برآورد اوپک از تقاضای جهانی نفت در ۲۰۱۸ افزایش یافت

 

اوپک در تازه‌ترین گزارش ماهانه خود پیش بینی کرد که رشد تقاضای نفت در سال آینده میلادی فراتر از برآوردهای پیشین خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز از لندن، سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) روز سه‌شنبه (۲۱ شهریورماه) در تازه ترین گزارش ماهانه خود پیش بینی کرد که تقاضا برای نفت تولیدی از سوی اعضای این سازمان در سال ۲۰۱۸ افزایش خواهد یافت و از میزان مازاد عرضه در بازار کاسته می‌شود.

اوپک همچنین اعلام کرد که برنامه کاهش تولید از سوی تولیدکنندگان عضو و غیر عضو اوپک از مازاد عرضه در بازارهای جهانی نفت خام کاسته و سبب افزایش قیمت‌ها شده است.

این سازمان در تازه ترین گزارش خود آورده است: تقاضا برای نفت خام اعضای اوپک در سال آینده میلادی به ۳۲ میلیون و ۸۳۰ هزار بشکه در روز می‌رسد که این رقم نسبت به برآورد پیشین ۴۱۰ هزار بشکه در روز افزایش نشان می‌دهد.

تازه ترین گزارش ماهانه اوپک حکایت از این دارد که حجم ذخیره‌سازی‌های جهانی نفت رو به کاهش است و قیمت نفت خام برنت دریای شمال برای تحویل آنی برای محموله‌های مرغوب نسبت به محموله‌های دیگر افزایش یافته و بازار در حال رسیدن به توازن است.

در این گزارش آمده است: این موضوع به دلیل افزایش تقاضا برای تحویل سریع محموله‌های نفتی و همچنین افزایش این احساس که سال آینده بازار توازن خود را دوباره به دست خواهد آورد و ذخیره‌سازی‌های نفت و فرآورده‌های نفتی کاهش خواهد یافت، خواهد بود.

بر اساس این گزارش، ظهور شرایط پس‌بهین (Backwardation) برای مدت‌ها پس از زمانی که قیمت‌های نفت خام بالای ۱۰۰ دلار برای هر بشکه داد و ستد می‌شد، نشان از افزایش تقاضا و کاهش عرضه در بازارهای جهانی نفت خام دارد.

آخرین باری که قیمت نفت ۱۰۰ دلار برای هر بشکه معامله می‌شد، سال ۲۰۱۴ بود که پس از آن بازار به دلیل افزایش عرضه، بازار با شرایط نامناسبی روبه‌رو شد قیمت نفت بسیار کاهش یافت.

قیمت‌های جهانی نفت خام پس از انتشار تازه‌ترین گزارش ماهانه اوپک در روز سه‌شنبه افزایش یافت، هم اکنون قیمت نفت خام شاخص برنت دریای شمال در سطوح ۵۴ دلار برای هر بشکه داد و ستد می‌شود که تقریبا نصف قیمت این کالای راهبردی در سال ۲۰۱۴ است.

براساس تازه ترین برآورد اوپک، تقاضای جهانی نفت خام در سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ افزایش خواهد یافت و در سال آینده این میلادی تقاضای جهانی نفت، یک میلیون و ۳۵۰ هزار بشکه افزایش خواهد یافت که این رقم نسبت به برآورد پیشین این سازمان ۷۰ هزار بشکه افزایش نشان می‌دهد.

تولید نفت خام اعضای اوپک در ماه اوت نسبت به ماه ژویئه ۷۹ هزار بشکه کاهش یافت و به روزانه ۳۲ میلیون و ۷۶۰ هزار بشکه رسید.

عربستان، بزرگترین تولید کننده نفت اوپک، در ماه اوت روزانه ۹ میلیون و ۹۵۱ هزار بشکه نفت تولید کرد، در حالی که تولید این کشور در ماه پیش از آن ۱۰ میلیون و یک هزار بشکه در روز بود. این میزان از سهمیه تعیین شده برای عربستان در برنامه جهانی کاهش عرضه یعنی ۱۰ میلیون و ۵۸ هزار بشکه در روز است.

منابع ثانویه اعلام کرده‌اند که میزان پایبندی مشارکت کنندگان در برنامه جهانی کاهش عرضه از سوی تولیدکنندگان عضو و غیر عضو اوپک در ماه اوت ۸۳ درصد بوده است، در حالی که این میزان برای ماه ژوئیه ۸۶ درصد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *