نانو ذرات به کمک روش‌های ازدیاد برداشت از میادین نفتی می‌آید

 

 

پژوهشگران دانشگاه صنعتی امیرکبیر با استفاده از نانو ذرات راهکاری برای ازدیاد برداشت از میادین نفتی ابداع کردند.

 

ساناز تاجیک با بیان اینکه این طرح تحقیقاتی با همکاری محققان پژوهشگاه صنعت نفت انجام شده است افزود: به دلیل استمرار و افزایش تولید از مخازن، بعضی از چاه‌های نفت در نیمه دوم عمر تولیدی خود قرار دارند که نیازمند اجرای طرح‌های توسعه برای افزایش برداشت نفت خام است.
تاجیک افزود: با استفاده از روش‌های مرسوم برداشت نفت حدود ۵۰ تا ۷۰ درصد نفت در یک مخزن دســت نخورده باقی می‌ماند و انتظار می‌رود روش‌های ازدیاد برداشت نفت در بیشتر مخازن برای بازیافت مقدار زیادی از نفت استفاده شود. تاجیک با اشاره به مزایای نانو ذرات عاملدار شده افزود: این نانو ذرات قابلیت پایداری در شرایط مخزن از نظر دما، شوری و pH را بدون نیاز به افزودن مواد اضافی دیگر همچون سرفکتانت‌ها و یا پلیمر‌ها را دارد و بنابراین می‌توان آن را به مخازن نفتی تزریق کرد. همچنین با توجه به شرایط ساخت این نانو ذرات قابلیت تولید انبوه را دارند.
به گزارش خبرگزاری صداوسیماو به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، مجری این طرح تحقیقاتی با اشاره به آخرین برآوردهای آژانس بین‌المللی انرژی، گفت: بر این اساس تقاضای جهانی انرژی تا ۲۰ سال آینده در حدود ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت و در این میان نفت خام و سایر انرژی‌های فسیلی مانند گاز طبیعی و زغال سنگ مهمترین نقش را در تامین نیاز آتی انرژی جهان بر عهده خواهند داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *