آموزش مدیریت پروژه؛ در این آموزش قصد داریم به توضیح موارد زیر بپردازیم : (در این پارت دو مورد را بررسی میکنیم)
۱. تعریف برنامه ریزی و اهمیت آن
۲. تعریف پروژه و مشخصات آن
۳.تعریف مدیریت پروژه
۴. استاندارد PMBOK
۵.ذینفعان پروژه
۶.آشنایی با برخی از پروژه های موفق در دنیا
۷.آشنایی با برخی از بزرگان مدیریت پروژه در دنیا
تعریف برنامه ریزی و اهمیت آن
برنامه ریزی یعنی اینکه قبل از انجام کار، تصمیم بگیریم که چه کاری، چگونه در چه صورت و توسط چه کسی انجام شود. در واقع در بحث برنامه ریزی، ۶ سوال مهم مطرح است اینکه:
چه کاری باید انجام شود؟
چرا این کار باید انجام شود؟
چه زمانی کار باید انجام شود؟
کجا باید کار انجام شود؟
چگونه کار باید انجام شود؟
کار توسط چه کسی باید انجام شود؟
مهمترین دلایل اهمیت برنامه ریزی عبارتند از:
برنامه ریزی کمک می کند تا مدیران، ضعف های سازمان خود را شناسایی کرده و آن ها را برطرف نمایند.
برنامه ریزی یک سازمان را برای تغییرات مداوم آماده می سازد.
برنامه ریزی از اتلاف زمان، هزینه و منابع سازمان جلوگیری می کند و در نتیجه باعث افزایش کارایی و بهره وری در سازمان خواهد شد.
در ادامه آموزش مدیریت پروژه و تکمیل اهمیت بحث برنامه ریزی باید گفت: در دنیا و حتی کشور عزیزمان ایران، سازمان هایی وجود دارند که با تکنینک های برنامه ریزی کاملا اشنا هستند و با به کارگیری این تکنیک ها توانسته اند سازمان خود را در زمینه های مختلف از جمله مدیریت زمان، مدیریت هزینه، مدیریت منابع و … توانمند سازند. در واقع مدیران ارشد چنین سازمان هایی معتقدند که اگر زمان و انرژی کافی صرف برنامه ریزی کارها شود، قطعا می توانند بهره وری را در سازمان خود افزایش دهند.
تعریف پروژه و مشخصات آن
به مجموعه تلاش های موقت و مقداری که برای ایجاد یک محصول خاص و یا ارائه یک خدمت معین صورت می گیرد، پروژه می گویند.
نکته مهم این است که محصول نهایی یک پروژه جدید و منحصر به فرد است. فرض کنید شما یک پیمانکار سد ساز هستید و تا کنون چند سد خاکی را ساخته اید و به کارفرما تحویل داده اید. در حال حاضر یک پیشنهاد تازه دارید: ساخت یک سد خاکی جدید در منطقه ای خاص و با مشخصات و اندازه های مشخص مطمئنا این سد با تمام سدهایی که تا کنون ساخته اید متفاوت است؟
شاید بپرسید از چه نظر تفاوت دارد؟ در پاسخ به شما خواهم گفت: سال جدید از نظر شرایط خاص منطقه جغرافیایی، ابعاد و اندازه مثل طول، عرض و ارتفاع نهایی بدنه سد، همینطور طول، عرض و ارتفاع نهایی فراز بند.
طول سازه سرریز، مشخصات فنی، حجم آب ذخیره شده پشت بدنه سد و بسیاری از موارد دیگر با سدهای قبلی فرق دارد. دوستان من تفاوت پروژه با خط تولید هم دقیقا همین است. به عنوان مثال خط تولید نوشابه را در نظر بگیرید.
محصول نهایی یعنی نوشابه ها، همه مشابه هم و تکراری هستند اما محصول نهایی پروژه، جدید و غیر تکراری است. اما مهمترین مشخصات یک پروژه عبارتند از:
محصول نهایی پروژه، عینی، جدید و غیر تکراری است (فقط یک بار اتفاق می افتد)
پروژه موقت است یعنی تاریخ شروع و پایان مشخصی دارد
پروژه هدف مشخصی دارد به عنوان مثال در پروژه احداث سد خاکی، هدف، تامین آب آشامیدنی یک شهرستان است.
پروژه محدودیت دارد: پروژه ها با محدودیت هایی مثل محیط جغرافیایی، امکانات، زمان، پول و موارد دیگر روبرو هستند و تحت چنین محدودیت هایی باید اجرا شوند.
پروژه ریسک دارد: در اجرای هر پروژه ای ریسکهایی وجود دارد مثل: ریسک مالی، سیاسی، طبیعی و موارد دیگر. به عنوان مثال در پروژه احداث تونل زیر دریا بین کشورهای انگلیس و فرانسه، این احتمال وجود داشت که آب دریا وارد تونل شود که علیرغم تلاش های صورت گرفته توسط پیمانکار، این اتفاق افتاد و پروژه را چند هفته به تأخیر انداخت.
تعریف پروژه:در مرحله اول مدیریت پروژه شما باید موضوع پروژه ، کارهایی که باید انجام دهید و کیفیت آن ها را بدانید .
تهیه فهرست فعالیت ها:در مرحله دوم مدیریت پروژه شما باید. یک فهرست منظم از فعالیت ها تهیه کنید ، که نام این فهرست wbs است.
برآورد زمان فعالیت ها: این مرحله شامل سه بخش : قرارداد پروژه ،نقشه های پروژه، مستندات پروژه های مشابه میباشد.
مرحله چهارم تا ششم :
برآورد زمان کل: در این مرحله محتویات wbs. را در یکی از نرم افزار های تخصصی ، مدیریت پروژه وارد می کنیم.
کوتاه کردن زمان: از راه های ؛ افزایش هزینه ها ، کاهش کیفیت ، همپوشانی یا اشتراک فعالیت ها انجام می شود.
طراحی نمودار گانت: یک نمودار میله ای افقی است . که فعالیت های پروژه و روابط مابین آن هارا در مقیاس زمان نشان می دهد .
مرحله هفتم تا نهم :
بررسی منابع : بررسی افراد و امکانات.
برنامه ریزی ریسک: در این مرحله باید مشکل های احتمالی را پیش بینی کنید .
کنترل پیشرفت پروژه : باید اطمینان حاصل کنید از اینکه هنوز طبق برنامه پیش می روید یا نه ؟
مرحله دهم تا دوازدهم :
کنترل هزینه پروژه : باید کنترل و ثبت هزینه ها به صورت مداوم، در پایان هرماه انجام شود .
برنامه ریزی مجدد: بایستی دوباره برنامه ریزی کنید. شما در این مرحله باید کارفرما را متقاعد کنید . که زمان بیشتر با پول بیشتر یا به احتمال زیاد، هر دو را نیاز دارید. در این مرحله باید برنامه خودتان را کمی اصلاح کنید.
بازبینی پروژه: معمولا افراد این مرحله را حذف می کنند . چون وقت ندارند یا فکر می کنند پروژه دیگری مشابه این پروژه وجود ندارد و … اما همه این ها، دلایل اشتباهی برای پرهیز از بازبینی است. چرا که تنها روشی که یک سازمان آگاهی پیدا می کند از طریق بازبینی است.
پردیس فناوری کیش-طرح مشاوره متخصیص صنعت و مدیریت -گروه فناوری اطلاعات
مقدمه
در مقالات قبلی به شناخت فیبر نوری و تجهیزات پسیو فیبر نوری پرداختیم در این مقاله به برسی ابزار های
مورد نیاز برای نصب و راه اندازه فیبر نوری خواهیم پرداخت لطفا اگر تمایل به شناخت فیبر نوری و تجهیزات آن
داشتید دو مقاله قبل را نیز مطالعه کنید.
چرا به این تجهیزات نیاز داریم؟
همانند کابل های مسی و آلونیومی برای بهره برداری از فیبر نوری نیز باید تجهیزات مشابه و خاصی استفاده نمود تا بتوان از فیبر نوری به عنوان یک ابزار برای انتقال دیتا بهره برد.
برخلاف کابل های مسی نمی توان دو هسته از فیبر نوری را به سادگی به یکدیگر متصل کرد یا مثلا نمی توان دو تار فیبر را در هم تاباند و گره زد، برای اتصال این دو فیبر به یکدیگر یکسری پارامتر و معیار وجود دارد که باید به دقت اجرا شوند همچنین هر اشتباهی در اجرای این دستور العمل ها و استفاده غیر صحیح از این ابزار می تواند سبب توقف کل پروژه شود.
برخی از این ابزار مشابه کابل مسی هستند اما اکثر این ابزار صرفا قابلیت استفاده روی فیبر را دارند.
تلاش میکنیم ابتدا ابزار مربوط به کابل و سپس ابزار مرتبط با اتصال کابل ها به یکدیگر و سپس ابزار تست را معرفی کنیم.
ابزار مرتبط با کابل شامل:
گِرد بُر:
این وسیبه برای برخی مدل از کابل هایی که در محوطه بیونی مورد استفاده قرار میگیرند شیلد یا محافظ زخیم دارند برای برداشتن شیلد مورد استفاده قرار می گیرد.
کابل بر
برای برش کابل های ضخیم باید از کابل بر استفاده نمود اگر لایه محافظ کابل نازک باشد می توان از سیم چین یا دیگر موارد مثل کاتر نیز استفاده نمود.
البته توصیه می شود به جهت حساس بودن فیبر نوری به میزان کافی و نه بیشتر برای برداشتن سطح کاور یا قطع آن فشار وارد شود تا زخمی نشود یا فیبر نشکند.
قیچی کابل بر
استریپر فیبر نوری
برای برداشتن ژاکت یا عایقی که دور تا دور فیبر نوری جهت محافظت از فیبر کشیده شده است باید از ابزاری استفاده شود که دقت بالایی داشته و باشد و هنگام برداشتن ژاکت فیبر نشکند یا زخمی نشود به این منظور از ابزاری موسوم به استیپر استفاده می کنیم که انواع مختلفی دارد در واقع استیپر هسته فیبر نوری را از کاور فیبر جدا می کند.
دونوع استریپر داریم:
نوع تمام اتوماتیک:در این نوع با گذاشتن فیبر داخل استیپر نیازی به فشار دست نیست و استریپر به شکل اتوماتیک هسته را از غلاف کاور جدا می کند
نوع غیر اتوماتیک:در این نوع با گذاشتن فیبر داخل استریپر باید فشار لازم به دستگاه به شکل فشار دست وارد شود تا هسته از کاور جدا شود.
استریپر فیبر نوری
دستمال بدون پرز و حاوی الکل
همانطور قبلا بیان کردیم یک لایه محافظ ژلاتینی برای محافظت از هسته در برابر گرد و غبار و همچنین مقاومت بیشتر در برابر ضربه دور فیبر کشیده شده است که برای از بین بردن این لایه از بیک دستمال مخصوص که پرز نداشته باشد استفاده که می تواند به شکل پیش فرض به روغن آغشته باشد یا به شکل درستی باید به الکل آغشته شود.
دستمال ضد پرز
قیچی کولار
این قیچی برای موارد خاص و برای کابل هایی که دارای شیلد می باشند کولار مقاوم می باشند مورد استفاده می گیرند،کولار ماده ای بسیار محکم تر از فولاد می باشد و مقاومت بالایی در برابر ضربه و حرارت دارد و نمی توان با قیچی و کابل بر های عادی این لایه را برداشت.
ماژیک و الگوی استریپ
جهت علامت گذاری و برش دقیق و لختن کردن دقیق فیبر باید از الگوی دقیق تحت عنوان استریپ استفاده کرد،تا فیبر را به شکل صاف و کامل جوش بخورد یا بتوان فیبر را دقیق و صاف در کانکتور قرار داد.
-اتصال در فیبر نوری به یکدیگر یا به کانکتور
کلیور Cleaver
همانطور که بیان شد برای انتقال اطلاعات در فیبر نوری به دلیل انتقال اطلاعات به شکل نوری باید مواردی را در نظر گرفت.
مشخصا هسته فیبر از جنس سیلیس می باشد که به شدت به شکست نور وانعکاس نور معروف است.
پس از برش هسته فیبر نوری هر چقدر هم دقت کنیم از محلی که فیبر برش داده شده است،فیبر دچار شکستگی ها نانو متری خواهد بود که همین برش ها با وجود ابعاد فوق العاده کوچک اما سبب پدیده شکست نور می شود لذا از کلیور پس از برش فیر نوری از نقطه قطع استفاده می کنیم تا سطحی که قرار است به یک فیبر دیگر یا یک کانکتور دیگر فیوژن شود یا در کانکتور متصل شود صاف برش داده شده و کمترین خطای شکست نور را در پایان داشته باشد.
کلیور فیبر نوری
کریمپ حرارتی heat shrink یا Hot Crimp
همانند کابل های مسی ابزار تحت عنوان شیرینک داریم که در کابل های مسی از آن به شکل اختیاری استفاده می نمودیم اما در فیبر نوری پس از فیوژن باید بین نقطه جوش یک کریمپ حرارتی قرار داد که وظیفه آن محافظت نقطه جوش بین دو فیبر می باشد همچنین می تواند سبب افزایش مقاومت اتصال نیز شود.
کریمپ حرارتی در صورت مهارت کافی قابلیت جمع شدن و چسبیدن به سطح کار به وسیله ابزار عادی همانند فندک را دارد البته در اینجا برخلاف سیم های مسی،فیبر به حرارت بسیار حساس است پس بهتر است از ابزاری مثل سشوار صنعتی و ابزار شیرینگ موجود در برخی از دستگاه های فیوژن نمود تا این خطرات کاهش یابد.
تعدادی کریمپ حرارتی
فیوژن
پس از انجام مراحل بالا و گذاشتن یک کریمپ حرارتی در انتهای یک از سیم ها آن ها را داخل دستگاهی موسوم به فیوژن قرار می دهیم.
این دستگاه وظیفه جوش بین دو فیبر یا پیکتل را برعهده دارد.
دستور العمل اجرای فیوژن
-درب دستگاه فیوژن را باز کنید
-با استفاده از سلکتور یا دکمه در نظر گرفته شده دو سر گیره را آزاد کنید
-دو سر فیبر یا یک سر پیکتل را روی دو سر گیره قرار دهید
-نوک دو سر فیبر بین خط وسط در دستگاه و نقطه مشخص شده قرارا می دهیم
-با استفاده از دکمه های جو استیک به شکل دستی و اتوماتیک دو سر گیره را بالا و پایین می بریم و یا چپ
و راست البته این مورد بستگی به توانایی و قیمت دستگاه فیوژن دارد.
-اگر دستگاه فیوژن مانیتور داشته باشد می توان با استفاده از محور X,Y دو هسته را با یک دیگر تراز کرد و
کنترل بیشتری روی جوش مثلا کیفیت یا دقت آن داشت.
-اگر فیوژن قابلیت تشخیص اتوماتیک مسیر جوش را داشته باشد چناچه فیبر به خوبی تراز نشده باشد
دستگاه ارور می دهد و اجازه اجرای عملیات جوش را نمی دهد
-پس از تراز کردن هسته ها با زدن دکمه OK یا START عملیات فیوژن شروع می شود.
-با پایان یافتن عملیات شیرینگ حرارتی را نیز نصب می کنیم
خب این مراحل اتصال و فیوژن دو فیبر به دیگر بود.
بسته به نوع دستگاهی که استفاده می کنید امکانات و آپشن دستگاه متفاوت می شود.
همچنین تعداد هسته های که می توان در یک لحظه فیوژن کرد بسته به نوع فیوژن متفاوت هست از فیوژن
تا 12 حتی بیشتر نیز می توان در بازار پیدا کرد.
دستگاه فیوژن فول آپشن
تست فیبر نوری
بعد از انجام فیوژن بهتر است که قبل از اتصال کابل به تجهیزات ابتدا دستگاه را تست و سپس اقدام به نصب کنیم به طور عمده سه نوع دستگاه تست برای اندازه گیری قدرت سیگنال،افت سیگنال،خمش و… وجود دارد که برخی روش ها فقط یک یا دو مورد را پشتیبانی می کنند.
-روش تست فلوک
یکی ازتجهیزات تست و عیب یابی فیبر نوری، دستگاه فلوک می باشد. این وسیله شامل دو تکه است که هر کدام در یک سر فیبر نصب می شوند. سپس با ارسال پالس های نوری و دریافت در انتها اطلاعات را جمع آوری می کند. تست فلوک با استفاده از روش های خاص تمامی پارامتر های مهم در ارتباط را مورد آزمایش قرار می دهد. در ذیل چند نمونه آورده شده است.
این دستگاه بسیار دقیق و گران قیمت بوده، و اطلاعات تهیه شده توسط آن با رسم نمودار های مختلف، به شکل فایل خارج می شود.
تست و گزارش قطع بودن کابل
آزمایش کیفیت کابل و تجهیزات به کار رفته
آزمایش کیفیت فیوژن های زده شده
گزارش خمش بیش از حد کابل
یک دستگاه تست فلوک
-استفاده از لیز برای تست و عیب یابی
این روش آسان ترین و ارزان ترین و همچنین ترین روش برای تایید صحت فیوژن می باشد البته این روش مکمل دو روش OTDR و روش فلوک می باشد و به تنهایی معیار کافی برای سنجش دقت اتصال،افت سیگنال و… نیست البته باید توجه کرد که برد لیزر برای اندازه گیری باید متناسب با طول کابل باشد.
فیبر نوری در این روش به سر لیزر پیچ یا قفل می شود.
لیزر با سری قابل اتصال به فیبر
-تست OTDR
تست فیبر نوری OTDR بوسیله دستگاه تست OTDR که یک وسیله اپتو الکترونیک است برای آزمایش لینک فیبر نوری به کار می رود. این دستگاه یک سری از پالس های نوری را به داخل فیبر ارسال می کند و مورد آزمایش و بررسی قرار می دهد. این دستگاه امپدانس داخل کابل را اندازه گیری نماید، قدرت سیگنال برگشتی را اندازه گیری کرده و در نهایت یک نمودار ترسیمی را در اختیار ما قرار دهد.
بوسیله دستگاه OTDR طول فیبر، افت سیگنال و محل قطع فیبر را پیدا می کنیم.
چرا که نیازی نیست حتما قلاب بافی بلد باشید !فقط بهره باید گره ها,پایه ها و حلقه ها را از قلاب بافی یاد بگیرید,آن وقت می توانید وارد مرحله ی آموزش تریکوبافی از پایه بشوید.بنابراین بهتر است با مقدمات قلاب بافی مانند پایه کوتاه,نقطه ی اتصال,اتصال مخفی,اتصال خطی آشنا باشید.
علاقه مندان به شرکت در دوره تریکو بافی و بهره مندی از طرح ویژه دهه فجر می توانند از طریق راه های زیر اقدام به ثبت نام و یا کسب اطلاعات بیشتر نمایند.
آدرس:
تهران، بلوار کشاورز – خیابان ۱۶ آذر – انتشارات دانشگاه تهران – پلاک ۵۴ طبقه ۵ واحد ۹
ارزیابی طرح های توجیهی فنی اقتصادی سرمایه گذاری در ایران از پیچیدگی زیادی برخوردار است. پیچیدگی هایی که از کمبود اطلاعات و شفاف نبودن فضاهای کسب و کار، نبود سیاست های ثابت کلان حاکمیت و… ناشی می شوند.
هدف از تشکیل و ایجاد انبارهای بندری چه در سازمان های دولتی و چه در بخش خصوصی تامین، نگهداری و در دسترس قرار دادن مجموعه وسایل مورد نیاز آنها است. اگر ایمنی در محیط انبارها رعایت نشود منجر به خسارتهای جبران ناپذیری می شود.
از آنجایی که پروژه به هماهنگی بین کارفرمایان، مشاوران، پیمانکاران، تامین کنندگان و سایر ذینفعان وابسته بوده . نظرات و منافع متفاوتی بین آنها وجود دارد، پروژه همواره در معرض خطر تاخیرات (Delays) و دعاوی (Claims) قرار دارد.
ازین جهت، “آنالیز صحیح تاخیرات” “مدیریت اصولی دعاوی” دو رکن مهم برای جلوگیری از شکست پروژه میباشند.
اگرچه در بحث آنالیز تاخیرات تلاشهای بسیاری در کشورمان شده است. جلوگیری از شکست پروژه اما همچنان بسیاری از کارشناسان و مدیران با “تکنیکها و ابزارهای” آنالیز تاخیرات آشنایی کافی ندارند.
بدون استفاده ازین تکنیکها، نه قادر به تاخیرات را آنالیز خواهیم بود نه حل اختلافات.
هدف آموزش دوره های دیجیتال مارکتینگ بهترین ، ارزان ترین و سریع ترین راه فروش است.
دیجیتال مارکتینگ برای تمامی شرکت ها و کسب و کارها ، SME ها الزامی است. دیجیتال مارکتینگ مجموعه ای از تلاش ها در زمینه بازاریابی است که با استفاده از اینترنت انجام می شود.
سرفصل دروس آموزش دیجیتال مارکتینگ:
کلیات بازاریابی و استراتژی بازاریابی (Digital Marketing Strategy)
بهره مندی از اساتید با رزومه حرفه ای موفق در کسب و کار
تبلیغات آنلاین یا آفلاین؟
مسیر شغلی دیجیتال مارکتینگ
بازاریابی محتوایی (Content Marketing)
تحلیل علمی پروژه های موفق و ناموفق دیجیتال مارکتینگ در ایران
بازاریابی ایمیلی (Email Marketing)
درباره RACE چه میدانید؟
بازاریابی اینفلوئنسرها (Influencer Marketing)
بازاریابی شبکههای اجتماعی (Social Media Marketing)
نرخ تبدیل مخاطب چیست؟و چه اهمیتی دارد؟
تبلیغات آنلاین داخل وبسایتها (Web Advertisement)
قیف بازاریابی چیست؟
تبلیغات گوگلی (Google Ads)
چطور در دیجیتال مارکتینگ اطلاع رسانی کنیم؟
تکنولوژی تبلیغات آنلاین (Advertising Technology)
موبایل مارکتینگ (Mobile Marketing)
تقلب موبایلی در کمپینهای تبلیغاتی و اتریبیوشن (Mobile Fraud Detection & Attribution)
ردیابی و جمع آوری ایونتها در وبسایت و اپلیکیشن (Event Tracking)
طراحی کمپین بازاریابی دیجیتال (Digital Marketing Campaign Planning)