تخصیص میعانات گازی برای تامین نیازهای داخلی افزایش می‌یابد

 

تخصیص میعانات گازی برای تامین نیازهای داخلی همسو با اجرای برنامه اقتصاد مقاومتی و جلوگیری از خام فروشی، افزایش می‌یابد.
 به گزارش خبرنگار شانا، با تثبیت تولید در ردیف نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس و آغاز تولید در ردیف دوم آن، میعانات گازی تخصیص یافته به این پالایشگاه افزایش یافته است. این پالایشگاه هم اکنون روزانه ۲۰۰ هزار بشکه میعانات گازی دریافت می‌کند که با تثبیت تولید در ردیف دوم، این مقدار افزایش می‌یابد.

پالایشگاه ستاره خلیج فارس و مجتمع پتروشیمی بروزیه هم اکنون بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان میعانات گازی در کشور به شمار می‌آیند. طبق برنامه ششم توسعه قرار است همه میعانات گازی تولیدی کشور صرف مصارف داخلی شود.

با راه‌اندازی کامل پالایشگاه ستاره خلیج فارس، روزانه ۳۶۰ هزار بشکه میعانات گازی با خط لوله از عسلویه به این پالایشگاه منتقل می‌شود و به این ترتیب روزانه ۳۶ میلیون لیتر بنزین، ۱۴ میلیون لیتر گازوئیل و ۳ میلیون و ۳۷۰ هزار لیتر سوخت جت به تولید فرآورده‌های نفتی کشور اضافه می‌شود.

پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس به عنوان نخستین پالایشگاه طراحی شده بر اساس خوراک میعانات گازی با ظرفیت ۳۶۰ هزار بشکه در روز شامل واحدهای تقطیر، تصفیه گاز مایع، تبدیل کاتالیستی، تصفیه نفتا، ایزومریزاسیون، تصفیه نفت سفید و نفت گاز است.

خداحافظی با واردات بنزین

با افزایش مصرف میعانات گازی در پالایشگاه ستاره خلیج فارس و مصارف داخلی، میزان صادرات این نفت سبک و همچنین واردات بنزین کاهش می‌یابد. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که با وارد مدار شدن ردیف‌های مختلف این ابر پالایشگاه، ایران از نیمه دوم امسال از واردات بنزین بی‌نیاز می‌شود.

بیژن زنگنه، وزیر نفت نیز بارها عنوان کرده است بر اساس برنامه ششم، همه میعانات گازی تولیدی کشور که تا سال ۹۸ به یک میلیون بشکه در روز می‌رسد در داخل کشور پالایش می‌شود و دیگر میعانات گازی برای صادرات نخواهیم داشت و میعانات تولیدی در پالایشگاه‌های کشور به نفت‌گاز، بنزین، نفتا و گاز مایع تبدیل می‌شود.

کره جنوبی هم اکنون بزرگ‌ترین مشتری میعانات گازی ایران است که در پی تخصیص میعانات گازی برای مصارف داخلی، بخشی از نیازهای خود را از نروژ تامین کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *