بسیاری از جوانان به فعالیتهای اجتماعیِ شبکهای اشتغال دارند و در انتخاب سبک زندگی خود از روابط و مناسبات اینترنتی استفاده میکنند. در سالهای اخیر با توجه به افزایش استفاده از شبکههای اجتماعی در کشورمان شاهد تغییر در مجموعهای از رفتارها، عادات و عقاید مردم کشورمان هستیم. از همین رو، قصد داریم در این گزارش به بررسی عوامل گرایش مردم به ویژه جوانان به شبکههای اجتماعی بپردازیم.
شبکههای اجتماعی پاتوق جدید برای معاشرتهای اجتماعی
شبکههای اجتماعی اینترنتی به زبانی ساده، صفحات اینترنتی هستند که افراد با عضویت در آنها میتوانند دوستیابی کنند، به بحث و تبادل نظر بپردازند، تصاویر و فیلمهایی را که دوست دارند به اشتراک بگذارند و این فرصت را مییابند تا درباره علاقهمندیها و مطالب دیگران اظهارنظر کنند و خودشان نیز مطالبی را مطابق باسلیقه و نظر خود منتشر کنند و حتی در دنیای مجازی، تصویری خیالی از خود ارائه کنند. با ظهور فناوریهای مدرن و به خصوص اینترنت و ورود شبکههای اجتماعی به زندگی افراد، نوع جدیدی از روابط بین فردی شکل گرفته است که از آن به ارتباطات مجازی تعبیر میشود. در واقع، این ارتباطات مجازی بین فردی در قالب شبکهسازیهای اجتماعی، بر پایه مشارکت همگانی بنا شدهاند. ایجاد ارتباطات جمعی و میان فردی، تشکیل اجتماعات مجازی، اطلاع رسانی، تبادل اطلاعات و نظرات از شناخته شدهترین کارکردهای این فضاها هستند.
نتایج مطالعات انجام شده در این رابطه
براساس مطالعاتی صورت گرفته بر روی میزان گذراندن وقت کودکان و نوجوانان حاکی از این است که آنان به طور متوسط ۶ ساعتونیم از یک روز و حدود ۴۴ ساعت در هفته را به رسانهها اختصاص میدهند و تنها یک روز و حدود ۵ ساعت از روز را با والدین و فقط ۵۰ دقیقه را به انجام تکالیف اختصاص میدهند و با وجود گسترش تکنولوژیهای در دسترس حدود ۳ ساعت از یک روز را به تماشای تلویزیون اختصاص میدهند. آنچه که موجب تشدید گرایش نوجوانان و جوانان به فعالیتهای فراغتی شده است گسترش رسانههای الکترونیکی و دسترسی به فضای مجازی است. استفاده نوجوانان و جوانان سراسر دنیا از اینترنت درحال افزایش است، ولی تغییرات قابل توجهی در استفاده از اینترنت در کشورهای گوناگون دنیا و گروههای اجتماعی – اقتصادی وجود دارد و برآوردهای اخیر سایر محققان نشان میدهد که افراد ۸ تا ۱۸ ساله به طور متوسط ۸ ساعت از هر روز را به استفاده از چندرسانهایها اختصاص میدهند.