ارزش قراردادهای ساخت لوله به بیش از ۵۷۷ میلیون یورو رسید

 

با امضای ۲ قرارداد جدید به ارزش ۲۱,۵ میلیون یورو در زمینه انتقال فناوری و ساخت لوله‎های حفاری (Drill pipe) و لوله‎های وزنه (Drill collar)، ارزش قراردادهای ساخت لوله در طرح بومی‎سازی ۱۰ گروه کالاهای کاربردی نفت به بیش از ۵۷۷ میلیون یورو رسید.
 به گزارش شانا، پنجمین گروه از طرح بومی‎سازی ۱۰ گروه کالاهای کاربردی نفت به «انتقال فناوری و ساخت انواع لوله‎ها» مربوط است که نخستین قرارداد این گروه با موضوع انتقال فناوری ساخت لوله‌های CRA، با ارزش تقریبی ۵۵۶ میلیون یورو اوایل خردادماه امسال بین شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیومی ایرانی-اسپانیایی امضا شد.
رامین قلمبر، مدیر پشتیبانی ساخت و تامین کالای شرکت ملی نفت ایران در این باره گفت: به تازگی ۲ قرارداد دیگر در مجموع به ارزش معادل ۲۱,۵ میلیون یورو با موضوع انتقال فناوری و ساخت لوله‎های حفاری (Drill pipe) و لوله‎های وزنه (Drill collar) با کنسرسیومی ایرانی-آلمانی متشکل از هلدینگ اشمیت کرانتس (Schmidt Kranz) آلمان و شرکت ساخت تجهیزات گاز تامکار امضا شده است که بر مبنای این قرارداد، طی مدت سه سال، فناوری ساخت انواع لوله‎های نامبرده به شرکت ایرانی منتقل و در مجموع، ۱۲ هزار و ۵۰۰ شاخه لوله حفاری و هزار و ۸۰۰ شاخه لوله وزنه ساخته و به شرکت ملی نفت ایران تحویل داده می‎شود.
وی ارزش ۲ قرارداد اخیر را ۳۱۴ میلیارد ریال (معادل هفت میلیون یورو) و ۱۴,۵ میلیون یورو، در مجموع معادل ۲۱.۵ میلیون یورو عنوان کرد و افزود: با توجه به قرارداد ۵۵۶ میلیون یورویی ساخت لوله‎های CRA، در مجموع در گروه لوله‎ها در طرح بومی‎سازی ۱۰ گروه کالاهای کاربردی صنعت نفت بیش از ۵۷۷ میلیون یورو قرارداد امضا شده است.
به گفته قلمبر، در قراردادهای ساخت لوله‎های حفاری و لوله‎های وزنه، برنامه انتقال صد در صدی فناوری ساخت به کشورمان دیده شده است و قرار است این قراردادها با سرمایه‎گذاری ۵۰ درصدی هر یک از طرفین اجرایی شود.
بر اساس این گزارش، طرح بومی سازی ۱۰ گروه خانواده کالاها و تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت با دستور وزیر نفت و با هدف تقویت توانمندی های داخلی و اتکای بیشتر صنعت نفت به محصولات سازندگان ایرانی، از اواخر سال ۹۳ در دستور کار قرار گرفت.
این ۱۰ گروه کالا شامل ساخت تجهیزات سرچاهی و رشته تکمیلی درون‎چاهی، پمپ های درون چاهی، انواع مته‎های حفاری (صخره‌ای، الماسی، مغزه‌گیری)، انواع شیرهای کنترلی، ایمنی و تجهیزات جانبی، انواع لوله‎ها، الکتروموتورهای ضد انفجار و دور متغیر، ماشین های دوار (توربین، کمپرسور و پمپ‎ها شامل پمپ‎های گریز از مرکز)، فولادهای آلیاژی CRYOGENICS، ابزارهای اندازه گیری حفاری و ساخت پیگ‎های هوشمند است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *