فرمان هیدرولیک
پردیس فناوری کیش ارتباط با صنعت
در یک سیستم فرمان هیدرولیک با چرخاندن فرمان ، دنده را به کمک دنده پنیون میل به حرکت در می آورید وپیستون متصل به میل دنده به کمک روغن پر فشار هیدرولیک به حرکت میل دنده کمک می کند ، این فشار توسط پمپ هیدرولیک ایجاد می شود.
در این بخش از دانستنی های خودرو به معرفی قطعات تشکیل دهنده فرمان هیدرولیک و علائم خرابی آن می پردازیم.
قطعات تشکیل دهنده فرمان هیدرولیک
قطعات تشکیل دهنده فرمان هیدرولیک به صورت زیر می باشد:
شیر هیدرولیک
تسمه هیدرولیک فرمان
جک هیدرولیک (دو طرفه فرمان)
روغن هیدرولیک
شیلنکها و لوله های رفت و برگشت روغن هیدرولیک
پمپ هیدرولیک
مخزن هیدرولیک
اجزا فرمان هیدرولیک
1- پمپ هیدرولیک نیروی دورانی خود را از طریق تسمه از موتور دریافت می کند.
2.پمپ هیدرولیک، از طریق لوله فشار قوی هیدرولیک ، با فشاری معادل 70 بار روغن هیدرولیک را ، به پشت شیر هیدرولیک می رساند.
3. شیر هیدرولیک سوراخهایی دارد که به گونه ای طراحی شده که با چرخش فرمان به سمت چپ یا راست ، فشار روغن به سمت چپ یا راست جک هیدرولیک می رود و در نتیجه، نیروی هیدرولیک سبب چرخاندن راحت تر فرمان توسط راننده می شود.
4. مخزن هیدرولیک در سیستم به این علت طراحی شده که روغن در سیستم هیدرولیک جریان داشته باشد و کمبودی از نظر مقدار روغن بوجود نیاید. جریان روغن هیدرولیک پس از عبور از جک هیدرولیک، از طریق شیلنک برگشت (فشار ضعیف) به مخزن بر می گردد.
خرابی سیستم هیدرولیک فرمان، علائم و علت خرابی آنها
شایعترین دلایل خرابی سیستم هیدرولیک:
1- خراب شدن روغن هیدرولیک
اگر از روغن هیدرولیک را به موقع عوض نکنیم و یا از روغن هیدرولیک مرغوب و مناسب استفاده نکنیم احتمال خراب شدن پمپ هیدرولیک، کاسه نمدهای شیر هیدرولیک و جک دو طرفه هیدرولیک وجود دارد.اگر این قطعات خراب شوند روغن آنها نشت می کند و سطح روغن هیدرولیک در مخزن پایین می آید.
2- استفاده از قطعات نا مرغوب
استفاده از قطعات مرغوب در سیستم هیدرولیک به این دلیل اهمیت دارد که فشار بالایی از روغن در سیستم هیدرولیک در جریان است. مثلا در پژو 206شیلنک فشار قوی هیدرولیک از بالای مانیفولد اگزوز عبور کرده و اگر روغن از محل اتصال شیلنک و لوله نشت پیدا کند ، روغن هیدرولیک روی مانیفولد اگزوز می ریزد و به علت حرارت بالای مانیفولد، آتش سوزی به وجود می آید.
3- استفاده از رینگ و لاستیک غیر استاندارد – بر هم خوردن زوایای 5 گانه جلوبندی
استفاده از رینگ یا لاستیک با سایزی غیر استاندارد و بر هم خوردن زوایای 5 گانه جلوبندی موجب می شود که به سیستم هیدرولیک برای چرخاندن فرمان فشار بیشتری وارد آیدو پمپ هیدرولیک برای انجام وظیفه خود صدای غیر عادی تولید کند.
علائم خرابی سیستم هیدرولیک
1- روغن ریزی از هر یک از قسمتها
اگر به مرور زمان سطح روغن هیدرولیک در مخزن کم شود ، یکی از قطعات زیر نشتی دارد که شما می توانید با مشاهده روغن دراطراف این قطعه به راحتی آن را تشخیص دهید :
مخزن یا شیلنکهای هیدرولیک
سوئیچ الکتریکی لوله فشار قوی
پمپ هیدرولیک
شیر هیدرولیک یا جک دو طرفه
2- ایجاد صدا هنگام چرخاندن فرمان به چپ یا راست و در هنگام کار کردن درجا
شنیدن صدای غیر عادی از سیستم هیدرولیک شامل موارد زیر است:
اگر پمپ دچار مشکل شده باشد در هنگام کارکردن درجای موتور پمپ هیدرولیک صدای اضافه تولید می کند.
اگر سطح روغن هیدرولیک در مخزن کافی نباشد و یا کیفیت روغن هیدرولیک پایین باشد و یا روغن هیدرولیک نشتی داشته باشد ،هنگام چرخاندن فرمان به چپ و راست صدای غیرعادی شنیده می شود.
اگر هنگام چرخاندن فرمان، صدایی شبیه به سوت یا جیغ از تسمه هیدرولیک شنیده شود، ممکن است فولی تسمه روی میل لنگ معیوب باشد و یا سایز تسمه هیدرولیک مناسب نباشد که در اینصورت باید ریگلاژ شود.
3- سفت شدن فرمان با وجود روشن بودن موتور خودرو
اگر موتور خودرو روشن باشد و فرمان سفت شود به ترتیب زیر عمل کنید:
1- از سالم بودن تسمه هیدرولیک مطمئن شوید.
2- سطح روغن هیدرولیک در مخزن را بررسی نمایید تا به اندازه باشدومطمئن شوید که روغن هیدرولیک به پمپ هیدرولیک می رسد.
3- از کیفیت روغن هیدرولیک اطمینان یابید. همچنین اطمینان یابید روغن هیدرولیک مناسب و کارکرد آن بیش از حد نباشد.
اگر موارد 1 ، 2 و 3 مشکلی نداشتند ، علت سفت شدن فرمان با وجود روشن بودن موتور خودرو، یکی از موارد زیر است که باید توسط تکنیسین خودرو بررسی شود:
پمپ هیدرولیک
شیر هیدرلیک فرمان
جک دو طرفه هیدرولیک
در برخی موارد خرابی جعبه فرمان یا یکی از قطعات سیستم تعلیق
خرابی های رایج در سیستم هیدرولیک خودروهای سواری ،پژو 206 تیپ 2،3،5،6، SD، 405 پارس) سمند، تندر 90 (ال90) و پراید:
برای پژو 206، روغن ریزی از شیر هیدرولیک، سوئیچ الکتریکی فشار روغن هیدرولیک (فشنگی هیدرولیک)، مخزن و پمپ هیدرولیک:
علائم خرابی:
کم شدن سطح روغن هیدرولیک داخل مخزن هیدرولیک
شنیدن صدای اضافه هنگام چرخاندن فرمان
چرب شدن اطراف محل روغن ریزی
نکته مهم:
در انواع 206، به خصوص مدل های قبل از 86، به دلیل پوسیدگی و مجاورت با حرارت بالای مانیفولد اگزوز، شیلنک فشار قوی هیدرولیک نشتی پیدا می کند و این نشت روغن سبب آتش سوزی موتور می شود.
برای پژو 405، پارس و سمند، خرابی و لق شدن بوش های جک هیدرولیک
علائم خرابی:
اگر خودرو روشن باشد و صدای تق تق شنیده شود به طوریکه وقتی خودرو خاموش باشد این صدا وجود نداشته باشد.
برای پراید، نشت روغن هیدرولیک از شیر هیدرولیک، شیلنکهای مخزن هیدرولیک
منبع:https://namnak.com