محققان نمونه ایرانی دستگاه تونل صدا را ساختند

به نقل از مرکز تخصصی مشاوره صنعت ipcc محققان یک گروه استارتاپی موفق به طراحی و ساخت دستگاه ارسال صدا در راستای مشخص شده اند که قیمت آن یک سوم تا یک ششم نمونه‌های مشابه خارجی است.به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، یکی از مجریان طرح تونل صدا و مسئول فنی آن در مورد این دستاورد علمی توضیح داد: با استفاده از فناوری پایه مدولاسیون اولتراسونیک (فراصوت)، صدا را تنها در یک راستا ارسال می کنیم. اولتراسونیک معمولا شنیده نمی شود و ما در این دستگاه کاری کرده ایم که در نزدیکی گوش به صدا تبدیل شود.
رضا منتظری نمین از گروه دیداب از استارتاپ‌های مستقر در شتاب دهنده دانشگاه صنعتی شریف، افزود: فرد تنها زمانی که در راستای دستگاه قرار داشته باشد صدا را می شنود؛ این دستگاه دقیقا مانند لیزر صدا را در یک تونل مشخص در راستای فرد ارسال می کند.
وی ادامه داد: صدا در حالت عادی هرگز قابلیت دریافت جهت ندارد؛ زیرا طول موج بلندی دارد ولی اولتراسونیک این قابلیت را در خود دارد با اینکه شنیده نمی شود و ما روی قابلیت شنیده شدن آن کار کرده ایم طوری که وقتی به گوش فرد نزدیک شد شنیده شود.

***نیاز به ارسال صدا در یک راستا موجب طراحی دستگاه تونل صدا شد
این دانش آموخته رشته مهندسی مکانیک در مورد تاریخچه و نیازی که به تولید این دستگاه منجر شد، اظهار داشت: عده‌ای از اعضای گروه ما در یک شرکت آکوستیکی فعال بودند که روی پروژه پانورامای خرمشهر در باغ موزه دفاع مقدس کار می کردند و کارفرما به این فناوری نیاز داشت تا در بخشی از باغ موزه صدای محدودی از فضای جنگ را پخش کند؛ از اینجا ایده آن شکل گرفت و انواع و اقسام طرح ها را آزمایش کردند تا این نمونه که در واقع نمونه صنعتی است، اسفندماه 96 به نتیجه رسید.
وی در مورد این که آیا این دستگاه نمونه خارجی نیز دارد یا نه، توضیح داد: نمونه خارجی این دستگاه موجود است اما اولا شرکت های تولید کننده به آسانی آن را در اختیار کشورهای دیگر قرار نمی دهند و دوم اینکه به دلیل فناوری پیچیده ای که در آن به کار رفته بسیار گران است.
منتظری نمین در مورد قیمت این دستگاه نیز گفت: قیمت نمونه های خارجی بین هزار تا دو هزار دلار است ولی قیمت نمونه صنعتی که ما اکنون در دست داریم حدود سه میلیون تومان برآورد می شود که می توان گفت یک سوم تا یک ششم قیمت نمونه خارجی است.
وی در مورد ثبت دستگاه تونل صدا اظهار داشت: این دستگاه ثبت ملی شده است اما نمونه صنعتی آن دارای خصوصیات برجسته فنی است که این خصوصیات را ثبت بین المللی می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *