شغل آهنگری

معرفی شغل آهنگری
پردیس فناوری کیش_ طرح مشاوره تخصصی و مدریت _ گروه گروه خدمات عمومی

 در گذشته بسیاری از افراد از این پیشه روزگار می‌گذراندند، در شهرستان تفرش «بازارچه آهنگران» از شهرت خاصی برخوردار است چراکه از زمان‌های قدیم دکان‌ها و کارگاه‌های آهنگری را در دل خود جای داده است.

   صدای چکش آهنگران چکش آهنگران در این بازارچه گوش فلک را کَر می‌کرد ولی امروز تنها صدای چکش و گرمای کوره تنها از دو کارگاه در این بازارچه به گوش می‌رسد.

    اکبر رضایی یکی از آهنگران سنتی تفرش است که ۲۶ سالی می‌شود با هر قطره از عرق پیشانی‌اش که حاصل رنج و زحمت کار است با گرمای کوره گره خورده و بر آهن گداخته فرو می‌نشیند تا یک تکه آهن را جانی دوباره بخشد.

   رضایی در گفتگو با خبرنگار گفت: هنوز ۱۰ سال را تمام نکرده بودم که با یکی از آهنگران قدیمی که در همسایگی ما بود آشنا شدم و کم‌کم این آشنایی زمینه علاقه به این پیشه را در من به وجود آورد.

    وی افزود: علاقه وافر من به آهنگری باعث شد تا از همان ۱۰ سالگی بعد از پایان مدرسه و ایام فراغت به این کار مشغول شوم. در سال دوم راهنمایی مدرسه را رها کردم و به صورت حرفه‌ای این کار را ادامه دادم و آن را به عنوان شغل خود انتخاب کردم.

   وی اظهار کرد: هیچ گاه از شغلی که انتخاب کرده ام، پشیمان نیستم هر چند درآمدش چندان زیاد نیست و تنها در بهار و تابستان رونق بهتری دارد. و از جمله مشاغل پرزحمت و طاقت فرسا است، اما همچنان علاقه به کارم، دلیل اصلی تحمل تمام سختیها است.

     این صنعتگر تفرشی درخصوص اقلام تولیدی در آهنگری‌اش ادامه داد: چاقو، قیچی، تیشه، کلنگ، سوزن، درفش و به عبارتی هرگونه وسیله ای که با فولاد درست می شود و مشتری درخواست دارد را درست می کنم.

    رضایی با اشاره به کاربردهای آهنگری سنتی در گذشته، بیان کرد: در گذشته، آهنگری سنتی مادر همه صنایع بود و هر کسی که می خواست هر شغلی را شروع کند باید اول در آهنگری سنتی کارگری می کرد تا با ابزار و وسایل آشنا شود و ابزار کارش را تهیه کند و سپس کارش را شروع کند. اما امروزه با صنعتی شدن مشاغل، آهنگری سنتی در حال انقراض است.

    وی اضافه کرد: در برخی از کشورها، ساخت وسایل دست ساز از جنس آهن رواج پیدا کرده است. اگر در کشور ایران به مشاغل سنتی بها داده نشود، در آینده همین وسایل دست سازی که در حال حاضر در داخل کشور تولید می شود، در آینده باید از کشورهای دیگر وارد شود.

   این صنعتگر تفرشی با اشاره به کاربردهای امروزی آهنگری سنتی، گفت: کاربردهای قدیمی هنوز وجود دارد. وسایل لازم در شغل مسگری از طریق آهنگری سنتی تهیه می شود.

    رضایی با اشاره به ابزارهای مورد نیاز برای این کار، افزود: کوره، سندان، چکش ها و انبرهای متنوع از جمله ابزارهای مهم است. اغلب ابزارهای مورد نیاز در این حرفه دست ساز هستند.

   وی به پتک برقی دست سازش اشاره و اظهار کرد: پتک برقی از طریق برخی از قطعات موتور و ماشین و سندان و…. ساخته شده و در زمانی که باید در کمترین زمان وسیله ای را بسازم از آن استفاده می کنم که کار چکش کاری پس از گداخته شدن فولاد در کوره را انجام می دهد.

    این صنعتگر تفرشی به لذات این کار اشاره کرد و ادامه داد: هر قطره عرقی که در کنار کوره آتش بر صورتم سرازیر می شود، برایم شادی بخش و لذت آفرین است و برایم با هیچ وسیله‌ای قابل مبادله نیست.

   رضایی با بیان این مطلب که از نظر فرهنگی به مشاغل قدیمی بهایی داده نمی شود، گفت: اگر فرهنگ سازی شود و صنعتگران این عرصه در نمایشگاهها نیز شرکت داده و کارهای آنها معرفی شود، این صنایع قدیمی رونق بیشتری پیدا می کنند.

    وی خاطرنشان کرد: به لحاظ تسهیلاتی نیز هیچ بهایی به مشاغل سنتی داده نمی شود. اگر تسهیلات داده شود، می توان این نوع مشاغل را توسعه بخشید و مایه رونق آن شد.

    هنگام مراجعه ما به مغازه آقای رضایی، یک اثر سنتی توجه مان را جلب کرد. در این اثر نوشته شده بود: «به دست آهن تفته کردن خمیر/ به از دست بر سینه پیش امیر»؛ شاید همین بیت شعر گویای تمام دلایل باشد که توانسته هنوز هم افرادی مثل آقای رضایی را در کنار کوره های سوزان آهنگری نگه دارد.

دوره آنلاین بهاربونه

پردیس فناوری کیش-طرح مشاوره تخصصی صنعت- دپارتمان آموزش کیش تک

پردیس فناوری کیش با هدف ارتقای سطح مهارت های شغلی برگزار میکند: 

دوره آنلاین هفتسین بهاربونه ، با رويكرد كاملا علمي و عملي براي توانمند سازي دانشجويان رشته هاي کامپیوتر و زبانهای خارجی ، كارآموزان وشاغلين بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات و زبانهای خارجی توسط اساتيد برجسته پرديس فناوري كيش برگزار مي گردد.

 

مخاطبین دوره :

توسعه دهندگان سیستم های عملیاتی و اطلاعات

دانشجویان و فارغ التحصیلان کامپیوتر و فناوری اطلاعات و زبانهای خارجی

کلیه علاقمندان به مباحث بانک های اطلاعاتی

و کلیه علاقمندان به زبانهای خارجی

 

   ثبت نام هم اکنون در پرتال ثبت نام مركز    

  ثبت نام هم اکنون در پرتال ثبت نام مركز

 

با ارائه مدرک بین المللی

محل برگزاري : پردیس فناوری کیش(حضوری و آنلاین و برون سازمانی)

تاريخ برگزاري : از ۱۵ اسفند تا ۱۵ خرداد

شهريه كارگاه : ۱۲۵/۰۰۰ هزار تومان

 

برای اطلاعات بیشتر با شماره های تماس حاصل نمایید :

021-66176196

09059626900

كارگاه طراحی و نصب سیستم های خورشیدی

كارگاه مقدماتی طراحی و نصب سیستم های خورشیدی (فتوولتائیک)

خانگی ، تجاری ، صنعتی

 

پردیس فناوری کیش_طرح مشاوره تخصصی صنعت و مدیریت_گروه فنی و مهندسی :

كارگاه مقدماتی طراحی و نصب سیستم های خورشیدی (فتوولتائیک) با رويكرد كاملا علمي و عملي براي توانمند سازي دانشجويان رشته هاي برق ، مکانیک ، صنایع و تکنسین های برق و مکانیک و آسانسور، كارآموزان و شاغلين نصب سیستم های خورشیدی توسط اساتيد برجسته پرديس فناوري كيش برگزار مي گردد.

 

لينك ثبت نام

زمان برگزاري  : ساعت ۹ الي ۱۶.۳۰
تاريخ برگزاري: شنبه ۱۴ اردیبهشت ماه ۱۳۹۸
صدور گواهينامه معتبر بين المللي
هزينه شركت در كارگاه: ۲۸۷/۰۰۰ تومان
تلفن تماس : ۶۶۱۷۶۱۹۶ تهران

09059626900 

The Birthday Cake and candles

With each birthday Americans not only celebrate growth but also the passing of another year. Thus candles are symptoms of both life and death as well as both hope and fear. When a person makes a wish over these symbols he or she invokes powers for good fortune. And when that person snuffs out these symbols he or she expresses the hope to have a degree of control over whatever lies in store for him or her.

 

کیک تولد و شمع ها

با هر تولد آمریکایی ها نه تنها رشد میکنند بلکه یک سال دیگر را میگذرانند. بنابراین شمع ها نشانه ی مرگ و زندگی و همچنین امید و ترس میباشد. وقتی شخصی در طی این نشانه ها آرزو میکند او قدرتی برای سرنوشت خود طلب میکند. وقتی آن شخص این نشانه ها را دور میکند او بیان میکند که امیدوارم به درجه ای از کنترل بر هر آنچه قرار دارد ذخیره ای برای او باشد.

منبع : 101 سنت آمریکایی

قایقرانی

تاريخچه قايقراني

 
قایقرانی در ایران به سابقه بیش از 7 دهه قبل برمی گردد. هفتاد سال پیش با حضور انگلیسی ها در جنوب ایران اولین باشگاه قایقرانی در مسجد سلیمان بوجود آمد. در 50 سال قبل نیز اولین باشگاه بادبانی تحت عنوان یات کلاب در آبادان راه اندازی شد. در اوایل دهه 40 هجری شمسی چند قایق از نوع k1 و k2 وارد ایران شد و در دریاچه سد امیرکبیر (سد کرج) در فاصله 75 کیلومتری شمال غرب تهران به آب انداخته شد. بدین ترتیب اولین پایگاه قایقرانی زیرنظر تربیت بدنی و تفریحات سالم بوجود آمد.
جنس قایق های اولیه از چوب با پوشش برزنتی و وزن آن ها بالای 20 کیلو برای یک نفره و 24 کیلو برای دونفره بود. از سال 1342 اولین فعالیت رسمی قایقرانی ایران شروع شد و مدیریت آن را یک افسر ارشد نیروی دریایی عهده دار شد. سال 1343 سرهنگ امامی افسر نیروی زمینی و به مدت 3 سال ریاست آن را عهده دار شد. از سال 1347 مهندس امامی ریاست فدراسیون را بر عهده گرفت و تا سال 1357 در این سمت باقی ماند. فعالیت قایقرانی در این سال ها در سد امیرکبیر و بعدها در تالاب انزلی امکان پذیر شد و نیروهای نظامی دریایی، هوایی و زمینی هر ساله مسابقاتی را ترتیب می دادند.
در سال 1358 فدراسیون قایقرانی با فدراسیون ورزش های آبی شنا، شیرجه و واترپلو ادغام شد. در سال 1362 فدراسیون قایقرانی و اسکی روی آب از فدراسیون مذکور جدا و به طور مستقل کار خود را آغاز کرد. علی قلمسیاه به عنوان رئیس فدراسیون انتخاب شد. وی تا سال 1383 هدایت این فدراسیون را بر عهده داشت. در این سال ها قایقرانی به رشته آب های آرام، کانوپولو، آب های خروشان و اسکی روی آب و 13 هیات قایقرانی در سراسر کشور بسنده کرده بود. قایقرانی تا سال 1383 صاحب عناوینی در آَسیا شده بود و فرصت حضور در مسابقات المپیک آسیا و قهرمانی جهان را نداشت.
در سال 1383 مهندس احمد دنیامالی اسکان هدایت فدراسیون قایقرانی را بر عهده گرفت و قایقرانی پس از مدت ها به حرکت درآورد و زمینه ای مناسب برای رشد بیشتر قایقرانی فراهم و ساختارها را طوری طراحی کرد تا بتواند به افق آتیه جدی تر نگاه کند. پس از تغییراتی که در سطح فدراسیون روی داد، ساختار خود را با هدف ارتقای سرعت در تصمیم گیری ها و تحقق بخشیدن به توسعه و گسترش ورزش همگانی و همچنین افزایش بهره وری در راستای به ثمر رساندن برنامه های درازمدت تغییر داد و سناریوی موفقیت قایقرانی در آسیا نگاشته شد. ابتدا یک برنامه ده ساله توسعه و استراتژیک راه اندازی شد. سه رشته المپیکی بادبانی، روئینگ و دواگون بت راه اندازی شد. با خرید تجهیزات و امکانات، تاسیس پایگاه های قهرمانی و استعدادیابی در سراسر کشور، استخدام مربیان طراز اول دنیا، برگزاری اردوهای مستمر و از سوی دیگر تزریق منابع مالی و پشتیبانی گام های موثری را برداشته شد.
از سوی دیگر با راه اندازی بیش از 30 هیات قایقرانی و اعزام مربیان به نام به تمامی استان ها در سراسر کشور، استعدادیابی را به جد پیگیری شد. 
کسب نتایج در خور توجه پس از روی کار آمدن مهندس دنیامالی باعث شد که کمیته ملی المپیک ایران، قایقرانی را به عنوان یکی از موفق ترین فدراسیون ها در سال های اخیر بشناسد.

خط مشی فدراسیون قایقرانی 
هر اندیشه و تفکری برای نیل به اهداف نیازمند یک برنامه ریزی منظم است تا بتواند با عمل به آن و درچارچوب قوانین و اعتقادات اجتماعی به اهداف خود دست یابد. نگاه، بینش و اندیشه فدراسیون قایقرانی آن است که به رشد بالنده ای دست یابد و به یک قدرت قایقرانی در سطح آسیا و جهان تبدیل شود. فدراسیونی که در عین حال بتواند در توسعه ورزش قایقرانی در سطح آسیا پیشرو و موثر باشد. رسالت و استراتژی فدراسیون برای دستیابی به این هدف، توسعه همگانی این ورزش در سطح کشور و قاره کهن آسیا است.استفاده بهینه از دانایی و توانایی مربیان کاربلد، آموزش علاقه مندان به ورزش قایقرانی و استفاده از پیشنهادها راهکارهایی است که که فدراسیون می کوشد با بهره گیری از آن ها به اهداف خویش دست یابد.
فرهنگ عامل بودن ، سرعت عمل به همراه وقت و اعتقاد به تغییر بهینه و دوری از سکون باید در ورزش جایگزین اندیشه های فرسوده و راکد شود. بی تردید این فرهنگ پیشرو در کنار داشتن مهارت های فنی و تخصصی مناسب و برنامه ریزی دقیق رمز موفقت ماست.

نگاه به آینده
قایقرانی در ایران به سرعت رو به گسترش است. فدراسیون قایقرانی با بهره گیری صحیح از منابع و نیروی انسانی در پی دستیابی به اهداف عالیه ورزش که همانا توسعه ورزش همگانی و قهرمانی است. اعضای هیات رئیسه فدراسیون در حال حاضر متشکل از افرادی است که در حوزه های علمی و مدیریتی ورزش کشور دارای سابقه کار می باشند. نگاه هیات رئیسه به آینده ورزش قایقرانی در زمینه های گسترش و توسعه پایدار از طریق استعدادیابی و نفوذ این ورزش به باشگاه ها، آموزشگاه ها و مراکز آموزشی و ایجاد یارانه برای تمرینات طبقه کم درآمد و در بعد قهرمانی به کارگیری حداکثر توان علمی ورزشی و پزشکی کشور و پیش رفتن به سوی دستاوردهای قهرمانی است.
در نهایت با توسعه همه جانبه و پایدار، همراه با توسعه جامعه ورزش، قایقرانی توسعه ورزش همگانی را مدنظر قرار داده است.

 

شغل شیشه گری

شیشه گری دستی حرفه‌ای در ایران حداقل به ۳۰۰۰ سال قبل باز می‌گردد.در طی دوران‌ها و در مناطق گوناگون ایران، این هنر – صنعت تکامل مخصوص خود را پیدا نموده.با بروز دوران صنعتی و ماشینی، شیشه در مقیاس و انواع مختلف و با کاربردهای خانگی و صنعتی تولید می‌گردد.شیشه گری سنتیهنر شیشه گری یکی از قدیمی ترین صنایعی است که بشر به آن اشتغال داشته است . کاوش های باستان شناسی مارلیک هنسلودشوش رواج شیشه گری در ایران باستان (عهد هخامنشی ) را به اثبات می رساند . با ظهور اسلام اکثر شیشه و بلورسازان ایرانی به دمشق و حلب در سوریه کوچ کردند . در این مقطع از تاریخ شیشه گری علاوه بر تغییر کلی فرم شیشه، نقاشی و خطاطی بر روی شیشه با رنگ های کوره ای و لعاب های رنگی متداول شد و نوعی شیشه که اصطلاحاً مینایی نامیده می شود پا به عرصه ی وجود گذاشت .
دوره ی سلجوقی ( قرن ۵ و ۶هـ ) نخستین دوره ی شکوفایی شیشه گری در ایران محسوب می شود .بعدها با روی کار آمدن سلسله ی صفوی و توجه خاص به این رشته، کارگاه های شیشه گری در اصفهان و شیراز ساخته شد و هنرمندان، تحت تعلیم تعدادی از بلورسازان و نیزی {ایتالیایی} قرار گرفتند .از ابزار و مواد مورد استفاده در هنر شیشه گری می توان به ماده اصلی ساخت شیشه، سنگ سیلیس { که به منظور صرفه جویی از مخلوط خرده شیشه نیز استفاده می شود } اشاره کرد همچنین برای رنگی کردن بار شیشه نیز از اکسید های فلزی نظیر اکسید کبالت، مس، آهن، منگنز، گوگرد و … استفاده کرد .هنر شیشه گری مانند انواع روش های ساخت ( فوتی و قالبی ) و تزئینات مکمل ( نقاشی و تراش ) است .
نقاشی روی شیشه با ابزار لازم بر روی شی اجرا می شود و بسته به نوع نقش و رنگ های به کار رفته یک یا چند مرحله پخت در کوره با حرارت مناسب صورت می گیرد. رنگ های مورد استفاده به صورت پودر و قابل ترکیب با حلال خاص و رنگ های محلول از اکسید فلزات تهیه شده است .تراش روی شیشه بوسیله سنگ های مخصوص و ابزار فرز انجام می شود که در مورد اول خطوط ایجاد شده عمیق تر بوده و روی ظروف کاربرد بیشتری دارد . این سنگ با قابلیتهای تراش و مات کردن در تزئین کاربرد دارد .سیر تاریخی هنر شیشه گری قدیمی ترین نمونه ها از شیشه های دست ساز در خاورمیانه پیدا شده است. باستان شناسان معتقدند که سومریها در هزاره سوم قبل از میلاد با شیشه، آشنایی داشته اند. گیرشمن بطریهای شیشه ای زیادی از حفاریهای معبد چغازنبیلبه دست آورده است.
از زمان هخامنشیان، شواهد اندکی برای استفاده کلی از شیشه در دست است. آثار شیشه ای کهن نشان می دهد که تا قبل از سده اول پیش از میلاد، از شیشه فقط یه حالت توده ای استفاده می کرده اند. با کشف اشیای شیشه ای زمان پارتها و ساسانیان می توان گفت صنعت شیشه سازی در ایران رواج کامل داشته و از دو روش ساخت «دمیدن در قالب» و «دمیدن آزاد» استفاده می شده است. از دوره سلجوقیان تا دوره مغول ظرفهای شیشه ای بسیار زیبا با تزئینات مختلف به صورت مینایی، تراشیده یا با نقوش افزوده از کوره شیشه گران شهرهای مختلف ایران بیرون می آمد.مواد و مصالح شیشه گری۱. عناصر پایه :سیلیس یا اکسید سلیسیم ماده اصلی تمام تولیدات شیشه است که به صورت شن، سنگ چخماق یا سنگ چینی وجود دارد. اکسید بوریک به عنوان عنصر اصلی در ساخت شیشه استفاده می شود.۲. عناصر ذوب کننده :این عناصر مانند سود به صورت کربنات سدیم، سولفات سدیم، استات سدیم نقطه ذوبسیلیس را پایین آورده، به ضمیر شیشه حالت قلیایی می دهند.۳. عناصر تثبیت کننده :برای مخلوط شدن بهتر مواد اصلی و ذوب کننده و همچنین جلوگیری از حل شدن شیشه در مواد مختلف از این مواد استفاده می کنند. کربنات کلسیم از رایج ترین مواد تثبیت کننده است.۴. عناصر سفید کننده :برای خنثی کردن یک رنگ در خمیر شیشه از رنگ دیگر استفاده می کنند؛ مثلاً برای خنثی کردن قرمز از سبز استفاده می کنند.شیشه گری سنتیوسایلی که در کارگاه شیشه گری مورد استفاده قرار می گیرد۱. بوری (میله دم) :لوله توخالی و فولادی به طول ۱۲۰ تا ۱۵۰ سانتی متر و قطر ۵/۱ تا ۲ سانتی متر است که برای برداشتن شیشه مذاب از داخل کوره به کار می رود.۲. سنگ کار :از جنس سنگ یا فلز بری گرم کردن مواد روی میله دم استفاده می شود.۳. قاشق چوبی :به صورت ملاته گیر که همیشه خیس است و نقش قالب را دارد.۴. دستگاه آب :حوضچه فلزی مکعب مستطیل که دارای آب است. روشهای ساخت شیشه۱. روش فوتی۲. روش فوتی قالبی۳. روش پرسیروش فوتیبرداشت ماده مذاب را کوره به وسیله بوری یا میله دم که قبلاً گرم شده، ثابت کردن ماده مذاب روی نوک میله، مرمری کردن یا ورز دادن و چرخاندن آن روی میز کار و گرد کردن آن، دوباره گرم کردن خمیر شیشه روی سر میله، دمیدن در میله و ایجاد حباب کوچک در وسط خمیر سر میله، سرد کردن خمیر تا جایی که سرخی خود را از دست دهد، برداشت مجدد خمیر از کوره و ثابت کردن آن روی میله دم، قاشقی کردن خمیر سر میله یا یکنواخت کردن آن، کارهایی است که باید انجام شود تا استاد کار ساخت شیشه را آغاز نماید.
از این مرحله به بعد استاد کار میله دم را گرفته، به چرخش درمی آورد تا شکل اولیه ظرف را بسازد. سپس آن را به دستِ پا قالبی ساز می دهد تا شیاری در محل اتصال شیشه و میله فلزی واگیره ایجاد کند. سپس از آن واگیره گیر میله واگیره را به ته ظرف می چسباند و استاد کار میله دم را از محل شیار ظرف جدا می کند. بعد از این مرحله، کار شکل دادن و ساخت و پرداخت دهانه و لگوی ظرف شروع می شود. در مرحله بعد دسته و تزئینات را روی آن قرار می دهد. در پایان ظرف را با میله واگیره به پشت بر می دهد تا به گرمخانه ببرد سپس کوره را خاموش می کنند تا اشیاء هم زمان با سرد شدن هوای داخل کوره خنک شوند.روش فوتی قالبیدر این روش، ابتدا مقداری از مواد مذاب را با میله دم از کوره برداشته، پس از آماده کردن و یک بار دمیدن در آن مقداری مواد به آن اضافه نموده گرم می کنند. سپس آن را در قالب قرار داده در میله دم می دمند تا خمیر شیشه شکل قالب را به خود بگیرد. سپس از میله دم جدا نموده، لبه کار را صاف می کنند و آن را به گرمخانه می برند، مانند انواع بطری، آبلیمو، گلاب و غیره.روش پرسیساخت در قالبهای پرس بادی نیز بیشتر برای انواع بطری به کار می رود، به این صورت که مقدار مناسب مواد مذاب با میله دم از کوره بر می دارند و آن را بسیار سریع از میله دم جدا کرده در قالب پرس قرار می دهند و با بستن قالب و فشار هوای وارد شده در قالب، خمیر شکل مورد نظر را می گیرد.
سپس قالب را باز کرده، به سرعت شیء ساخته شده را خارج نموده، در گرمخانه قرار می دهند.روش تولید شیشه رنگیبرای رنگی کردن شیشه، در خمیر آن از اکسیدهای فلزی به ترتیب زیر استفاده می کنند:۱. اکسید آهن :رنگ سبز روشن و تیره به دست می آید. همچنین با افزودن اکسید کبالت به آن، آبی خیلی کمرنگ به وجود می آید.۲. اکسید کرم :رنگ سبز، زرد یا آبی سبز خواهد داد.۳.اکسید مس :معمولاً رنگ سبز یا آبی سبز خواهد داد. در بعضی حالات نیز رنگ قرمز ایجاد می کند.روش آب گز کردنشیء شیشه ای ساخته شده را بعد از انبری کردن، در مقابل حرارت کوره قرار می دهند تا کاملاً گداخته شود. سپس آن را وارد آب کرده، به سرعت خارج می کنند. به این ترتیب ترکهای ریزی در بدنه پدید می آید سپس آن را در کوره حرارت می دهند تا ترکها به هم جوش بخورد. بعد از آن به تمام کردن ساخت ظرف ادامه می دهند.. کاوش های
باستان شناسی مارلیک هنسلودشوش رواج شیشه گری در ایران باستان (عهد هخامنشی ) را به اثبات می رساند . با ظهور اسلام اکثر شیشه و بلورسازان ایرانی به دمشق و حلب در سوریه کوچ کردند . در این مقطع از تاریخ شیشه گری علاوه بر تغییر کلی فرم شیشه، نقاشی و خطاطی بر روی شیشه با رنگ های کوره ای و لعاب های رنگی متداول شد و نوعی شیشه که اصطلاحاً مینایی نامیده می شود پا به عرصه ی وجود گذاشت .
دوره ی سلجوقی ( قرن ۵ و ۶هـ ) نخستین دوره ی شکوفایی شیشه گری در ایران محسوب می شود .بعدها با روی کار آمدن سلسله ی صفوی و توجه خاص به این رشته، کارگاه های شیشه گری در اصفهان و شیراز ساخته شد و هنرمندان، تحت تعلیم تعدادی از بلورسازان و نیزی {ایتالیایی} قرار گرفتند .از ابزار و مواد مورد استفاده در هنر شیشه گری می توان به ماده اصلی ساخت شیشه، سنگ سیلیس { که به منظور صرفه جویی از مخلوط خرده شیشه نیز استفاده می شود } اشاره کرد همچنین برای رنگی کردن بار شیشه نیز از اکسید های فلزی نظیر اکسید کبالت، مس، آهن، منگنز، گوگرد و … استفاده کرد .هنر شیشه گری مانند انواع روش های ساخت ( فوتی و قالبی ) و تزئینات مکمل ( نقاشی و تراش ) است .
 بسته به نوع نقش و رنگ های به کار رفته یک یا چند مرحله پخت در کوره با حرارت مناسب صورت می گیرد. رنگ های مورد استفاده به صورت پودر و قابل ترکیب با حلال خاص و رنگ های محلول از اکسید فلزات تهیه شده است .تراش روی شیشه بوسیله سنگ های مخصوص و ابزار فرز انجام می شود که در مورد اول خطوط ایجاد شده عمیق تر بوده و روی ظروف کاربرد بیشتری دارد . این سنگ با قابلیتهای تراش و مات کردن در تزئین کاربرد دارد .سیر تاریخی هنر شیشه گری قدیمی ترین نمونه ها از شیشه های دست ساز در خاورمیانه پیدا شده است.
باستان شناسان معتقدند که سومریها در هزاره سوم قبل از میلاد با شیشه، آشنایی داشته اند. گیرشمن بطریهای شیشه ای زیادی از حفاریهای معبد چغازنبیلبه دست آورده است.
از زمان هخامنشیان، شواهد اندکی برای استفاده کلی از شیشه در دست است. آثار شیشه ای کهن نشان می دهد که تا قبل از سده اول پیش از میلاد، از شیشه فقط یه حالت توده ای استفاده می کرده اند. با کشف اشیای شیشه ای زمان پارتها و ساسانیان می توان گفت صنعت شیشه سازی در ایران رواج کامل داشته و از دو روش ساخت «دمیدن در قالب» و «دمیدن آزاد» استفاده می شده است. از
دوره سلجوقیان تا دوره مغول ظرفهای شیشه ای بسیار زیبا با تزئینات مختلف به صورت مینایی، تراشیده یا با نقوش افزوده از کوره شیشه گران شهرهای مختلف ایران بیرون می آمد.مواد و مصالح شیشه گری۱. عناصر پایه :سیلیس یا اکسید سلیسیم ماده اصلی تمام تولیدات شیشه است که به صورت شن، سنگ چخماق یا سنگ چینی وجود دارد. اکسید بوریک به عنوان عنصر اصلی در ساخت شیشه استفاده می شود.۲. عناصر ذوب کننده :این عناصر مانند سود به صورت کربنات سدیم، سولفات سدیم، استات سدیم نقطه ذوبسیلیس را پایین آورده، به ضمیر شیشه حالت قلیایی می دهند.۳. عناصر تثبیت کننده :برای مخلوط شدن بهتر مواد اصلی و ذوب کننده و همچنین جلوگیری از حل شدن شیشه در مواد مختلف از این مواد استفاده می کنند. کربنات کلسیم از رایج ترین مواد تثبیت کننده است.۴. عناصر سفید کننده :برای خنثی کردن یک رنگ در خمیر شیشه از رنگ دیگر استفاده می کنند؛ مثلاً برای خنثی کردن قرمز از سبز استفاده می کنند.شیشه گری سنتیوسایلی که در کارگاه شیشه گری مورد استفاده قرار می گیرد۱. بوری (میله دم) :لوله توخالی و فولادی به طول ۱۲۰ تا ۱۵۰ سانتی متر و قطر ۵/۱ تا ۲ سانتی متر است که برای برداشتن شیشه مذاب از داخل کوره به کار می رود.۲. سنگ کار :از جنس سنگ یا فلز بری گرم کردن مواد روی میله دم استفاده می شود.۳. قاشق چوبی :به صورت ملاته گیر که همیشه خیس است و نقش قالب را دارد.۴. دستگاه آب :حوضچه فلزی مکعب مستطیل که دارای آب است. روشهای ساخت شیشه۱. روش فوتی۲. روش فوتی قالبی۳. روش پرسیروش فوتیبرداشت ماده مذاب را کوره به وسیله بوری یا میله دم که قبلاً گرم شده، ثابت کردن ماده مذاب روی نوک میله، مرمری کردن یا ورز دادن و چرخاندن آن روی میز کار و گرد کردن آن، دوباره گرم کردن خمیر شیشه روی سر میله، دمیدن در میله و ایجاد حباب کوچک در وسط خمیر سر میله، سرد کردن خمیر تا جایی که سرخی خود را از دست دهد، برداشت مجدد خمیر از کوره و ثابت کردن آن روی میله دم، قاشقی کردن خمیر سر میله یا یکنواخت کردن آن، کارهایی است که باید انجام شود تا استاد کار ساخت شیشه را آغاز نماید.
از این مرحله به بعد استاد کار میله دم را گرفته، به چرخش درمی آورد تا شکل اولیه ظرف را بسازد. سپس آن را به دستِ پا قالبی ساز می دهد تا شیاری در محل اتصال شیشه و میله فلزی واگیره ایجاد کند. سپس از آن واگیره گیر میله واگیره را به ته ظرف می چسباند و استاد کار میله دم را از محل شیار ظرف جدا می کند. بعد از این مرحله، کار شکل دادن و ساخت و پرداخت دهانه و لگوی ظرف شروع می شود. در مرحله بعد دسته و تزئینات را روی آن قرار می دهد. در پایان ظرف را با میله واگیره به پشت بر می دهد تا به گرمخانه ببرد سپس کوره را خاموش می کنند تا اشیاء هم زمان با سرد شدن هوای داخل کوره خنک شوند.روش فوتی قالبیدر این روش، ابتدا مقداری از مواد مذاب را با میله دم از کوره برداشته، پس از آماده کردن و یک بار دمیدن در آن مقداری مواد به آن اضافه نموده گرم می کنند. سپس آن را در قالب قرار داده در میله دم می دمند تا خمیر شیشه شکل قالب را به خود بگیرد. سپس از میله دم جدا نموده، لبه کار را صاف می کنند و آن را به گرمخانه می برند، مانند انواع بطری، آبلیمو، گلاب و غیره.روش پرسیساخت در قالبهای پرس بادی نیز بیشتر برای انواع بطری به کار می رود، به این صورت که مقدار مناسب مواد مذاب با میله دم از
کوره بر می دارند و آن را بسیار سریع از میله دم جدا کرده در قالب پرس قرار می دهند و با بستن قالب و فشار هوای وارد شده در قالب، خمیر شکل مورد نظر را می گیرد.
سپس قالب را باز کرده، به سرعت شیء ساخته شده را خارج نموده، در گرمخانه قرار می دهند.روش تولید شیشه رنگیبرای رنگی کردن شیشه، در خمیر آن از اکسیدهای فلزی به ترتیب زیر استفاده می کنند:۱.
اکسید آهن :رنگ سبز روشن و تیره به دست می آید. همچنین با افزودن اکسید کبالت به آن، آبی خیلی کمرنگ به وجود می آید.۲. اکسید کرم :رنگ سبز، زرد یا آبی سبز خواهد داد.۳.اکسید مس :معمولاً رنگ سبز یا آبی سبز خواهد داد. در بعضی حالات نیز رنگ قرمز ایجاد می کند.روش آب گز کردنشیء شیشه ای ساخته شده را بعد از انبری کردن، در مقابل حرارت کوره قرار می دهند تا کاملاً گداخته شود. سپس آن را وارد آب کرده، به سرعت خارج می کنند. به این ترتیب ترکهای ریزی در بدنه پدید می آید سپس آن را در کوره حرارت می دهند تا ترکها به هم جوش بخورد. بعد از آن به تمام کردن ساخت ظرف ادامه می دهند.

هوآوی یک قدم دیگر به سامسونگ نزدیک شد

۲۰۱۸ سال بسیار پرماجرایی برای هواوی بود ولی با وجود این مشکلات، در دو فصل مالی، موفق به پشت سر گذاشتن اپل در زمینه‌ی فروش گوشی‌های هوشمند شد و روی هم رفته در این سال توانست بعد از سامسونگ و اپل مقام سوم را از آن خود کند. این شرکت در سال گذشته حدود ۲۰۶ میلیون گوشی روانه‌ی بازار کرد که این رقم برای سال ۲۰۱۷ تنها ۱۵۳ میلیون دستگاه بود.

حالا با توجه به گزارش مالی مربوط به عملکرد در نخستین فصل ۲۰۱۹، می‌توان گفت که شرکت هواوی همچنان در مسیر پیشرفت قدم برمی‌دارد و به تصاحب جایگاه سامسونگ در سال ۲۰۲۰ نزدیک‌تر شده است. طبق این گزارش، هواوی بین ماه‌های ژانویه و مارس ۲۰۱۹ موفق به فروش ۵۹ میلیون گوشی شده که افزایش حدودا ۵۰ درصدی نسبت به آمار فروش ۳۹ میلیون گوشی در مدت مشابه سال ۲۰۱۸ را نشان می‌دهد. این یعنی به احتمال زیاد هواوی بار دیگر توانسته اپل را پشت سر بگذارد زیرا این شرکت در مدت مشابه سال گذشته ۵۲ میلیون آیفون را روانه‌ی بازار کرده که با توجه وضعیت فروش آیفون‌ها، در سال جاری این آمار پایین‌تر خواهد بود.

انتظار می‌رود که هواوی در سال ۲۰۱۹ بتواند ۲۵۰ تا ۲۶۰ میلیون گوشی را بفروشد.

از آنجایی که اپل برای افزایش آمار فروش آیفون‌ها به احتمال زیاد به چندین ماه دیگر نیاز دارد و طی این مدت هواوی می‌تواند همچنان آمار فروش خود را افزایش دهد، پس این فاصله در سال ۲۰۱۹ تا حد زیادی بیشتر از گذشته خواهد شد. روی هم رفته، انتظار می‌رود که هواوی در سال ۲۰۱۹ بتواند ۲۵۰ تا ۲۶۰ میلیون گوشی را بفروشد که البته این رقم برای تصاحب جایگاه سامسونگ کافی نیست ولی با توجه به این رشد می‌تواند در سال آینده جانشین سامسونگ به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده گوشی‌های هوشمند شود.

علاوه بر موارد ذکر شده، باید خاطرنشان کنیم که طی نخستین فصل مالی ۲۰۱۹، هواوی موفق به اخذ درآمد ۲۷ میلیارد دلاری شده که ۳۹ درصد بیشتر از مدل مشابه سال گذشته است. همچنین بخش‌های مربوط به تجهیزات مخابراتی و گجت‌های مصرفی این شرکت رشد قابل توجهی داشته‌اند و انتظار می‌رود تا پایان سال ۲۰۱۹ درآمد دریافتی این بخش‌ها دوبرابر شود. تمام این موارد نشان می‌دهد که علی‌رغم تمام تلاش‌های آمریکا برای محدود کردن شرکت هواوی، این شرکت همچنان در بخش‌های مربوط به گوشی‌های هوشمند و تجهیزات مخابراتی فروش قابل توجهی دارد.

چگونه مانند حرفه ای ها بحران را مدیریت کنیم!؟

پردیس فناوری کیش -طرح مشاوره تخصصی مدیریت و صنعت-مدیریت:

هیچ بحرانی وجود ندارد که قابل مدیریت نباشد. اما موفقیت شما در مدیریت بحران بستگی به قدرت اراده، مهارت‌ها و اسراتژی‌های‌تان دارد.

اهداف فروش یکی پس از دیگری محقق می‌شوند، کسب‌و‌کارتان رونق دارد و هر روز وارد بازاری جدید می‌شوید. اما کسب‌و‌کار بازی پیچیده‌ای است که همیشه مسیری هموار را طی نمی‌کند. بنابراین، پذیرش اصل تغییر مستمر در شرایط کسب‌وکار دیگر انتخاب نیست، ضرورت است.

درعین‌حال، ما اغلب زمانی به شناخت بیشتر از خود و کسب‌و‌کارمان می‌رسیم که دچار مسئله‌ای غیرمنتظره و شرایط بحرانی شویم. شاید کمتر فرد یا سازمانی را بیابیم که مدعی باشد تا به‌حال هیچ‌گونه بحرانی را پشت سر نگذاشته است. بحران شرایطی غیرمنتظره و غافلگیرکننده است که عموما نمی‌‏توان از راه‌‏های پیشین به آن عکس‏‌العملی مناسب نشان داد یا در قبالش تصمیم‌گیری درست کرد. بااین‌حال، عواملی چون تجربه، مهارت، سرعت، هوشمندی، خلاقیت و موقعیت‌سنجی مانع از سرگردانی و غافل‌گیری در هنگام بروز بحران می‌شود. نکاتی که در ادامه می‌خوانید نیز به شما کمک می‌کند تا مثل حرفه‌ای‌ها از پس بحران‌ها بربیایید:

از پیش برنامه‌ریزی کنید

فهرستی از پنج موردی را تهیه کنید که ممکن است در آینده‌ی نزدیک کسب‌و‌کار شما را دچار چالش جدی و مشکلات بزرگ کنند. فرض کنید که صاحب یک پیتزافروشی هستید. در این‌صورت مواردی مثل لانه‌کردن حیوانات موذی، یا حضور پیشخدمت گستاخی که همیشه باعث دلخوری مشتری می‌شود و نیز فست‌فود رقیبی که به‌تازگی در همسایگی‌تان افتتاح شده، مهم‌ترین موضوعاتی هستند که ممکن است روزی شما را حسابی به دردسر بیندازند.

لذا، علاج واقعه پیش از وقوع باید کرد. در هنگام برنامه‌ریزی برای پیشگیری و مواجهه با مشکلات، احساسات شخصی و ملاحظات را کنار گذاشته و تصور کنید که می‌خواهید به یکی از دوستان خود مشورت بدهید. به‌علاوه فردی را به‌عنوان مسئول روابط‌عمومی خود انتخاب کنید تا با مشتریان، رسانه‌ها و سرمایه‌گذاران‌تان گفت‌و‌گو کرده، نظرات‌شان را انعکاس دهد و بتواند با آن‌ها ارتباط سازنده‌ای برقرار کند.

همدلی کنید

یک عذرخواهی ساده و صادقانه اغلب حتی عصبانی‌ترین مشتریان را آرام می‌کند. بااین‌حال، این هشدار را جدی بگیرید: بسیار مهم است که عذرخواهی از جانب شخص مدیر بوده و به انتشار بیانیه‌های غیرمستقیم عذرخواهی در وب‌سایت شرکت یا حساب توئیتر اکتفا نشود.

عذرخواهی شخصی و رودررو علاوه‌بر آنکه وجهه‌ای انسانی‌تر دارد، نشان می‌دهد که شما در مقام مدیر یک کسب‌و‌کار درد، خشم و دلخوری مشتری را درک می‌کنید. ضمن آنکه این رویکرد مانع از بالاگرفتن موضوع و داغ شدن بحث در شبکه‌های اجتماعی یا دیگر رسانه‌ها خواهد شد. در صورت امکان، به‌طور عمومی نیز متعهد به رسیدگی به موضوع و عدم تکرار آن شوید.

واقعه‌ی تلخ شرکت هواپیمایی یونایتد در سال ۲۰۱۷–یعنی هنگامی که یک مسافر به‌دلیل اشتباه شرکت در بلیت‌فروشی اضافه از ترک صندلی خود امتناع کرده و سپس به‌زور و کشان‌کشان از هواپیما بیرون انداخته شده بود– نمونه‌ای از شیوه‌ی نادرست و افتضاح مدیریت بحران و عذرخواهی است.

یک ویدئو از حادثه که چهره‌ی خونین مسافر و کشیده شدن او در راهروی هواپیما را به تصویر کشیده بود، تنها ظرف چند ساعت در سطح رسانه‌های مختلف پخش شد. بیانیه‌ی اولیه شرکت یونایتد در مورد این حادثه که بابت «جابجایی صندلی مسافر» عذرخواهی کرده بود، اوضاع را به مراتب بدتر کرد. چرا که صندلی مسافر جابه‌جا نشده بود، بلکه او به‌اجبار از صندلی خود به بیرون کشانده شده و در حادثه‌ای دردناک و تحقیرآمیز که مدت‌ها در صدر اخبار جهان بود از هواپیما بیرون انداخته شده بود. انتشار این عذرخواهی درکنار ویدئویی از ضرب‌وشتم و اخراج این مسافر در شبکه‌های سراسری موجی از خشم و اعتراض را در میان افکار عمومی برانگیخت.

