موشک آوانگارد

پردیس فناوری کیش_طرح مشاور متخصصین صنعت و مدیریت_گروه هوافضا

آوانگارد فوق صوت از هر سیستم دفاعی عبور میکند.

روسیه موشکی مافوق صوت تولید کرده که از هر سیستم دفاعی عبور می کند.

موشک آوانگارد علاوه بر داشتن سریع ترین سرعت، دوربردترین موشک جهان نیز است و تا 4000 کیلومتر برد پرواز دارد.

ارتش روسیه سریع ترین موشک دوربرد جهان را تولید کرده و به خدمت گرفته است.شویگو، وزیر دفاع روسیه گفته است که هنگ مجهز به موشک آوانگارد از بامداد جمعه (27 دسامبر) آماده عملیات است. او این گام را دستاوردی مهم برای کشور و ارتش خواند.

به گفته ی کارشناسان روسیه، کشورشان در جهان با این سیستم، پیشتاز است.ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، پیش از این موشک آوانگارد را سلاحی بی نظیر دانسته و گفته بود که این موشک قادر است از هر دفاع ضد موشکی عبور کند.

موشک آوانگارد
موشک ما فوق صوت روسیه لو رفت.

آوانگارد را بیشتر بشناسیم.

یک موشک بالستیک قاره‌پیمای اَبَرصوت ساخت روسیه است که می‌تواند به عنوان موشک چندمنظوره به کار برود.

این موشک که توانایی حمل کلاهک هسته‌ای را داراست، در ماه مارس سال ۲۰۱۸ در حضور ولادیمیر پوتین به عنوان یکی از شش جنگ‌افزار راهبردی روسیه معرفی شد.

آوانگارد می‌تواند به عنوان یک سامانه هدایت‌پذیر در سرعت ابرصوت برای ایجاد خاصیت مانورپذیری در موشک‌های بالستیک سنگین همانند UR-100UTTKh , R-36M2 و RS-28 Sarmat هم به کار برود.

فناوری آوانگارد، مشابه با فناوری به کار رفته در موشک ابرصوت کینژال است. هردو در طبقه‌بندی سرعت ابرصوت جای می‌گیرند. البته در فاز شیرجه سرعت آن به طبقه‌بندی بیش‌اَبَرصوت و سرعت گرانشی هم می‌رسد.

این موشک یکی از استراتژی ترین موشک های دنیاست.

آزمایش های آوانگارد

موشک آوانگارد چندین بار در سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ مورد آزمایش قرار گرفت و سرعت آن به بیش از ۹ ماخ (۱۱۲۰۰ کیلومتر درساعت) رسید و اهداف خود را مورد اصابت قرار داد.

مسئولین روسیه اعلام کردند که این موشک توانایی رسیدن به حداکثر سرعت ۲۷ ماخ را نیز دارد. در فاصله‌های نزدیک با نقطه اصابت، سرعت این موشک بسیار بالا خواهد بود و با وجود اینکه هدایت‌پذیر بوده و قابلیت مانورپذیری دارد، دربرابر سامانه‌های دفاع موشکی کاملاً ایمن خواهد بود.

  ادعای روسیه این است: «آوانگارد می‌تواند همانند شهاب سنگ یا آذرگوی به هدف خود اصابت کند.». اگر یک کلاهک هسته‌ای با آوانگارد پرتاب شود، قدرت تخریب برابر با دو مگاتن تی‌ان‌تی است.

ولادیمیر پوتین موشک‌های کینژال، سارمات و آوانگارد را به عنوان سه‌ مورد از شش جنگ‌افزار برتر روسیه نام برده است.

آوانگارد
آوانگارد در مقابل ارتش روسیه، قدرت نمایی میکند.

موشک فراصوت چه ویژگی هایی دارد؟

ویژگی موشک‌های فراصوت قابلیت حرکت آن‌ها با سرعت بالای ۵ تا ۷ برابر صوت است. موشک‌های فراصوت با قابلیت حرکت در ارتفاعات پایین‌تر، سامانه‌های پدافندی را غافلگیر میکند. پس می‌توانند با مانورهای سنگین هرگونه واکنش دفاعی را خنثی کنند.

طبق برآوردهای نیروی هوایی آمریکا زمان واکنش در مقابل یک موشک بالستیک در برد ۳ هزارکیلومتری نزدیک به ۱۲ دقیقه است. اما در مقابل یک موشک فراصوت این زمان تنها به ۶ دقیقه کاهش می‌یابد.

مدتی پیش، به عنوان بخشی از اجرای توافقنامه استارت -۳، سامانه موشکی آوانگارد به بازرسان آمریکایی معرفی شد.این اتفاق در حالی رخ داد که آمریکا به تمدید اعتبار این سند که در فوریه ۲۰۲۰ منقضی شده است تمایلی نشان نمی‌داد.حتی از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد که در سال ۱۹۸۷ با روسیه امضا شده بود، خارج شد.

نظرات کارشناسان

کارشناسان معتقدند خروج آمریکا از پیمان این نگرانی را ایجاد کرده است. چون امکان دارد واشنگتن و مسکو یک مسابقه خطرناک تسلیحات هسته‌ای را آغاز کنند. به عقیده آنها، سامانه موشکی آوانگارد ، روسیه را به یک پتانسیل قدرتمند هسته‌ای تبدیل می‌کند. در چارچوب این رویداد، آمریکا باید به فکر توسعه سیستم‌های دفاع موشکی باشد. زیرا توانایی مقابله با چنین سامانه‌ای را ندارد.

تاکنون دفاع موشکی آمریکا بر رهگیری چندین موشک بالستیک شلیک شده توسط یک نیروی کوچک مانند کره شمالی متمرکز شده است.

نشریات وارد عمل مشوند.

نشریه «امریکن اینترست» گزارشی درباره قصد روسیه برای استفاده از سامانه موشکی هسته‌ای آوانگارد در جنگ منتشر کرد.نویسندگان توجه مخاطبان را به نامه وزارت دفاع روسیه جلب کردند . سپس مدعی شدند نمایش سامانه موشکی هسته‌ای آوانگارد روسیه هشدار جنگ در دسامبر ۲۰۱۹ است.

به گفته کارشناسان، نمایش این سامانه به بازرسان آمریکایی رویدادی بسیار مهم است چراکه «کابوس هسته ای» در غرب تلقی می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *