آیین نامه جدید طرح فرصت مطالعاتی اساتید در صنعت تدوین می شود

 

به نقل از مرکز مشاوره صنعت ipcc آیین نامه ارتقای اعضای هیات علمی موسسه های آموزش عالی، پژوهشی و فناوری دولتی که آخرین نسخه آن از سال 95 اجرا می شود در 9 ماده تدوین شده است. همچنین و به طور خاص به طرح فرصت مطالعاتی اساتید دانشگاه در صنعت اشاره دارد.
این طرح که از اوایل سال گذشته به ابتکار وزارت صنعت، معدن و تجارت معرفی شد و به تفاهم نامه ای میان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت صنعت رسید، با استقبال اعضای هیات علمی به ویژه در دانشگاه های برتر منجر نشد.
آنچنان که به گفته دکتر برات قبادیان معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، اواخر سال گذشته در این طرح صنعت 130 مورد پیشنهاد داد؛ اما فقط 30 مورد با استقبال دانشگاهیان روبرو شد و 2 مورد به عقد قرارداد رسید.
معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مورد ضرورت تغییر در این آیین نامه روز یکشنبه به خبرنگار علمی ایرنا توضیح داد: این بخش ها بسیار پیچیده است و مساله این است که هر تغییری در آیین نامه ارتقا (اعضای هیات علمی) بدهیم حدود یک دهه بعد نتیجه آن را می بینیم.
دکتر مسعود برومند افزود: بر اساس مطالعاتی که در این معاونت انجام داده ایم به این نتیجه رسیدیم که در 4 دهه گذشته هر تصمیمی که گرفتیم و هر فعالیتی که بر اساس آن انجام دادیم، حدود 7 سال یا 10 سال بعد نتیجه ان مشخص شد و عموما نتایج خوبی بوده است.
***افزودن فاکتورهای جدید به آیین نامه ارتقا باید منسجم و همگن باشد
وی با تاکید بر ضرورت بررسی های بیشتر ادامه داد: طرح های جدید باید با هم منسجم و همگن باشند، هر چند بحث تغییر آیین نامه ارتقا و افزودن فاکتورهای دیگر به آن هم مطرح است.
دبیر کل شورای عالی عتف خاطرنشان کرد: مشغول رایزنی با کارشناسان مختلف برای گرفتن طرح ها و ایده های لازم هستیم و این کار آغاز شده است.
وی گفت: از پژوهشگاه ها و کارشناسان مختلف نیز خواسته ایم پیشنهادهای خود را در این زمینه ارائه کنند، آیین نامه ها را بر این اساس جلو می بریم که به سمت توازن برود. مجموعه ای از عوامل در آیین نامه ها وجود دارد که باید همگون باشند و در غیر اینصورت شکست خواهد خورد.
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر همچنین در مورد طرح فرصت مطالعاتی اساتید در صنعت و دلایل ناموفق بودن آن نیز توضیح داد: باید بپذیریم ارتباط ما با صنعت و جامعه حفظ شود، بعضی از اساتید که زیاد هم نیستند به صورت اصولی این ارتباط را ایجاد می کنند اما ما مجبوریم کاری کنیم که انگیزه لازم برای رفتن اساتید و بودن آنها در صنعت به دست آید.
***مکانیزم های مالی طرح فرصت مطالعاتی اساتید در صنعت نادرست بوده است
وی یادآور شد: در این طرح اساتید جوان در ابتدای راه می توانند شش ماه در صنعت حضور داشته باشند و اساتید قدیمی تر برای تغییر در وضعیت شش ماه به صورت پاره وقت یا سه ماه تمام وقت.
دکتر برومند با اشاره به دلایل اجرایی نشدن درست این طرح افزود: قبلا نسخه ای از آیین نامه این طرح تهیه و وزارت علوم تفاهم نامه ای با وزارت صنعت، معدن و تجارت امضا کرد که اجرایی نشد که یکی از دلایل این امر مکانیزم های مالی نادرست طرح و تدارک ندیدن انگیزه های لازم در وزارت علوم برای ملزم کردن اساتید برای حضور در صنعت بود.
وی تصریح کرد: پیش نویس آیین نامه جدیدی برای این طرح تهیه شده است ولی هنوز کاملا آماده نیست و با رایزنی با اساتید دانشگاه و صاحبان صنایع قصد داریم به متن کامل تر و جامع تری برسیم، انتظار داریم به زودی این آیین نامه تکمیل و منتشر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *