تولید برق و انرژی زیستی از زباله‌های حیوانات و پسماندهای کشاورزی در ایران

تولید برق و انرژی زیستی از زباله‌های حیوانات و پسماندهای کشاورزی در ایران

پردیس فناوری کیش طرح مشاوره متخصصین صنعت و مدیریت گروه علوم و مهندسی محیط زیست

بخش تولید برق ایران به‌ شدت به سوخت‌های فسیلی متکی است، مصرف بیش از حد این سوخت‌ها به‌دلیل برخی از خواص غیر مطلوب آن‌ها باعث ایجاد برخی مسائل مهم مانند آلودگی هوا شده است.

بیوگاز  :

یک ایده کاربردی برای بازیافت زباله‌های زیستی است که می‌تواند به عنوان سوخت برای تولید برق و گرما استفاده شود. منابع دام و کشاورزی دارای پتانسیل قابل‌توجهی برای تولید انرژی‌های زیستی هستند.

در این مقاله آقای اردبیلی مطالعاتی با هدف ارزیابی پتانسیل‌های ایران در تولید انرژی زیستی از منابع حیوانی و کشاورزی انجام داده است.

در طول دهه‌های اخیر، رشد جمعیت و توسعه فناوری منجر به افزایش چشم‌گیر تقاضای جهانی انرژی شده است.

سوخت فسیلی:

بیشترین سهم را در جریان انرژی فعلی جهان دارد که حدود 80 درصد از کل انرژی را تأمین می‌کند. زیست‌توده یک منبع انرژی تجدیدپذیر امیدوارکننده است که می‌تواند برای تولید سوخت‌های زیستی، انرژی زیستی و گرما مورد استفاده قرار بگیرد.

چنین نگرانی‌هایی در مورد افزایش آلودگی‌های زیست‌محیطی و تقاضای انرژی باعث شده است که ایران تمرکز خود را روی منابع انرژی غیر فسیلی، به‌ویژه منابع انرژی تجدیدپذیر بگذارد.

ایران به‌دلیل تنوع آب و هوایی و منابع طبیعی فراوان، بیش از بیست محصول کشاورزی تولید می‌کند.

مقدار قابل‌توجهی از محصولات کشاورزی در بخش‌های برداشت و حمل و نقل از بین می‌روند و برای اهداف دیگر استفاده می‌شوند.

این باقی‌مانده‌ها می‌توانند سهم اساسی در تأمین انرژی در ایران داشته باشند. علاوه بر بخش کشاورزی، دام نیز می‌تواند نقش مهمی در تولید انرژی تجدیدپذیر در کشور داشته باشد.

گاز زیستی  :حاصل از زباله و پسماندها یک گزینه انرژی تجدیدپذیر پایدار است، که می‌تواند یک جایگزین امیدوار کننده برای گاز طبیعی باشد.

این ایده علاوه بر بهبود مدیریت پسماند، به جلوگیری از مشکلات احتمالی زیست‌محیطی و تأمین انرژی پاک کمک می‌کند.

علاوه بر این، گاز زیستی حاصل را نیز می‌توان با از بین بردن دی‌اکسید کربن و دی‌هیدروژن سولفید و سایر ناخالصی ها به متان زیستی تبدیل کرد.

با توجه به شرایط قابل‌توجه تأمین زیست‌توده، پتانسیل تأمین برق زیستی در کشوری مانند ایران نیاز به بررسی جامع دارد.

به‌طور کلی استفاده از انرژی زیستی حاصل از زباله‌های کشاورزی و دام می‌تواند با کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی مانند گاز طبیعی، هزینه‌های انرژی الکتریکی را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهد.

در حال حاضر، بسیاری از کشورهای در حال توسعه قبلاً از فرایند هضم بی‌هوازی به عنوان روشی بی‌نظیر برای پیاده‌سازی فناوری‌های زباله به انرژی برای تولید انرژی پاک استفاده کرده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *