بازیافت زباله در ایران

بازیافت زباله در ایران

پردیس فناوری کیش-طرح مشاوره متخصصین صنعت و مدیریت-گروه محیط زیست

بازیافت زباله در ایران

سرانه تولید زباله رابطه مستقیم با سرانه درآمد دارد. میزان متوسط سرانه تولید زباله در جهان حدود ۷۴۰ گرم در روز است که این رقم در کشور‌های مختلف از ۱۱۰ تا ۴۵۴۰ گرم متغییر است. ۳۴ درصد از کل زباله تولیدی در جهان در کشور‌های با سرانه درآمد بالا تولید می ‏شود درحالی که این کشور‌ها ۱۶ درصد از جمعیت جهان را به خود اختصاص می ‏دهند ، متوسط سرانه تولید زباله در ایران حدود ۷۰۰ گرم و در شهر تهران حدود ۹۶۰ گرم برآورد می ‏شود.

روزی 50 هزار تن زباله در ایران تولید می‌شود که کمتر از 10 درصد آن بازیافت می‌شود.

بالای ۸۰ درصد از زباله تولیدی در کشور به سمت لندفیل ‏ها هدایت می ‏شود. در اغلب سایت‏‌های دفن زباله کشور به جای دفن بهداشتی، دپوی روباز زباله انجام می ‏شود که خسارت‏‌های جبران ناپذیری به محیط زیست کشور وارد آورده است.

یکی از بزرگترین مشکلات در کشور در حیطه بازیافت ، مدیریت پسماند است. امروزه بسیاری از خانواده ها زباله های خود را بازیافت میکنند ولی شهرداری به صورت کلی از آن ها تحویل میگیرد.

در کشوری مانند ژاپن امر تفکیک زباله از مبدا، هم در منازل و ادارات عمومی وجود دارد و هم در مدارس که به عنوان یک نهاد آموزشی وظیفه تربیت یک نسل برای رعایت قانون را دارد.

سابقه بازیافت زباله در ایران

بازیافت در ایران سابقه ای نزدیک به ۶۰ سال دارد زمانی که اولین کارخانه کود آلی در سال ۱۳۳۷ در اصفهان ساخته شد، چند سال بعد انگلیسی‌ها یک کارخانه کمپوست در صالح آباد تهران تاسیس کردند. این کارخانه در سال ۱۳۶۳ تعطیل اما با تغییراتی که سازمان بازیافت تهران در آن ایجاد کرد پس از مدتی بار دیگر آغاز به کار کرد. در عین حال کارخانه کمپوست اصفهان نیز در سال ۱۳۴۸ به واسطه عدم رعایت موازین بهداشتی تعطیل اما کارخانه جدیدی در سال ۱۳۶۸ جایگزین آن شد.

آرادکوه

پسماندهای خانگی شهر تهران به صورت روزانه برای پردازش، بازیافت و تولید کمپوست (کود آلی) به مجتمع بزرگ آرادکوه منتقل می شوند.

مجتمع پردازش و بازیافت زباله «آرادکوه» کهریزک در ابتدای جاده قدیم تهران – قم و در جنوب کهریزک با مساحتی نزدیک به 1400هکتار از سال1335 پذیرای پسماند شهر تهران است.

روزانه به طور متوسط 8000 تن انواع پسماندهای مختلف مناطق 22 گانه شهر تهران، شهرک و شهرهای اطراف، مراکز بهداشتی و درمانی، لجن و … جهت امحا و دفع به این مرکز ارسال می شود.

امروزه شرکت های مختلفی در زمینه جمع آوری پسماند وارد رقابت شده اند که با استفاده از راه های ارتباطی در شبکه های اجتماعی میتوان از چگونگی کار آنها مطلع شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *