سیستمهای خودرو

سیستمهای خودرو

پردیس فناوری کیش-طرح مشاوره متخصص صنعت و مدیریت-گروه مهندسی مکانیک

خودرو مجموعه ای از قطعات طراحی شده مختلف می باشد که با نظم خاص و در ارتباط با یکدیگرطوری کنار هم قرار گرفته اند که هدف مورد نظر را تامین نمایند بنابراین وقتی به شکل ظاهری ان نگاه می کنیم فقط تعدادی قطعات فلزی ثابت و  متحرک مانند لوله ها و بست ها و قطعات متحرکلاستیکی و فلزی و غیرو نظر ما را جلب می کند.

به طور متوسط 13000 قطعه مختلف در یک اتومبیل  معمولی وجود دارد که حدودا 1500 قطعه انمتحرک بوده با شرایط خاص و با تلرانس خیلی  کم که  به  0.01 میلیمتر یا حتی کمتر نیز می رسدبا یکدیگر کار می کنند حدود شصت ماده مختلف از فولاد و فلزات رنگین گرفته تا مقوا و نایلون و غیرهدر یک خودرو بکار  گرفته شده  است قسمت های مختلف  خودرو را می توان در هفت گروه اصلیتقسیم بندی کرد

 سیستم  تولید  قدرت     

در این  واحد  یا همان  موتور انرژی  شیمیایی  بنزین به انرژی  مکانیکیتبدیل می شود در موتور حرارت ناشی از سوختن  هیدروکربورها به  بالاتر از 700 درجه سانتیگرادمی رسد که به علت بازده مفید سیستم حدود یک چهارم حرارت تولید شده به انرژی مکانیکی تبدیلمی شود و بقیه به صرت انتقال حرارت به محیط گرم کردن اب و خروج  گازهای  حاصل از احتراقاز اگزوز تلف می شود در یک موتور حدودا 120 تا 150 قطعه متحرک وجود دارد که نیاز به روغنکاریدارند تا بتوانند بدرستی وظیفه خود را انجام دهند با وجود این عمر مفید یک خودرو به طور متوسط 8سال کار و یا پیمودن  150000 کلیومتر مسافت است

سیستم انتقال قدرت   

وظیفه سیستم انتقال قدرت این است که قدرت تولیدی موتور  را به چرخها انتقال دهد که سیستم انتقال قدرت شامل قسمتهای زیر است

  • جعبه دنده یا مبدل گشتاور و سرعت که با ثابت بودن قدرت سرعت دلخواه را در  موقعی کهمقاومت جاده اندک است و یا گشتاور دلخواه را در موقعی که مقاومت مسیر حرکت زیاد  است فراهم می کند
  •  کلاچ که عامل قطع و وصل قدرت است و قدرت موتور را با گیربکس قطع می کند و امکان تعویضدنده را فراهم می کند باید دانست که برای حرکت در شهرهای بزرگ به ازای پیمودن هر یکصد کیلومترمسافت بیش از 700 بار عمل تعویض دنده یا کلاچ انجام می شود
 سیستم فنربندی و تعلیق

در اتومبیلهای جدید دستگاه فنربندی و تعلیق در هر دقیقه بیش از 1000تا 1200 بار  نوسان می کنند  تا اطاق و شاسی  , سرنشینان  را در  معرض  ضربه های  ناشی  ازناهمواری های جاده قرار ندهد و اسایش سرنشینان خودرو را فراهم کند و تسلط راننده بر خودرونیز افزایش یابد

 سیستم چرخ بندی و ترمزها  

به طور  متوسط  در هر 90000 کیلومتر مسافت پیموده شده یا هرشش سال کار خودروها هر چرخ حدود 95 میلیون بار چرخش می کند هر بار که سیستم ترمز نیروصرف می کند تا یک اتومبیل با سرعت 90 کیلومتر در ساعت را متوقف نماید بر اثر اصطکاک گرماییتلف می شود که می تواند یک لیتر اب را به جوش اورد

سیستم بدنه و اطاق و شاسی  

بدنه اتومبیل ها جدید طوری ساخته  می شود  که بتواند  کلیهقطعات دیگر را نگهداری کند در بدنه اتومبیلهای متوسط حدود 40 متر  مربع ورق فولادی با ضخامت0.4 تا 1.2 میلیمتر به کار میرود تا بتواند تنشهای مختلف را بخوبی تحمل کند

سیستم هدایت و فرمان   

 نیروی  متوسطی  که  لازم است  تا بتوان  اتومبیلی را در  یک پیچمعمولی  هدایت کرد  بین 5 تا 10 کیلوگرم  می باشد  ولی  سیستمهای  جدید فرمان این نیرو را بهحدود 30 گرم تقلیل می دهند

 

 سیستم  مدارات الکتریکی   

 از باطری های 6 و 12 و 24 ولتی برای  راه اندازی  و روشن کردنموتور  استفاده  می شود  سیستم  جرقه زنی  ولتاژ باطری  را  تا 30000  ولت افزایش  داده برایجرقه زنی  موتور اماده  می کند در این  گروه  همچنین  چراغهای  روشنایی  و علایم  برف پاکنها وبخاری و دیگر وسایل الکتریکی نصب شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *