بزرگترین هواپیمای جهان

بزرگترین هواپیمای جهان

پردیس فناوری کیش-طرح مشاوره ی متخصصین صنعت و مدیریت-گروه صنعت

منحصربه‌فردترین و بزرگ‌ترین هواپیمای کل دنیا ، هواپیمای استراتولانچ  با بالهایی به طول 118 متر میباشد .البته نباید انتظار داشته باشید که آن را در فرودگاه محلی شهری که در آن متولد شده ببینید. قطعاً این سازه هدفی مهم تر از مسافربری دارد.

ابعاد استراتولانچ وسیع‌تر از یک زمین فوتبال حرفه‌ای است. طول بدنه‌ی دوقلوی آن 73 متر می‌باشد و اندازه‌ی دم آن نیز 16 متراست. همانطور که انتظار می‌رود این سازه در بندر هوا و فضایی موجاوه در آشیانه 27 کیلومتری ساخته شده است.

در تاریخ نوزدهم سپتامبر2017، استراتولانچ با موفقیت یک سری از تست‌های مهم موتور را به پایان رساند. همانطور که انتظار می‌رفت، هر شش موتور توربوفن پرات اند ویتنی به‌درستی عمل کردند.

این هواپیمای غول‌پیکر در اولین پرواز خود به حداکثر سرعت خود یعنی 304 کیلومتر بر ساعت رسید.

البته به یاد داشته باشید که این غول برای انتقال مسافران عادی ساخته نشده و طوری طراحی گردیده تا بتواند وسایل نقلیه پرتابی و محموله‌هایی مانند ماهواره‌ها را تا قسمتی از جو حمل کند. به زبان ساده‌تر، از Stratolaunch به عنوان یک موشک با کارایی بی‌پایان استفاده خواهد شد که ماهواره‌ها را به خارج از جو منتقل کرده و به سطح زمین باز می‌گردد.

استراتولانچ هنوز اولین موشک خود را پرتاب نکرده است اما عکس زیر نشان می‌دهد که این هواپیما چه کاربردی خواهد داشت.اگر بین دو بدنه را نگاه کنید،موشکی را مشاهده خواهید کرد که برای پرتاب در آسمان و فضا طراحی‌ شده است.

البته هنوز این پروژه جای پیشرفت دارد و امید است که تا سال 2021، استراتولانچ آماده‌ی پرتاب موشک در آسمان شود.

چگونگی پرتاب موشک توسط این هواپیما به این صورت است که این هواپیما در ابتدا موشکی را با ارتفاع تقریباً 11 کیلومتری حمل می‌کند. هنگامی‌که موشک از هواپیما جدا می‌شود با درگیر کردن موتورهای جداگانه‌ای که روی موشک نصب‌ شده به سمت هدف ادامه مسیر می‌دهد.

استراتولانچ، برای اولین پرواز خود، یک موشک پگاسوس که توسط اوربیتال ای تیکا ساخته‌شده را حمل خواهد کرد.این سازه‌ی هوایی طوری طراحی‌ شده است که سه موشک را بین بدنه‌های دوقلوی خود حمل کند.

استراتولانچ واقعاً یک هواپیمای دوطرفه است اما نحوه‌ی ساخت آن به این‌گونه است که کابین خلبان، درست در جلوی بدنه ساخته‌ شده است.کمی عجیب است ولی کابین دوم خلبان همیشه خالی و بدون فشار است و صرفاً برای تزیین ساخته‌ شده است.

استراتولانچ با وزن زیاد حدود 650 تن برای برخاستن نیاز به همه‌ی 28 چرخ خود دارد.در هر طرف دوازده چرخ وجود دارد و دو چرخ در قسمت دماغه هر طرف نیز قرار گرفته است.استراتولانچ توسط شش موتور 250کیلویی تجهیز شده است.استراتولانچ به دلیل وسعت و وزن بسیار زیاد، برای فرود به 4 کیلومتر باند فرودگاهی به عرض تقریبی 3.5 کیلومتر نیاز دارد.

بسیاری از سیستم‌های استراتولانچ از هواپیمای بوئینگ 400-747 الهام گرفته‌ شده است.مهندسان موتورها را توسط یدک‌کش می‌کشند.

با توجه به اینکه استراتولانچ از پس آزمایش‌ها به‌خوبی بیرون آمد و درستی خود را اثبات کرد، انتظار می‌رود که این سازه سالانه 6 الی 10 مأموریت را سازمان‌دهی کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *