اولویت دولت و مجلس افزایش ظرفیت تولید نفت و گاز است

 

 

 

نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که برنامه افزایش تولید از میدان های غرب کارون در حال اجراست، گفت: اولویت دولت و مجلس شورای اسلامی افزایش ظرفیت تولید نفت و گاز است.
به گزارش شانا به نقل از روابط عمومی شرکت مهندسی و توسعه نفت، هادی قوامی در حاشیه بازدید جمعی از نمایندگان کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی از طرح توسعه میدان گازی کیش اظهار کرد: فعالیت‌های زیربنایی و روبنایی خوبی در طرح‌های در حال اجرای شرکت مهندسی و توسعه نفت در میدان‌های مشترک نفتی غرب کارون و همچنین در میدان گازی کیش انجام شده است.
وی با اشاره به این که امیدوارم با تلاش هرچه بیشتر، ظرفیت تولید نفت از میدان های غرب کارون به سطح قابل توجهی در روز برسد، افزود: در این زمینه زیرساخت‌های انتقال نفت خام در دستور کار قرار گرفته و اولویت دولت و مجلس شورای اسلامی افزایش ظرفیت تولید نفت و گاز است.
نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هدف تولید نفت از میدان های غرب کارون تا پایان امسال رسیدن به بیش از ۵۰۰ هزار بشکه نفت در روز است و طبق برنامه‌ریزی‌های به عمل آمده تحقق تولید نفت تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز، بر اساس برنامه‌ بلند مدت وزارت نفت در حال اجراست.
قوامی با بیان این که بخش قابل توجهی از سرمایه گذاری در میدان های نفتی غرب کارون با اتکا بر توان پیمانکاران داخلی بوده است که این امر خود بیانگر ایجاد فضای رشد به منظور انتقال فناوری، قوت بخشیدن و حمایت از ساخت داخل است، افزود: امید است برای تأمین تجهیزات به منظور توسعه این میدان های نفتی و گازی تا جایی که امکان دارد، از سازندگان ساخت داخل حمایت شود.
وی تصریح کرد: خوشبختانه زمینه‌ انتقال فناوری در ایران در زمینه توسعه میدان‌های نفتی نیز فراهم شده است که با حمایت هرچه بیشتر دولت و مجلس شورای اسلامی باید به بهترین نحو از این فرصت بهره‌مند شد.
نایب رئیس کمسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: هدف کلی از تولید نفت و گاز در ایران حفظ زنجیره‌ ارزش است که در آبادانی و توسعه کشور نقش مهمی خواهد داشت.

تامین نیمی از تجهیزات دریایی صنعت نفت از سوی شرکت‎های داخلی

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره از توانایی بالای شرکت‌های ایرانی در تامین تجهیزات بالادستی صنعت نفت خبر داد و گفت: امکان تامین حدود ۵۰ درصد از نیازمندی‌های صنعت نفت در بخش دریایی از سوی شرکت های داخلی وجود دارد.
به گزارش شانا، حمید بورد  (یکشنبه، ۱۴ آبان‌ماه) در نهمین نمایشگاه ساخت داخل تجهیزات صنعت نفت خوزستان در جمع خبرنگاران با اشاره به این که شرکت‌های داخلی ظرفیت خوبی در تامین کالاهای بالا دستی صنعت نفت دارند، افزود: بیش از ۷۰ درصد تجهیزات مورد نیاز این بخش از سوی شرکت‌های داخلی تامین می شود.
وی رشد شرکت‌های داخلی در بخش تامین کالا و تجهیزات صنعت نفت را در نهمین نمایشگاه نفت اهواز مطلوب عنوان کرد و افزود: شرکت‌های داخلی توانایی تامین حدود ۵۰ درصد از تجهیزات نفت در بخش دریایی را دارند.
بورد با تاکید بر لزوم تقویت بخش مهندسی شرکت‌های داخلی گفت: برای رقابت با کالاهای مشابه خارجی باید ساخت داخل بر مبنای کیفیت عالی انجام شود.
مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره با اعلام این‌که ساخت کامل سکوهای دریایی صنعت نفت به دست توانای متخصصان داخلی انجام می شود، گفت: اهتمام شرکت نفت فلات قاره به حمایت از بخش داخلی که از سال گذشته روند شتابانی به خود گرفته است سبب شده بیش از نیمی از تجهیزات مورد نیاز این صنعت از سوی شرکت‌های داخلی تامین شود.
پرونده مذاکرات اسفندیار تا پایان سال بسته می‎شود
مدیر عامل شرکت نفت فلات قاره در پاسخ به پرسشی در باره تعیین تکلیف میدان اسفندیار نیز اظهار کرد: مذاکرات اولیه توسعه این میدان از سوی شرکت ملی نفت و با یک شرکت نروژی انجام شده است که در ادامه شرکت نفت فلات قاره عهده دار انجام مذاکرات آتی شد.
وی ادامه داد: هم اکنون مذاکرات با شرکت‌های مپنا و گروه انرژی دانا در حال انجام است و در عین حال مذاکراتی نیز با برخی از شرکت‌های ژاپنی و کره ای صورت گرفته است.
بورد افزود: توسعه میدان اسفندیار فرآیند پیچیده ای نیست و تنها بحث مالی در توسعه این میدان وجود دارد که البته پیش بینی می شود تا پایان سال به نتیجه برسد.
مدیر عامل شرکت نفت فلات قاره در ادامه در باره بهره برداری از لایه نفتی پارس جنوبی نیز اظهار کرد: بهره برداری از لایه نفتی پارس جنوبی از یکم مهرماه به شرکت نفت فلات قاره سپرده شد.
به گزارش شرکت ملی نفت، نهمین نمایشگاه تجهیزات صنعت نفت از روز پنجشنبه (۱۱ آبان ماه) و به مدت چهار روز در محل نمایشگاه‌های بین المللی اهواز برگزار شده و در آن بیش از ۲۶۰ شرکت سازنده تجهیزات صنعت نفت حضور دارند.

ایران، روسیه و قطر می‌توانند تعیین‌ کننده قیمت گاز در جهان باشند

 

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: عمده‌ترین تولیدکننده گاز در منطقه، کشورهای ایران، روسیه و قطر هستند، این سه کشور با هماهنگی یکدیگر می‌توانند تعیین‌ کننده قیمت گاز جهان باشند.
به گزارش شانا، اسدالله قره‌‌خانی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به منافع مشترک ایران و روسیه و همچنین روابط نزدیک ایران و قطر، گفت: عمده‌ترین تولیدکنندگان گاز جهان، کشورهای ایران، روسیه و قطر هستند که با هماهنگی یکدیگر می‌توانند تعیین‌کننده قیمت گاز در جهان باشند.
وی افزود: ایران و روسیه در منطقه خاورمیانه، منافع مشترک راهبردی زیادی دارند، منافع این ۲ کشور حول محور سیاست بوده و سیاست به منافع اقتصادی نیز ختم می‌شود.
قره خانی با بیان این‌که در دل منافع اقتصادی، حوزه نفت و انرژی نقش پررنگی دارد، تصریح کرد: ایران می‌تواند با روسیه در زمینه امضای قراردادهای نفتی همکاری ویژه‌ای داشته باشد، روسیه دارای ذخایر بزرگ نفت و گاز است، در زمینه فناوری نیز جایگاه خوبی دارد.
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: ایران در خاورمیانه در بسیاری از اهداف باور مشترکی دارد، روسیه نسبت به شرکت در پروژه‌های نفت و گاز ایران علاقه نشان می‌دهد و ایران نیز از نظر جغرافیایی دارای موقعیت خوبی است.
وی تاکید کرد: هم اکنون با امضای چند تفاهم‌نامه نفتی بین ایران و روسیه در زمینه نفت و گاز، همکاری خوبی در حال شکل‌گیری است.
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس عنوان کرد: با اجرای برجام و امضای قرارداد طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی با کنسرسیومی متشکل از شرکت توتال فرانسه، شاخه بین‌المللی شرکت ملی نفت چین (CNPCI) و شرکت پتروپارس ایران، تابوی تحریم‌ها شکسته شده است، روسیه نیز با امضای تفاهم‌نامه‌های اخیر ثابت کرد ایران در بازارهای جهانی در زمینه انرژی نقشی موثر دارد و نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

نفت‌زدایی از بودجه

 

کاهش وابستگی نفت از لایحه بودجه سال 97 کلید می‌خورد؟
طبق وعده سخنگوی دولت ماه آینده لایحه بودجه سال 97 راهی بهارستان خواهد شد تا نمایندگان بررسی خود را روی آن آغاز کنند؛ با توجه به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، به نظر می‌رسد مهم‌‌ترین شاخصه در بودجه سال آینده میزان وابستگی آن به درآمدهای نفتی است.
یکی از مهم‌‌ترین بخش‌های بودجه هر سال، قیمت نفت در بودجه است که باید متناسب با واقعیات اقتصاد کشور باشد در غیر این صورت دولت با کسری بودجه فراوان همراه خواهد بود.
رهبر معظم انقلاب سوم آبان ماه در مراسم دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های افسری ارتش با اشاره به این که در شرایط کنونی مهم‌ترین مساله کشور، موضوع اقتصاد و معیشت مردم است، تصریح کردند: بنای اقتصاد کشور نیز باید یک بنیان امنی باشد.
ایشان بنیان اقتصادی کشور را به‌دلیل وابسته بودن به درآمد نفت، ناامن خواندند و تأکید کردند: وابستگی اقتصاد به نفت، یک مشکل تاریخی و بجامانده از دوران قبل از انقلاب است و همین موضوع موجب شده است ما در دوره‌های مختلف در زمینه فروش نفت و درآمد حاصل از آن، دغدغه داشته باشیم. رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر این که تا وقتی اقتصاد کشور از نفت فاصله نگیرد، بنیان صحیح و امنی به‌وجود نخواهد آمد، خاطرنشان کردند: بیان این موضوع اقتصادی در این محیط نظامی، برای نشان دادن اهمیت امنیت در همه بخش هاست.
یکی از راه‌های کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی کاهش رقم آن در بودجه است. اگر دولت‌ها قصد دارند اقتصاد از نفت رها شود، باید در شرایط عادی، قیمت نفت را در بودجه پایین در نظر بگیرند. اکنون نمایندگان مجلس در این باره اظهار نظرهایی عنوان کردند که در ادامه می‌خوانید:
همان 40 دلار قبلی
کوروش کرم‌پور حقیقی، عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس درباره قیمت نفت در بودجه 97 به خبرنگار ما گفت: به نظر می‌رسد اگر قیمت نفت بدون تغییر نسبت به بودجه سال 96 محاسبه شود، قیمتی منطقی و معقول خواهد بود.
دبیر کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر این که قیمت 40 دلار در شرایط فعلی برای نفت مناسب است، تصریح کرد: در برخی موارد، دولت قیمت نفت را در بودجه بالا می‌گیرد که این موضوع نشان دهنده واقعی نبودن رقم بودجه است و حتما کسری‌های زیادی به دنبال دارد اما در شرایط عادی باید قیمت نفت در بودجه رقم پایین‌تر از قیمت واقعی بسته شود تا در صورت نوسان قیمت، دولت با کاهش درآمد مواجه نشود.
کرم‌پور حقیقی با بیان این که بتازگی مقام معظم رهبری به اقتصاد بدون نفت اشاره کردند، گفت: دولت باید بودجه خود را با همین رویکرد تهیه و تدوین کند. مقام معظم رهبری از سال‌های گذشته نسبت به این استراتژی به عناوین مختلف اشاره کردند که خصوصی سازی و ابلاغ سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی یکی از آنها بود.
این نماینده مجلس گفت: 12 سال از ابلاغ سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی می‌گذرد، اما اجرای نادرست این قانون باعث شد مقام معظم رهبری چهار سال پیش سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را به دولت ابلاغ کنند که سپردن اقتصاد به بخش مردمی یکی از بندهای آن را تشکیل می‌داد. قطعا نارضایتی از اجرای این سیاست باعث شده اکنون مقام معظم رهبری به موضوع اقتصاد بدون نفت به صورت مستقیم اشاره داشته باشند و قطعا دولت باید در این راستا گام بردارد.
وی با اشاره به برداشت‌های مکرر دولت از محل صندوق توسعه ملی به جام‌جم گفت: برداشت از صندوق توسعه ملی باید تنها به دلیل بهبود زیرساخت‌های اقتصادی باشد نه این که صرف بودجه جاری شود.
کرم‌پور حقیقی با بیان این که دولت در طول سال‌های گذشته هم از درآمدهای نفتی استفاده کرده و هم از محل صندوق توسعه ملی برداشت کرده است، گفت: دولت در سال 94 بودجه خود را به نفت تا حد 25 درصد کاهش داد، اما افزایش قیمت نفت، دولت را وسوسه کرد از این درآمد استفاده کند و در سال بعدی دوباره سهم بودجه در نفت را افزایش داد. در آن سال بهترین فرصت بود که دولت هر سال از میزان وابستگی خود به نفت بکاهد، اما متاسفانه این رویه را شاهد نبودیم و امیدواریم برای بودجه سال 97 کاهش وابستگی به نفت را شاهد باشیم.
لزوم کاهش وابستگی به درآمد نفتی
محمدمهدی مفتح، سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به این که طبق تاکیدات مستمر مقام معظم رهبری دولت باید وابستگی بودجه خود را به نفت کاهش دهد به جام‌جم گفت: اگر دولت برنامه‌ریزی دقیقی برای کاهش بودجه به نفت داشته باشد، قطعا کشور به سمت اقتصادی پویا حرکت خواهد کرد و اقتصاد تک محصولی از اسارت رها می‌شود.
وی افزود: دولت باید پیش‌بینی بودجه‌ای خود را به صورت واقعی تهیه و تدوین کند و از درآمد نفتی در بودجه جاری هزینه نکند. درآمدهای نفتی حتی آن بخشی که در اختیار دولت است، اگر در پروژه‌های عمرانی و زیرساخت‌های فناوری مورد استفاده قرار گیرد، مسیر اقتصادی کشور با تغییر مثبت همراه خواهد شد.
مفتح با اشاره به این که هنوز نمی‌توان رقم دقیقی برای قیمت نفت در بودجه 97 در نظر گرفت، افزود: به نظر می‌رسد دولت باید برنامه ریزی دقیق داشته باشد تا وابستگی خود به درآمدهای نفتی را کاهش دهد، اما هنوز رقم دقیقی از آن را نمی‌توان اعلام کرد.
50 دلار خوب است
سید‌علی ادیانی‌راد، نایب‌رئیس کمیسیون انرژی با اشاره به روش‌های قیمتگذاری نفت به جام‌جم گفت: نفت از معدود کالاهایی است که تولید‌کننده نقشی در قیمتگذاری آن ندارد و نمی‌توان قیمت واحدی برای آن اعلام کرد و قیمت نفت هر منطقه با تفاوت‌هایی همراه است. قیمت نفت بر اساس عرضه و تقاضا و تولید کشورهای عضو اوپک و غیر اوپک تعیین می‌شود که البته مؤلفه‌های سیاسی و اقتصادی کشورها نیز در تعیین این رقم مهم است. وی در پاسخ به این پرسش که قیمت نفت در بودجه سال 97 چقدر باید باشد، به خبرنگار ما گفت: قیمت جهانی نفت به همراه اقتضائات داخلی اقتصاد کشورها می‌تواند قیمت نفت را برای کشورهای دارای ذخایر نفت و گاز در بودجه معین کند که با توجه به شرایط فعلی اقتصاد و قیمت جهانی، رقم 50دلار مناسب و قابل وصول است.
ادیانی راد با تاکید بر این که اقتصاد کشور باید وابستگی خود را به نفت کاهش دهد، گفت: برخی عنوان می‌کنند باید فروش نفت در بازار جهانی کاسته شود و در داخل سرمایه‌گذاری صورت گیرد؛ اما قطعا این اتفاق خوبی نخواهد بود و باید فروش نفت در بازار جهانی ادامه داشته باشد، اما درآمد آن برای زیرساخت‌های نفت و گاز و ارزش افزوده به کار گرفته شود.
نایب‌رئیس کمیسیون انرژی با انتقاد از اختصاص درآمدهای نفتی در بودجه جاری ادامه داد: اکنون 90 درصد درآمدهای نفتی در بودجه جاری هزینه می‌شود و ادامه این روند باعث خواهد شد در چند سال آینده شاهد دریافت وام از کشورهای دیگر برای اداره ایران باشیم که این یک فاجعه اقتصادی محسوب می‌شود.
وی با بیان راهکاری در این مورد گفت: باید به سمت تقویت زیرساخت‌ها در حوزه نفت و گاز و سرمایه‌گذاری برای ایجاد ارزش افزوده این حوزه مانند احداث پالایشگاه برویم‌. برای کشوری مانند ایران که در نفت و گاز رتبه نخست جهان را در اختیار دارد، ننگ است روزانه 14 میلیون لیتر بنزین وارد کشور کند. گردشگری و مالیات بر سود درآمدی نیز می‌تواند راه جایگزین نفت باشد تا توسعه اقتصادی وارد مسیر اصلی خود شود.

شرکت ملی نفت ایران و شرکت ORG نروژ تفاهمنامه همکاری امضا کردند

 

 

شرکت ملی نفت ایران و ORG نروژ، تفاهمنامه ای امضا کردند که بر مبنای آن مطالعه میدان سردار جنگل و بلوک‌های اکتشافی ٢٤، ٢٦ و ٢٩ دریای خزر در دستور کار شرکت نروژی قرار می گیرد.
به گزارش شانا، این تفاهمنامه عصر دیروز (سه شنبه، ۹ آبان‌ماه) میان محسن دلاویز، مدیرعامل شرکت نفت خزر به نمایندگی از شرکت ملی نفت ایران و جاستین کاره ژرستاد (Jostein Kare Kjerstad) امضا شد.
امیرحسین زمانی نیا، معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت در این مراسم، با یادآوری این نکته که بیشتر فعالیت‌های صنعت نفت ایران در جنوب کشور متمرکز است، ابراز امیدواری کرد که همکاری شرکت ملی نفت، شرکت نفت خزر و شرکت ORG نروژ به گام موثری در مسیر گسترش دامنه فعالیت‌های اکتشافی و توسعه ای ایران در بخش خزر بدل شود.
وی امضای این تفاهم‌نامه را نشان دهنده اعتماد متقابل طرفین عنوان کرد و افزود: امیدوارم این همکاری به عملیاتی منسجم و اثربخش در خزر بیانجامد و ایران و نروژ بتوانند همکاری‌های بلندمدتی در حوزه اکتشاف و توسعه نفت و گاز داشته باشند.
ضرورت بهره گیری از فناوری روزآمد در خزر
غلامرضا منوچهری، معاون امور توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت هم در مراسم امضای تفاهم‌نامه بین این شرکت و ORG نروژ، به تجارب و سابقه فعالیت‌های نروژ در حوزه اکتشاف و توسعه در دریا اشاره کرد و گفت: امیدوارم این تفاهمنامه به همکاری های بلندمدت تر و موثرتری بین طرفین منتهی شود.
وی با اشاره به اطلاعاتی که ایران در حوزه خزر جنوبی در اختیار دارد، تاکید کرد: امیدوارم نتایج مطالعات ORG نروژ  بتواند شرکت ملی نفت را در بازنگری و تکمیل اطلاعات موجود یاری دهد.
منوچهری با بیان این که انجام فعالیت‌های توسعه ای در خزر نیازمند بهره گیری از فناوری‌های روزآمد است، ابراز امیدواری کرد که در ادامه همکاری‌ها بین ایران و نروژ، زمینه انتقال فناوری‌های نوین در این حوزه به کشورمان فراهم شود.
افزایش تعامل با ایران نتیجه برجام
لارس نوردرم (Lars Nordrum) سفیر نروژ در ایران هم در این نشست به سابقه فعالیت‌های شرکت های نروژی در صنایع نفت و گاز اشاره کرد و گفت: بر مبنای تفاهمنامه بین شرکت ملی نفت ایران و ORG نروژ، نروژ فعالیت‌های مطالعاتی خود را در بخش‌هایی از خزر آغاز می کند.
وی ابراز امیدواری کرد که این تفاهمنامه، شروع خوبی برای یک رویداد بزرگ باشد.
سفیر نروژ در ایران، افزایش همکاری با کشورمان و امضای تفاهمنامه هایی از این دست را از دستاوردهای توافق هسته ای دانست و افزود: ساختار منطقه خزر به نروژ اجازه می دهد که همکاری‌های خود را با دیگر کشورهای این حوزه نیز افزایش دهد.

توسعه در خزر برای ایران اهمیتی راهبردی دارد

 

 

معاون امور توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت گفت: انجام فعالیت‌های توسعه ای در خزر، تثبیت موقعیت ایران در خزر، رونق منطقه و ایجاد بازار جدید کاری را به همراه خواهد داشت؛ از این رو برای ایران اهمیتی راهبردی دارد.
به گزارش شانا، غلامرضا منوچهری عصر سه شنبه، ۹ آبانماه 96 در حاشیه مراسم امضای تفاهم‌نامه بین شرکت ملی نفت ایران و ORG نروژ با بیان این مطلب افزود: اگرچه میدان‌های ارزان ایران در جنوب کشور واقع است و حجم فرصت‌های اکتشافی و توسعه‌ای در جنوب با حوزه خزر قابل مقایسه نیست، اما این منطقه نیز برای شرکت ملی نفت حائز اهمیت و فرصتی مغتنم برای تثبیت موقعیت ایران در این بخش است.
منوچهری گفت: نتایج این مطالعات، همچنین نتایج مطالعات لوک اویل در خزر جنوبی در تصمیم گیری‌های آینده شرکت ملی نفت تاثیرگذار است.
وی در عین حال یادآور شد: زمین شناسی خزر پیچیده است، عمق آب زیاد است، شرایط بازار نفت تغییر کرده و کار در این حوزه به تاسیسات ویژه ای نیاز دارد؛ بنابراین طبیعی است جذب سرمایه در این بخش مشوق‌هایی می طلبد؛ اما آنچه در درجه نخست مهم است، استعداد ذخایر منطقه است.

تعرفه بخشی از محصولات صادراتی پتروشیمی ایران به ترکیه کاهش می‌یابد

 

قائم مقام وزیر نفت از کاهش تعرفه محصولات صادراتی پتروشیمی به ترکیه خبر داد و گفت: توسعه صنعت پتروشیمی تا حدودی زیادی به شرایط و روابط بین المللی و حمایت‌های قانونی بستگی دارد.
به گزارش شانا، مرضیه شاهدایی صبح امروز (چهارشنبه، ۱۰ آبان‌ماه) در بیست و نهمین اجلاس مدیران عامل صنعت پتروشیمی اظهار کرد: خانه نخست من صنعت پتروشیمی است و در وزارت نفت هم پیگیر امور این صنعت خواهم بود.
وی افزود: شرکت‌های تولیدی صنعت پتروشیمی انسجام بسیار بالایی دارند که از این فرصت برای توسعه این صنعت می توان به خوبی استفاده کرد.
قائم مقام وزیر نفت با اشاره به این که آینده اقتصاد کشور در گرو توسعه صنعت پتروشیمی است، ادامه داد: توسعه و پایداری این صنعت بسیار وابسته به شرایط و روابط بین المللی و حمایت‌های قانونی نظام است.
شاهدایی ضمن تبریک انتصاب جناب آقای نوروززاده در سمت معاونت وزارت نفت در امور پتروشیمی گفت: توصیه بنده به وی، استفاده حداکثری از انسجام به وجود آمده میان بخش خصوصی و دولتی در صنعت پتروشیمی است.
وی با تاکید بر این که دنیای امروز، دنیای رقابت است، تصریح کرد: برای کسب بازارهای جهانی صنعت پتروشیمی باید شرکت‌ها یکپارچه و همسو باشند.
قائم مقام وزیر نفت با اشاره به برگزاری نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی در ترکیه، افزود: در حاشیه این نمایشگاه مذاکراتی برای حل مسائل تعرفه صادراتی صنایع کشور میان رایزن وزارت صنعت، معدن و تجارت و مقام‌های ترکیه‌ای انجام شد که بر مبنای آن قراردادی تنظیم خواهد شد که در پیوست آن، تعرفه بیشتر محصولات پتروشیمی به جز ۲ محصول با گرید خاص که در ترکیه تولید می‌شوند، کاهش می‌یابد.
شاهدایی در پایان اظهار کرد: از همکاری مدیران شرکت‌های پتروشیمی با شرکت ملی صنایع پتروشیمی در دوره مسئولیت بنده در این شرکت کمال تشکر را دارم.
بیست و نهمین اجلاس مدیران عامل صنعت  پتروشیمی در مشهد مقدس در حال برگزاری است.

خودرو جدید استون‌مارتین

به گزارش جام جم آنلاین، شرکت خودروسازی بریتانیایی استون‌مارتین از هیولای جدید خود با نام ونکوئیش زاگاتو پرده برداشت.
این خودرو به پیشرانه‌ی 12 سیلندر 5.9 لیتری با آرایش V تنفس طبیعی با توان خروجی 595 اسب بخار و گشتاور 630 نیوتن‌متر مجهز بوده و از جعبه‌دنده خودکار هشت سرعته تاچ‌ترونیک 3 بهره می‌برد.
شتاب صفر تا 60 مایل این خودروی 525 هزار پوندی آن معادل 3.5 ثانیه و بیشینه سرعت آن 201 مایل بر ساعت است.

هفتمین همایش بین المللی آنگوا 2017

 

هفتمین همایش بین المللی آنگوا (انجمن خودروهای گازسوز آسیا- اقیانوسیه) با حضور مقامات ارشد کشوری (۹ آبانماه) آغاز می شود.
به گزارش شانا، همایش بین المللی آنگوا که هر دو سال یک بار برگزار می شود و به طور مشترک از سوی چهار نهاد اتحادیه گاز طبیعی فشرده شده (سی‌ان‌جی) ایران، اتحادیه تولیدکنندگان تجهیزات سی‌ان‌جی ایران، اتحادیه سوخت‌های جایگزین و انجمن سوخت‌های جایگزین برگزار و اداره می‌شود.
شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، شرکت ملی نفت ایران، سازمان ملی استاندارد، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت کشور و برخی نهادهای مسئول، حامیان این رویداد هستند.
مؤسسه‌های خارجی ان جی وی گلوبال، کی ای ان جی وی، و کی ئی آی تی آی نیز از رویداد آنگوا ۲۰۱۷ حمایت می‌کنند.
آنگوا ۲۰۱۷ شامل یک کنفرانس و نمایشگاه خودروهای گازسوز و کاربرد فناوری‌ سوخت‌های جایگزین خواهد بود.
آنگوا دارای ۶۵ عضو از ۱۸ کشور دنیاست و چین، کره جنوبی، مالزی، تایلند، فیلیپین و هند کشورهای برگزار کننده همایش در سال‌های گذشته بوده اند؛ امسال ایران برای نخستین بار میزبان این همایش است.

جادوی نـانـو در خودروسازی

 

فناوری نانو تاکنون وارد بخش‌های مهمی از زندگی روزمره ما شده و کاربردهای بسیاری در صنایع مختلف پیدا کرده است. در راستای تکمیل فرآیند تجاری‌سازی این فناوری، در صنعت خودروسازی نیز محصولات مختلفی به چشم می‌خورد که موادی با خواص نانویی در آنها استفاده شده است. رنگ‌های خود ترمیم‌شونده، شیشه‌های خود تمیزشونده،‌ انواع کاتالیزورها، فیلترهای نانوحفره‌ای و بسیاری از مواد سبک و کم‌حجم، تنها نمونه‌هایی از فناوری‌های کاربردی نانو در صنعت خودرو هستند.
خودروسازی‌های تویوتا و مرسدس بنز با استفاده از رنگ‌های تمیزشونده، فناوری نانو را وارد خودروهای تولیدی کردند و امروز بسیاری از شرکت‌های خودروسازی بزرگ دنیا، از فناوری نانو در بخش‌های مختلف خودرو استفاده می‌کنند. در ایران نیز نانوفناوری به سرعت در حال توسعه است و اکنون قطعات و مواد نانویی بسیاری تولید شده که امکان استفاده در خودروها را دارند.
آینه‌های همیشه تمیز
یکی از مشکلات آینه‌های خودرو، هنگامی است که برای مثال راننده خودروی عقب، نور بالا روشن می‌کند و دید راننده جلوی خود را محدود می‌کند. در این شرایط آینه‌هایی با پوشش نانو، نور مزاحم را بازتاب نمی‌کند و ایمنی راننده را بالا می‌برد. از طرفی آینه‌های خودرو بعد از مدتی جرم می‌گیرد و یکی از روش‌های خانگی و رایج استفاده از خمیر دندان برای تمیز کردن آنهاست. اما فناوری نانو با پوشش اشعه فرابنفش، سطح آینه‌ها و چراغ‌ها را ضدخش و ضدجرم می‌کند.
نوع دیگر از مواد نانویی نیز آب گریز است و هنگامی که روی سطوح مختلف ازجمله شیشه، اسپری می‌شود، سطح آب گریز می‌شود. در این شرایط با این که گرد و غبار روی شیشه می‌نشیند، اما پاک کردن آن به آسانی ممکن است و هنگام بارندگی نیز دید راننده محدود نمی‌شود.
پوشش‌ نانو، حافظ خودرو
استفاده از فناوری نانو در پوشش خارجی خودرو باعث افزایش کیفیت رنگ و استهلاک کمتر بدنه خودرو می‌شود. نانوذرات در ابعاد و اندازه‌های مختلف، نورهایی در فرکانس‌های متفاوت ساطع می‌کنند که می‌تواند برای تولید رنگ‌های گوناگون استفاده شود. این رنگ‌ها علاوه بر کیفیت بالاتر خاصیت ضدخوردگی دارند و روی سطوح فلزی نیز ماندگارتر خواهند بود. یکی دیگر از ویژگی‌های رنگ بدنه نانویی، ضخامت بسیار پایین رنگ است که در مصرف رنگ صرفه‌جویی می‌شود و به دلیل وجود درصد کمتر حلال‌های فرار با محیط زیست سازگارتر است.
نانو روکش‌ها در واقع فلزات یا سرامیک‌های نانو مقیاس هستند که نقش کلیدی در عملکرد قطعات مکانیکی داخلی خودرو نیز ایفا می‌کنند. روکش‌های نانوساختار در مقایسه با روکش‌های حاوی دانه‌های درشت، مقاومت حرارتی بالاتر و رسانایی حرارتی پایین‌تری دارند. روکش‌های نانویی میزان ساییدگی و اصطکاک را کاهش می‌دهند و باعث افزایش طول عمر مواد می‌شوند. همچنین روکش‌های نانو کامپوزیتی اکسید آلومینیوم در برابر خراش و لک مقاوم و رنگ شفاف‌تری نسبت به روکش‌های معمول دارند.
در حال حاضر کاربرد اصلی نانوروکش‌ها در خودروسازی برای ایجاد مقاومت در برابر تشکیل رسوبات اکسیدی و تمیز شدن آسان شیشه خودروست. فولکس واگن،‌ ب‌ام‌و، تویوتا و سوبارو ازجمله شرکت‌های خودروسازی هستند که از این نانوروکش‌ها استفاده می‌کنند. نانو پودرهای اکسید فلزی به عنوان افزودنی رنگ در خودروها کاربرد دارند و باعث به وجود آمدن سختی و دوام بالای بدنه خودرو می‌شوند. این روکش‌ها با کاهش هدر رفت انرژی، کارایی خودرو را بالا می‌برند و مصرف سوخت را کمتر می‌کنند. پوشش‌های نانو ذرات سرامیکی نیز باعث پایداری و مقاومت بیشتر رنگ در مقابل فرسایش می‌شوند و حتی به عنوان پاک‌کننده نیز می‌توانند کاربرد داشته باشند.
خودروهای برقی با باتری‌های نانویی
با توسعه خودروهای برقی، مساله باتری این خودروها به چالش اصلی تولیدکنندگان خودروهای برقی تبدیل شده است. صنعت خودروسازی برای ساخت خودروهای برقی کاربردی نیاز به باتری‌هایی بمراتب سبک‌تر، نازک‌تر و با ظرفیت بالاتر دارد. از طرفی فناوری نانو، امکان تولید باتری‌هایی با حجم کم و کیفیت بالا را به طراحان وسازندگان می‌دهد.
باتری‌های لیتیوم یونی میان انواع باتری‌ها عملکرد و بازده مناسب‌تری برای استفاده در خودروهای برقی دارند. این باتری‌ها برای کاربردی بودن در خودرو باید قابلیت شارژ مجدد را داشته باشند. در فرآیند شارژ باتری‌های لیتیوم یونی، در الکترود مثبت لیتیوم به یون لیتیوم مثبت و در الکترود منفی، یون لیتیوم به لیتیوم فلزی تبدیل می‌شود. استفاده از نانوساختارها در این باتری‌ها به افزایش ظرفیت باتری‌ها و در عین حال کاهش وزن آنها کمک می‌کند.
از طرفی نانو پوشش‌های کربنی ایجاد شده روی ذرات نیز هدایت الکتریکی را افزایش خواهند داد. در نتیجه می‌توان گفت با بهینه‌سازی باتری‌های لیتیوم یونی به این روش، می‌توان انتظار آینده روشنی را برای خودروهای برقی داشت.
افزایش عمر مفید موتور خودرو
استفاده از نانو سیالات در موتور خودرو علاوه بر کاهش مصرف سوخت، عمر مفید موتور خودرو را افزایش می‌دهد. نانو سیالات به سیالات دارای ذرات در مقیاس یک تا صد نانومتر گفته می‌شود که درون سیال پخش شده و رسانایی حرارتی سیال را افزایش می‌دهند. این نوع سیالات سرعت انتقال حرارت بالاتری دارند و در فرآیندهایی که نیاز به گرمایش یا سرمایش دارند، کاربرد خواهند داشت. استفاده از ترکیبات نانو سیال در رادیاتور خودرو به فرآیند خنک کردن موتور خودرو کمک می‌کند. استفاده از این نانو سیالات به عنوان خنک‌کننده، می‌تواند باعث کوچک شدن پمپ‌های خنک‌کننده، کاهش مصرف سوخت و نشر آلایندگی کمتر شود.
علاوه بر این، روغن موتور مجهز به ذرات نانو منجر به کاهش سایش و اصطکاک سطوح و کنترل چسبندگی می‌شود. روغن‌های دارای نانومواد نسبت به روغن‌های رایج خاصیت روان‌کنندگی بیشتر و در عین حال خوردگی و فرسایش کمتری نسبت به روغن‌های قدیمی دارند. فیلترهای هوای نانو، الیافی که در تهویه خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرند نیز علاوه بر افزایش طول عمر فیلتر به حذف ذرات بسیار ریز که کارایی فیلترها را پایین می‌آورد نیز کمک می‌کند.
لاستیک‌هایی با استحکام بیشتر
نانوفیلترها و نانوکامپوزیت‌ها ازجمله موادی هستند که در لاستیک‌های جدید از آنها استفاده می‌شود و خواص فیزیکی لاستیک را بهبود می‌بخشند. ذرات نانومتری خاک رس، اکسید روی نانومتری، نانوکربنات کلسیم و الماس نانومتری موادی هستند که با افزودن آنها به ترکیبات لاستیک، مقاومت و استحکام لاستیک افزایش یافته و لاستیک دیرتر از بین می‌رود.
البته مواد نانویی که در تایرسازی استفاده می‌شود را نمی‌توان فناوری جدید به شمار آورد، زیرا انواع کربن سیاه و سیلیکای بی‌شکل استفاده شده در تایرها که مدت‌هاست استفاده می‌شوند، ازجمله مواد نانو ساختار به شمار می‌روند. به طور کلی این مواد باعث افزایش دوام، کاهش وزن و مقاومت چرخشی لاستیک می‌شود.
شیشه‌های ضدآب خودرو
تمیز بودن شیشه خودرو یکی از عوامل تاثیرگذار در دید راننده به شمار می‌رود و در افزایش ایمنی خودرو نیز نقش مهمی دارد. امروزه رنگ‌ها و پوشش‌هایی وجود دارد که ساختار نانویی آنها، از جمع شدن ذرات آلودگی و ذرات بسیار ریز روی سطح جلوگیری می‌کنند، اما بتازگی پوشش‌های نانویی طراحی و ساخته شده است که همین خاصیت را برای سطوح شیشه‌ای به ارمغان می‌آورد. این پوشش‌ها به شکل لایه‌ای نازک و بی‌رنگ روی سطح شیشه قرار می‌گیرند، فرورفتگی‌های بسیار ریز سطح شیشه را پر کرده و سطح صافی ایجاد می‌کنند. در نتیجه قطرات ریز آب و گرد و غبار روی شیشه باقی نمی‌ماند.
این فناوری علاوه بر کمک به بهبود افزایش دید راننده، بازتاب نور اضافی در شب را کاهش می‌دهد و باعث استهلاک کمتر برف‌پاک‌کن‌ها می‌شود. با اضافه‌کردن پوشش نانویی به شیشه خودرو، سطح شیشه کاملا صاف و بدون پستی و بلندی می‌شود و در نتیجه قطرات ریز آب یا گرد و غبار روی آن باقی نمی‌ماند. استفاده از این مواد روی سطوح شیشه‌ای، پلاستیکی و سطوح رنگ شده خودرو علاوه بر تمیز نگه داشتن سطوح، باعث حفظ طولانی‌مدت بدنه و سطوح خودرو نیز می‌شود.
قطعاتی با طول عمر بالاتر
در صنایع بخصوص خودروسازی همواره نیاز به قطعاتی مستحکم، سبک و با حداقل اندازه ممکن وجود دارد. استفاده از مواد نانویی خواص جدیدی ازجمله کاهش وزن، افزایش قدرت، سرعت و ایمنی به خودرو می‌دهد. همچنین این مواد علاوه بر داشتن این خواص، دارای طول عمر و بهره‌وری بالاتر انرژی و در نتیجه سازگار با محیط زیست هستند. مقاومت بیشتر در برابر ضربه، عملکردهای جدید، ایمنی بیشتر و هزینه کمتر از دیگر ویژگی‌های این مواد به شمار می‌رود.
نانو کامپوزیت‌ها در بخش‌های مختلف خودرو مانند پایه‌های در، روکش داشبورد، داشبوردهای ضدخش و ضدباکتریایی پوشش کیسه‌های هوا و فیلترهای تصفیه‌کننده هوا به کار می‌روند. این نوع کامپوزیت‌ها در قطعات خارجی نیز به دلیل کاهش وزن خودرو و دوام بیشتر در معرض شرایط آب و هوایی، انتخاب مناسبی به شمار می‌روند. همچنین استفاده از قطعات نانویی به سبک کردن سینی فن خودرو با حفظ خواص مکانیکی کمک می‌کند.
الماسه‌هایی که برای شکل دادن به ورق‌ها و قطعات استفاده می‌شود، ابزارهای دنده‌زنی در قسمت نیرو محرکه و سره‌های جوش در قسمت‌هایی از خودرو که نیاز به جوشکاری دارد، از کاربردهای جانبی استفاده از فناوری نانو در صنعت خودروسازی است.
بهینه‌سازی پیل سوختی
استفاده از هیدروژن به عنوان سوخت خودرو، کمترین آسیب را به محیط زیست می‌رساند و برخلاف سوخت‌های فسیلی، این سوخت تجدیدپذیر است. سوخت خودروهایی که با پیل سوختی کار می‌کنند هیدروژن است و هیدروژن از هیدرولیز آب تهیه می‌شود. در آند پیل به هیدروژن با بار مثبت و الکترون تبدیل می‌شود و الکترون در مدار باعث به حرکت در آمدن خودرو می‌شود. در صورت استفاده از نانو لوله‌های کربنی در مخازن ذخیره هیدروژن در خودرو، می‌توان حجم زیادی هیدروژن را در فضای کمی ذخیره کرد. نانولوله‌های کربنی را می‌توان به عنوان ذخیره‌کننده موثر هیدروژن در پیل‌های سوختی استفاده کرد و به کمک آنها انرژی مورد نیاز خودرو تامین می‌شود.
نانولوله‌های کربنی از استوانه‌های تو در تو به قطر یک نانومتر ساخته شده‌اند که خاصیت‌هایی مثل استحکام و قابلیت ارتجاعی بالا باعث شده مواد مناسبی برای ساخت انواع پلیمرها و مواد الکترونیک باشند. به طور کلی فناوری‌های نانو در سامانه‌های پیل سوختی خودرو به عنوان الکترود، الکترولیت و کاتالیزور الکترود استفاده می‌شود.