صنعت گاز ایران

به نقل از مرکز مشاوره صنعت ipccصنعت گاز با توسعه گازرسانی در سراسر کشور، کسب سهم 70 درصدی در تامین انرژی و همچنین خوداتکایی با توجه به تامین 95 درصد تجهیزات مورد نیاز، صنعتی خودکفاست که می تواند با تکیه بر توان داخلی و بدون اعتنا به فشارهای خارجی روند خود را ادامه دهد.صنعت گاز با برخورداری از شرایط مناسب به عنوان مزیت نسبی اقتصاد کشور به شمار می رود.
ایران علاوه بر قرار گرفتن در جایگاه نخست دارندگان گاز در جهان، بزرگ ترین منبع گازی دنیا را در اختیار دارد.
میدان گازی پارس جنوبی به عنوان بزرگ ترین منبع گازی جهان روی خط مرزی مشترک ایران و قطر قرار دارد؛ ذخیره گاز بخش شمالی میدان 14 تریلیون مترمکعب گاز به همراه 18 میلیارد بشکه میعانات گازی است که هشت درصد کل گاز دنیا و نزدیک به نیمی از ذخایر گاز کشور را شامل می شود.
ایران به پشتوانه توسعه فازهای پارس جنوبی در سال های اخیر توانسته است تولید گاز کشور را به بیش از 850 میلیون مترمکعب در روز افزایش دهد.
اکنون سهم گاز در سبد انرژی ایران به بیش از 70 درصد رسیده است و بیش از 93 درصد جمعیت کشور از این نعمت برخوردارند. علاوه بر بخش خانگی، گاز به عنوان منبع اصلی تامین انرژی صنایع و نیروگاه ها نیز محسوب می شود.
نکته دیگر، بومی سازی بخش زیادی از تجهیزات مربوط به این صنعت است، به طوری که بیش از 95 درصد تجهیزات این صنعت بدون تکیه به خارج، به دست شرکت های ایرانی تولید می شود.
می توان ادعا کرد بسترها و زیرساخت های لازم برای خوداتکایی در صنعت گاز فراهم شده است و تشدید محدودیت های احتمالی خارجی نیز نمی تواند خللی در این صنعت که 70 درصد انرژی کشور را تامین می کند، ایجاد کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *