مدیرعامل راه آهن: ترانزیت ریلی ایران را به 20 میلیون تن می رسانیم

به نقل از مرکز مشاوره صنعت ؛ipcc معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: با اقداماتی که در زمینه احداث زیرساخت ها و ایجاد کردیدورها آغاز شده، ترانزیت ریلی از مسیر ایران را تا 10 سال آینده به 20 میلیون تن می رسانیم.سعید محمدزاده روز دوشنبه در حاشیه بیست و یکمین اجلاس مجمع منطقه ای راه آهن خاورمیانه در آنکارا در مصاحبه با خبرنگار ایرنا گفت: در این زمینه تلاش می کنیم که سهم بیشتری از بار ترانزیتی بین هند و آسیای جنوب شرقی به روسیه و اروپا را از مسیر ریلی ایران جذب کنیم.
وی با تاکید بر موضوع مدیریت خدمات ریلی و لزوم تامین زیرساخت ها در این زمینه بیان کرد: هم اکنون چند کریدور در موضوع ترانزیت ریلی بین شرق و غرب و جنوب و شمال فعال شده و با احداث خط ریلی رشت ـ آستارا این کریدورها با ظرفیت کامل تری در خدمت حمل و نقل و ترانزیت ریلی ایران خواهد بود.
وی اظهار کرد: ترانزیت ریلی ایران در سال گذشته با بیش از 50 درصد رشد به حدود 1.6 میلیون تن رسید ولی این رقم می تواند به مقدار چشمگیر توسعه یابد.
وی با اشاره به لزوم افزایش مزیت رقابتی مسیرهای ریلی در ایران افزود: ایران به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی، دسترسی به دریا در شمال و جنوب و همسایگی با کشورهای مهم، شرایط مناسبی برای توسعه ارتباطات ریلی بین المللی دارد و اگر خط رشت ـ آستارا برقرار شود و برخی خطوط شمال و جنوب و شرق به غرب تکمیل شود، در این مسیرها شرایط غیرقابل رقابت و مطلوبی خواهیم داشت.
وی اضافه کرد: در برخی از مسیرهای ریلی هم اگر بر سرعت حمل و نقل، بهره وری و کیفیت خدمات خود متمرکز شویم و آنها را ارتقا دهیم، شرایط قابل قبولی در زمینه حمل و نقل ریلی خواهیم داشت.
محمدزاده در ادامه میزان حمل و نقل کالا بین ایران و ترکیه در سال 2017 نسبت به سال قبل را با 50 درصد رشد، بیش از 600 هزار تن اعلام کرد و گفت: هدف گذاری ما رسیدن به یک میلیون تن بود که باید محقق شود.
وی افزود: خط ریلی ایران وقتی به شهر و دریاچه وان ترکیه می رسد، به علت نبود خط، متوقف می شود و اگر طرح های ترکیه در این مسیر تکمیل و نیز اتصال غیرمستقیم از مسیر دریاچه وان محقق شود، روابط ریلی دو کشور بیشتر توسعه خواهد یافت.
مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران همچنین با اشاره به تغییر ذائقه مردم به سمت مسافرت هوایی به علت مزیت زمان و سرعت اظهار کرد: با این وجود ما از ظرفیت توسعه ریلی برای توسعه مسافرت ها استفاده می کنیم و در صددیم که در این زمینه ارتباطات و حمل و نقل مسافر بین ایران و ترکیه برقرار شود.
وی اضافه کرد: تردد ریلی مسافر بین ایران و ترکیه برقرار بود ولی بعد از مسائل ناامنی که در شرق ترکیه رخ داد، قطع شد و تلاش می کنیم که این ارتباطات دوباره برقرار شود چرا که با توجه به تردد زیادی که بین ایران و ترکیه صورت می گیرد، از ظرفیت بالایی برای توسعه برخوردار است.
محمدزاده همچنین بیان کرد: هم اکنون بین ایران و جمهوری خودمختار نخجوان آذربایجان ارتباطات خوبی در زمینه حمل و نقل کالا و مسافر از طریق خط ریلی برقرار کرده ایم و بین کشورهای آسیای میانه نیز مشغول مذاکره هستیم.
وی حضور سالانه چندین قطار گردشگری در ایران را موجب بالا رفتن ظرفیت و معرفی توانمندی ایران در زمینه خدمات ریلی عنوان کرد و ادامه داد: ما هم اکنون از این ظرفیت استفاده می کنیم اما مهمترین موضوع کاری ما، ترانزیت و برقراری ارتباطات ریلی بین کشورهای همجوار و منطقه است.
مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران همچنین هدف از شرکت در بیست و یکمین مجمع منطقه ای مدیران راه آهن های خاورمیانه در آنکارا را تلاش برای ایجاد یکپارچگی و هماهنگی برای برقراری ارتباط ببیشر با هم عنوان کرد و گفت: ما درصدد هستیم که از ظرفیت این نشست ها و جلسات برای توسعه ترانزیت استفاده کنیم.
وی توسعه ارتباطات ریلی بین کشورهای منطقه در بخش صادرات و واردات و نیز ترانزیت در کریدورهای شرق به غرب و جنوب به شمال و بالعکس را از جمله اهداف دیگر شرکت در این نشست ذکر کرد و افزود: علاوه بر این در صدد هستیم تا با استفاده از تجربیات کشورهای منطقه، در توسعه حمل و نقل ریلی و بهره وری و اقتصاد ریلی به صورت هدفمند حرکت کنیم.
به گزارش ایرنا، بیست و یکمین اجلاس مجمع منطقه ای راه آهن خاورمیانه تحت نام UIC RAME در محل مجموعه راه آهن شهر آنکارا پایتخت کشور ترکیه و با حضور نمایندگان کشورهای خاورمیانه برگزار شد.
مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران در این نشست توانمندی های حمل و نقل و تزانزیت و خدمات قابل ارائه راه آهن جمهوری اسلامی ایران را به کشورهای عضو حاضر تشریح کرد.
وی پیش از شرکت در این اجلاس، با محمدابراهیم طاهریان سفیر ایران در ترکیه دیدار کرده و در خصوص آخرین وضعیت و روند گسترش همکاری های ریلی ایران و ترکیه به رایزنی پرداخت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *