قایق های خورشیدی

قایق های خورشیدی

پردیس فناوری کیش- طرح مشاوره متخصصین صنعت و مدیریت-گروه انرژی تجدید پذیر و محیط زیست

انرژی خورشیدی

انرژي خورشيد جزو انرژي هاي پاك، تجديد پذير و رايگان مي باشد.با افزايش آلودگي هاي ناشي از سوختهاي فسيلي كه به آساني هم تجديد نميشوند، استفاده از باتري هاي خورشيدي در صنعت كشتي سازي لازم به نظر ميرسد.

روشي كه بر پايه آن سيستم هاي محركه كشتي كار مي كنند، فتوولتاييك مي باشد.در اين تكنيك از يكسري صفحه هاي خورشيدي كه بطور متوسط ساليانه بين 250 تا 2500 كيلو وات بر متر مربع انرژي از خورشيد دريافت ميكنند استفاده مي شود.

با توجه به گران بودن سلول هاي فتوولتايي هزينه ساخت اين كشتي ها به مراتب بيشتر از كشتي هاي با سوخت ديزل مي باشد  اما بعضی از قایق های تفریحی از این سیستم استفاده کرده اند.

باشد.در كشور هاي پيشرفته استفاده زيادي از اين تكنولوژي ميشود و طبق آمار 30 درصد از استفاده اين تكنولوژي مربوط به كشور هاي اروپايي و 32 درصد ژاپن،آسيا و اقيانوس آرام مي باشد.

کشتی خورشیدی

موارد استفاده از سلول هاي خورشيدي در صنايع دريايي قابل توجه مي باشد.

اصولاً هر كشتي يا قايقي كه قسمتي از نيروي محركه خود را از طريق باتري هاي خورشيدي تامين كند كشتي خورشيدي ناميده مي شود.

سلول هاي خورشيدي روي كشتي و يا در ساحل براي شارژ باتري استفاده مي شود اين سيستم الكتريكي به صورت كاملاً حرفه اي و با تكنولوژي برتر طراحي مي شود.

قابل ذكر است كه اين سلولهاي خورشيدي توانايي ذخيره الكتريسيته را در روز دارند كه در شب قابل استفاده است، حتي در هواي ابري هم نور خورشيد وجود دارد ولي ميزان جذب ان به دليل كمتر بودن چگالي نور كمتر است.

solar ship

مزيت ها و معايب

عدم آلودگي صوتي و ارتعاش بسيار كم سيستم محركه و محافظت محيط زيست دريايي از آلودگي ناشي از سوخت فسيلي از مزيت هاي اصلي اين سيستم مي باشد.

فرم بدنه بهينه اين شناورها در برخورد با سيال امواج كوچكي توليد مي كند كه از نوعي خوردگي به نام خوردگي ساحلي جلوگيري كرده و عمر شناور بيشتر مي شود.

همچنين اجزايي مانند باتري ها ژنراتورهاي خورشيدي يا موتور الكتريكي نياز به تعميرات بسيار كمي دارند.

از جمله اشكالات اين قايق هاي خورشيدي سرعت پايين آن مي باشد نيروي الكتريكي محدود توليدي از سلول ها سرعت كمي ايجاد مي كند و اين عامل باعث شده از اين كشتي ها بيشتر براي مصارف تفريحي كه نياز به سرعت متعادل و يا كمي دارند استفاده شود.

همچنين قيمن اوليه ساختزياد اين كشتي ها در ظاهر از نظر اقتصادي مقرون به صرفه نيست.

در این مطلب از مقاله ضیائی فرد, سعیده؛ نوشین گل افشان و مصباح سایبانی، ۱۳۸۵ استفاده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *