رشد 400 درصدی استناد به مقالات علوم پزشکی محققان ایرانی

 

به نقل از مرکز تخصصی مشاوره صنعت ipcc قائم مقام معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: استنادات به مقالات علوم پزشکی محققان ایرانی در سال های 2017 و 2018 میلادی 400 درصد رشد داشته است.دکتر شاهین آخوندزاده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: بخش زیادی از این موفقیت به دلیل انجام مطالعات کوهورت ( آینده نگر) و اجرای برنامه ملی ثبت بیماری ها در کشور است.
وی یکی از کارهای مهم در حوزه پزشکی را ایجاد زیرساخت برای انجام مطالعات کوهورت و اجرای برنامه ملی ثبت بیماری ها اعلام کرد و گفت: این موضوعات سبب شده تا اطلاعات بزرگ ملی برای کشور تولید و استنادات مقالات محققان ایرانی افزایش پیدا کند.
آخوندزاده ادامه داد: نتایج مطالعات کوهورت و ثبت بیماری ها علاوه بر افزایش استنادات مقالات علمی، در سیاستگذاری موضوعاتی مانند کنترل و درمان بیماری ها و نیز پروتکل های درمانی می توانند نقش موثری داشته باشد.
وی به افتخارات دیگر در این زمینه اشاره کرد و گفت: در پنج سال گذشته حدود 8 هزار مقاله پزشکی وارد پروتکل ( گایدلاین ) درمانی دنیا شده که افتخار بزرگی برای کشور ما است.
آخوند زاده به اجرایی شدن برنامه ملی ثبت بیماری ها اشاره کرد و گفت: تاکنون در 30 بیماری مهم که بیشترین بار مالی را به خود اختصاص داده اند، ثبت اطلاعات به صورت خوب در حال انجام است.
وی ادامه داد: سرطان، بیماری های قلبی – عروقی، ام اس، نارسایی کلیوی و پیوند کبد از جمله بیماری هایی مهم هستند که ثبت اطلاعات بیماران در آنها در کشور در حال انجام است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *