنسول های محدود و گران قیمت خواهند شد که هم برای کاربران و هم سازندگان کنسول و بازی ها منافع فراوانی دارد
سرویس گوگل استادیا ، Microsoft game pass ، سرویس آنلاین ریزر،ایسوس و دیگر سرویس ها که در
آینده ارائه خواهند شد از جمله سرویس سونی.البته چندین سرویس ایرانی هم به این منظور موجود است
که میتوانید به رایگان و به شکل ریالی از این سرویس ها نیز استفاده کنید.
لطفا برای اطلاعات بیشتر به لینک های زیر سر بزنید.
سرویس google stadia (از نرم افزار تغییر ip استفاده کنید)
برای آشنایی با تاریخچه کنسول های بازی روی این لینک کلیک کنید