اینترت اشیا چیست؟

اینترنت اشیا چیست؟

پردیس فناوری کیش-طرح مشاوره متخصصین صنعت و مدیریت- دپارتمان فناوری اطلاعات و ارتباطات

اینترنت اشیا یا IOT

نظریه اینترنت اشیا یا internet of things، برای نخستین بار در سال ۱۹۹۹ توسط کوین اشتون بیان شده اما تنها حدود دوسال است که به طور جدی در دنیای IT بر روی این مبحث کار می شود و نکته جالب اینجاست که بدانید در حال حاضر  اکثر کسب و کارها در حال حرکت به سمت استفاده وسیع از این تکنولوژی هستند.

INTERNET OF THINGS

تاریخچه اینترنت اشیا

نخستین شیء یا وسیله‌ی اینترنتی، یک دستگاه نوشابه‌ساز در دانشگاه کارنگی ملون ایالات متحده در اوایل دهه‌ی 1980 بود. در آن زمان، برنامه‌نویسان با استفاده از وب، می‌توانستند وضعیت دستگاه را از دور بررسی کنند و عملکرد آن را زیر نظر بگیرند.

امروز، عبارت اینترنت اشیاء همه‌ی دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات را فراگرفته است. انرژی هوشمند، کشاورزی هوشمند، دامپروری هوشمند، خانه و ساختمان هوشمند، حمل‌ونقل هوشمند، سلامت هوشمند و به‌طور کلی شهر و محیط‌زیست هوشمند، اصطلاحاتی هستند که شمار بسیاری از سیاستمداران، مدیران، متخصصان و کسب‌وکارها را در سراسر جهان، شیفته‌ی ویژگی‌های بی‌مانند این جلوه‌ی نوپیدای فناوری کرده‌اند.

مفهوم اینترنت اشیا اتصال دستگاه های مختلف به یکدیگر از طریق اینترنت است. به کمک اینترنت اشیا برنامه ها و دستگاه های مختلف می توانند از طریق اتصال اینترنت با یکدیگر و حتی انسان تعامل و صحبت کنند.

 

نمونه های IOT

برای نمونه می توان به یخچال های هوشمند که به اینترنت متصلند و شما را از موجودی و تاریخ انقضا مواد خوراکی داخل یخچال با خبر می سازند اشاره نمود. در واقع، اینترنت اشیا شما را قادر می سازد تا اشیا مورد استفاده خود را از راه دور و به کمک زیرساخت های اینترنتی مدیریت و کنترل کنید.

بیش از دو سال است که BI Intelligence از نزدیک رشد اینترنت اشیا را دنبال کرده. به طور خاص، این سازمان تجزیه و تحلیلی بر روی این قضیه انجام داده که چگونه IOT موجودیت ها و نهادهایی از قبیل دولت ها، کسب و کارها و مشتریان را قادر می سازد تا به دستگاه های IOT خود متصل شوند و آن ها را کنترل کنند.

این تجزیه و تحلیل در محیط هایی مانند تولید، خانه های هوشمند، حمل و نقل و کشاورزی انجام شده است.

دوربین‌های حفاظتی داخل ساختمان‌ها هم نمونه‌ی دیگری از ابزارهایی هستند که در بستر IOT حضور داشته‌اند و البته به کمک تکنولوژی‌های ارتباطی جدید، حضورشان پررنگ‌تر هم شده است.

رابطه اینترنت با وسایل

 

یک شیء در اینترنت اشیاء می‌تواند انسانی باشد که یک دستگاه پایش قلب در بدنش نصب شده است؛ یا دامی با یک ترانسپوندر  بیولوژیک، یا خودرویی که با حسگرهای تعبیه‌شده در آن، راننده را از فشار کم لاستیک‌ها آگاه می‌کند یا هر شیء طبیعی یا انسان‌ساخت دیگر که می‌تواند با اختصاص یک آدرس IP داده‌ها را روی یک شبکه انتقال دهد.

 

IOT  چگونه کار می کند؟

جمع ­آوری داده ­ها از طریق سخت ­افزارهایی از قبیل سنسور که بر روی دستگاه­ ها نصب می­شوند.

به اشتراک گذاری و نگهداری دادههای جمع آوری شده در یک فضای ابری.

تجزیه و تحلیل داده ­ها از طریق نرم­ افزار و قرار دادن نتایج در اختیار کاربران.

فضای ابری و اشتراک گذاری داده ها

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *