انواع حسابرسی
پردیس فناوری کیش_طرح مشاوره متخصصین صنعت و مدیریت_گروه مدیریت مالی:
حسابرسی در یک جمله عبارت است از بازرسی جستجوگرانه کلیه مدارک و اسناد حسابداری به منظور کشف تقلب و اشتباه. هدف از آن اظهارنظر نسبت به این موضوع است که آیا صورتهای مالی بر اساس استانداردهای حسابداری تهیه شده است یا خیر. اما هدف از آموزش این علم، تربیت افرادی است که ضمن آشنایی با دروس نظری، با سیستمهای مالی و حسابداری صنعت، آشنا شوند و هم چنین تواناییهای لازم در تصمیمگیری صحیح و دقیق بر مبنای اطلاعات علمی و قابل اعتماد در بهینهسازی سیستمهای گردش کار دستگاه مربوط، را داشته و در انجام وظایف تعریف شده و همکاری موثر با کارشناسان مرتبط با این فن در مسائل برنامهریزی بازرگانی و پیش بینیهای مالی و اقتصادی شرکت، ایفای نقش نماید.
حسابرسی انواع گوناگون دارد و مهمترین آنها عبارتند از:
حسابرسی صورتهای مالی
هدف اصلی این حسابرسی، اعتباردهی به صورتهای مالی است. منظور از اعتباردهی، اظهار عقیده یا قضاوت شخص یا اشخاص مستقل و ذیصلاح نسبت به مطابقت تمامی جنبههای با اهمیت ادعاهای منعکس در صورتهای مالی با معیارهای تعیین شده یعنی اصول حسابداری است.
حسابرسی رعایتی
مقصود از حسابرسی رعایت، تعیین میزان رعایت احکام، سیاستها، پیمانها، قوانین و مقررات دولتی و کنترلهای داخلی توسط شرکتهای مورد رسیدگی است. برای مثال، شرکتها میتوانند تعیین میزان رعایت احکام و سیاستهای داخلی توسط بخشهای مختلف سازمان را از حسابرسان خود درخواست نمایند.
حسابرسی عملیاتی
حسابرسی عملیاتی، عبارت است از بررسی بسامان فعالیتهای سازمان یا بخش معینی از آن در ارتباط با اهداف تعیین شده. هدف اصلی حسابرسی عملیاتی، ارزیابی رعایتِ «صرفه اقتصادی» هنگام تهیه منابع و ارزیابی «کارآیی» عملیات هنگام استفاده از منابع و «اثربخشیِ» عملیات برای نیل به اهداف از قبل تعیین شده، تشخیص فرصتهای بهبود عملیات و ارائه پیشنهادهای اصلاحی به مدیران سازمانها است. ارزیابی صرفه اقتصادی، کارآیی و اثربخشی سیستم حسابداری کامپیوتری یک شرکت و ارائه پیشنهادهای اصلاحی، نمونهای از حسابرسی عملیاتی است.
حسابرسی قانونی
در سالهای اخیر، دعوت از حسابرسان برای ارائه خدمات «حسابرسی قانونی» (Forensic Audit) به ویژه هنگام بروز اختلافات مالی، گسترش فزایندهای یافته است. حسابرسی قانونی در واقع مشابه خدمت پزشکان در امر «پزشکی قانونی» است. برخی از مواردی که اجرای حسابرسی قانونی میتواند ضرورت یابد؛ به شرح زیر است: تقلبهای تجاری یا کارکنان شرکتها، خسارتهای تجاری و اقتصادی، اختلاف بین سهامداران یا شرکا
حسابرسی داخلی
حسابرسی داخلی یک فعالیت مستقل، اطمینان بخش واقع بینانه و مشاورهای است که برای ارزشافزایی و بهبود عملیات سازمان طراحی شده است. حسابرسی داخلی با فراهم ساختن رویکردی سیستماتیک و روشمند برای ارزیابی و بهبود اثربخشی فرآیندهای راهبری، مدیریت ریسک و کنترل، سازمان را در دستیابی به هدفهایش یاری میکند.
حسابرس کیست؟
برای انجام کار حسابرسی، شخص مورد نظر باید در زمینه محاسبات و تحلیل اطلاعات، مهارت بالا و قابل قبولی داشته باشد. البته در سالهای اخیر به دلیل کامپیوتری شدن سیستمهای مالی و حسابداری، یک حسابرس کارآمد میبایست علاوه بر اصول و فنون حسابداری و حسابرسی به کار با نرم افزارهای مالی و حسابداری مختلف نیز تسلط داشته باشد. همچنین باید دارای مهارتهای ارتباطی،کلامی و نوشتاری خوبی باشد. وظایف حسابرسان اموری مثل بررسی حسابهای شرکت، جمع آوری و تحلیل آمار و ارقام، شناسایی مشخصات و ویژگیهای کسبوکار و ارزیابی سیستمهای گزارش مالی شرکت میباشد. تقسیمبندی حسابرسان شاغلان حرفه حسابرسی در یک تقسیم بندی کلی به دو گروه اصلی تفکیک میشوند:
۱ – حسابرسان داخلی: این گروه از حسابرسان، کارمند واحد مورد رسیدگی هستند و در واقع رابط میان هیات مدیره و شرکت بوده و گزارش رسیدگی خود را به طور هفتگی، ماهانه یا سالانه به مدیرعامل و هیات مدیره ارائه میدهند. این گروه از حسابرسان عملیات داخل واحد تجاری را رسیدگی میکنند. حسابرس داخلی، سیاستها، رویهها و توان مالی شرکت را به منظور بهبود کارآیی آن ارزیابی و بررسی میکند.
۲ – حسابرسان مستقل: این گروه از حسابرسان، افرادی هستند که در موسسات حسابرسی مشغول کار هستند و بر اساس قرارداد میان شرکتها یا سازمانها با این موسسات، عملیات حسابداری و مالی واحد تجاری را بر اساس اصول و موازین حسابداری مورد رسیدگی قرار میدهند و گزارش خود را به مجمع عمومی صاحبان سهام ارائه میکنند. در واقع حسابرسان مستقل رابط میان صاحبان شرکت و هیات مدیره شرکت میباشند.
3- حسابرسان دولتی: وظیفهای که بر عهدهی این گروه از حسابرسان است عبارت است از رسیدگی یا بررسی معاملات و کنترلهای یک موسسه دولتی به منظور اظهارنظر در این مورد که فعالیتهای مالی واقتصادی طبق اصول متداول حسابداری دولتی در صورتها وگزارشهای انعکاس یافته است یا خیر.
چه ارتباطی میان حسابداری و حسابرسی وجود دارد؟
در بیشتر موارد، یکی از نخستین سوالاتی که توسط افراد علاقهمند به کار در رشتههای حسابداری پرسیده میشود این است که چه تفاوتی میان حسابداری و حسابرسی وجود دارد. گرچه این دو حرفه شبیه هم هستند و اغلب با هم اشتباه گرفته میشوند، ولی تفاوتهای قابلتوجهی میان حسابداری و حسابرسی وجود دارد.
-
حسابداران معمولاً کارمندان شرکتی هستند که برای آن کار میکنند، درحالیکه حسابرسان معمولاً توسط شرکت دیگری، برای بررسی درستی کارهای حسابدار استخدام میشوند. گرچه همیشه اینطور نیست، ولی بهطورکلی حسابرس هیچ ارتباط مالیای با شرکت ندارد.
-
حسابدار کارهای خود را بهصورت روزانه انجام میدهد، درحالیکه حسابرس معمولا کارهای حسابداری را سهماهه یا سالانه انجام میدهد. حسابرسان معمولاً در شرایط خاص، مثلاً مشکوک شدن به تقلب، به شرکت آورده میشوند.
-
استخدام حسابدار در شرکت ضروری است؛ ولی استخدام حسابرس، گزینهای اختیاری است.
-
حسابداران در پایان سال صورتهای مالی شرکت را تنظیم میکنند. این صورتهای مالی، تصویری از ثبات مالی شرکت را ارائه میدهد. ولی حسابرس صورتهای مالی را بررسی و درستی آنها را مشخص میکند.
از نظر تحصیلات چه تفاوتی میان حسابداری و حسابرسی وجود دارد؟
لزامات تحصیلی حسابداران و حسابرسان تقریباً یکسان است. براساس ادارهی آمار کار (BLS) ایالات متحده، در هر دو حرفه باید تحصیل در دورهی کارشناسی رشتهی حسابداری تکمیل شود. گاهی بعضی از شرکتها ترجیح میدهند که حسابداران یا حسابرسان آنها، مدرک کارشناسی ارشد داشته باشند، برای نمونه کارشناسی ارشد حسابداری یا کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با تخصص در حسابداری. گواهینامهها و مدارک مختلفی برای فارغالتحصیلان این رشته وجود دارد، مانند مدرک حسابدار عمومی گواهیشده، حسابدار مدیریت گواهیشده (Certified Management Accountant) یا حسابرس داخلی گواهیشده (Certified Internal Auditor).
استانداردهای حسابرسی چیست؟
استانداردهای حسابرسی، معیاری برای سنجش کیفیّت کار حسابرسان است. انجمن حسابداران رسمی آمریکا برای نخستین بار در سال ۱۹۴۷، استانداردهای دهگانه حسابرسی را معرفی نمود. این استانداردها تاکنون جهت انطباق با تغییرات محیط حسابرسی، تعدیل و تغییر یافتهاند. استانداردهای حسابرسی همراه با طبقهبندی آنها در سه گروه ۱) استانداردهای عمومی، ۲) استانداردهای عملیات (رسیدگی) و ۳) استانداردهای گزارشگری به شرح زیر هستند:
استانداردهای عمومی
-
رسیدگی باید توسط شخص یا اشخاصی اجرا شود که دارای صلاحیت و آموزش فنی کافی به عنوان حسابرس باشند.
-
حسابرس یا حسابرسان باید استقلال رأی خود را در تمام موارد مربوط به حسابرسی حفظ کنند.
-
در رسیدگی و تهیه گزارش باید مراقبت حرفهای لازم به عمل آید.
استانداردهای عملیات (رسیدگی)
-
عملیات حسابرسی باید به میزان کافی برنامهریزی شود و در صورت وجود کارکنان، بر کار آنان به گونهای مناسب نظارت شود.
-
برای برنامهریزی حسابرسی و تعیین نوع، زمان و میزان آزمونها باید شناختی کافی از ساختار کنترل داخلی کسب گردد.
-
شواهد کافی و مناسب باید از راه بازرسی، مشاهده، پرس و جو و دریافت تأییدیه کسب شود تا مبنایی معقول برای اظهارنظر نسبت به صورتهای مالی مورد رسیدگی باشد.
استانداردهای گزارشگری
-
گزارش باید تصریح کند که صورتهای مالی، طبق اصول حسابداری تهیه شدهاست یا خیر.
-
گزارش باید شرایطی را مشخص سازد که در آن چنین اصولی در دوره جاری نسبت به دوره قبل، بهطور یکنواخت رعایت نشدهاست.
-
اطلاعات افشا شده در صورتهای مالی بهطور منطقی کافی تلقی میشود مگر آن که خلاف آن در گزارش بیان شود.
-
گزارش باید یا حاوی یک اظهارنظر درباره صورتهای مالی بهطور کلی، یا بیانگر این باشد که نظری نمیتواند اظهار شود. هنگامی که نظر کلی نتواند اظهار شود، دلایل آن باید بیان گردد. در تمام مواردی که نام حسابرس به نحوی با صورتهای مالی ارتباط مییابد، گزارش باید بهطور صریح بیانگر ویژگی هر گونه رسیدگی حسابرس و میزان مسئولیتی باشد که او بر عهده میگیرد.