متن بیانیه‌ی عذرخواهی یونایتد به‌ظاهر توسط یک وکیل تنظیم شده بود و تا روزها خبری از موضع مدیران این شرکت نبود. هرچند که اسکار مونوز، مدیر اجرایی این شرکت پس از ۴ روز اقدام به انتشار ویدئوی عذرخواهی خود کرد که البته بسیار دیرهنگام بود.

از خطرکردن نهراسید

تجربه نشان داده است که واحدهای روابط عمومی به‌ویژه در هنگام بحران، رویکردی اغلب بسیار تدافعی در قبال عملکرد خود اتخاذ می‌کنند. آن‌ها با رعایت جانب احتیاط از مشتری می‌خواهند که اگر موردی باعث خدشه‌وارد شدن به کسب‌و‌کار و سودآوری آن می‌شود، از بیان روشن و صریح آن خودداری کنند. اما مردم انتظاری جز شفافیت از مسئولان و رهبران کسب‌وکار ندارند. پس بدون ترس از مخاطرات احتمالی، مسئولیت اشتباهات خود را بپذیرید و نسبت به رفع آن اقدام کنید. احتیاط بیش از حد به‌دلیل ناتوانی در تصمیم‌گیری به‌موقع می‌تواند موجب تشدید بحران شود.

اقدام کنید

در صورت لزوم، به هر طریق ممکن از مشتریان آسیب‌دیده حمایت کنید. به این‌ترتیب، صرف‌نظر از غیرمنتظره بودن شرایط پیش‌آمده، از روش‌های اصولی و نیروی انسانی مناسب برای واکنش صحیح به شرایط جدید استفاده کنید. وعده‌های واقع‌گرایانه و قابل تحقق بدهید. اشکال کار را پیدا کنید و سپس ضمن اقدام مناسب، به مستندسازی روند کار خود در رسیدگی به مشکلات پرداخته و سعی کنید که از مشکلات پیشین درس بگیرید.

آرامش‌تان را حفظ کنید

حتی باتجربه‌ترین و انعطاف‌پذیرترین افراد ممکن است در شرایطی آرامش خود را در مواجهه با موقعیت‌های آشفته از دست بدهند. احساس ترس از سرعت باورنکردنی رویدادها و نگرانی از بروز وقایع ناخوشایند قابل درک است. اما ادامه یافتن احساس ترس، خشم و عدم‌اطمینان می‌تواند به نابودی شما در بازار بینجامد. هرچند که باید با شتاب مناسب به بحران واکنش نشان دهید، اما این بدان معنا نیست که عجله کنید. سعی کنید سریع اما بدون عجله تصمیم بگیرید!

صدور یک بیانیه‌‌‌ی عجولانه یا اظهارنظر فوری و اقدام شتاب‌زده پیرامون بحران در نتیجه‌ی اطلاعات غلط و همچنین سردادن وعده‌های توخالی اوضاع را بدتر خواهد کرد. به‌قول قدیمی‌ها، یک صبر کن و هزار افسوس مخور! کمی در اطراف قدم بزنید و خود را به یک نوشیدنی مهمان کنید. ۱۵ تا ۲۰ دقیقه خلوت‌اندیشی، موجب دور شدن‌تان از کانون مشکلات شده و کمک‌تان می‌کند تا بهترین راه‌حل را برای آن‌ها پیدا کنید.

در نظر داشته باشید که ممکن است در عرض چند روز یا چند هفته، بحرانی جدید دوباره نام شرکت شما را سر زبان‌ها بیندازد. با‌این‌حال، اگر شرایط را به‌خوبی مدیریت کنید، می‌توانید خاطرات مثبت را جایگزین ذهنیت منفی افکار عمومی نسبت به خود کرده و در درازمدت به تقویت اعتبار و شهرت‌ خود و برندتان نیز کمک کنید.

توانمندسازی تیم‌های تغییرپذیر و تحول‌گرا

پردیس فناوری کیش-طرح مشاوره تخصصی صنعت و مدیریت-مدیریت

کارمندان در مواجهه با تغییرات دنیای کسب‌وکار و نقش جدید خود، عصبی و مضطرب می‌شوند. اما مدیر می‌تواند آن‌ها را به تیم‌های تحول‌گرا و ریسک‌پذیر تبدیل کن

بیش از ۹۰ درصد از مدیران عامل بر این باورند که شرکت آن‌ها در طول پنج سال آینده، بیشتر از پنج سال گذشته دستخوش تغییر خواهد شد. بنابراین نیروی کاری که آماده است و می‌تواند این تغییرات را تحت کنترل خود درآورد، به وجه تمایز شکست و پیروزی شرکت‌ها تبدیل خواهد شد.

رهبران در همه‌ی سطوح، باید آموزش تعامل و اثرگذاری بر تغییرات را در اولویت قرار دهند. درست است که کارمندان باید رهبری و اشتغال شخصی را یاد بگیرند، ولی روند تحولات به این موضوعات ختم نمی‌شود. شما به‌منظور کاربردپذیر کردن تغییرات، باید الهام‌بخش تیم خود باشید و آن‌ها را به خلاقیت و نوآوری تشویق کنید. اما نوآوری زمانی اتفاق می‌افتد که کارمندان بتوانند در فضای خاکستری کار کنند. فضای خاکستری جایی است که وجود ابهام، بلامانع تلقی می‌شود و به‌جای قوانین سخت‌گیرانه، اصول کسب‌وکار در حال اجرا هستند.

پنج تمرینی که در ادامه‌ی مطلب توضیح می‌دهیم، به رهبران کمک می‌کند تیم خود را برای پذیرش و حتی ایجاد تغییرات، آماده کنند.

داستان افرادی را تعریف کنید که فراتر از وضعیت فعلی سازمان حرکت کرده‌اند: اگر از کارمندان بخواهید که در فضای خاکستری کار کنند، احتمالاً احساس عدم اطمینان خواهند کرد. آن‌ها باید با قاطعیت بدانند که حرکت به سمت عدم اطمینان، نتایج مثبتی به همراه دارد. داستان‌های موفقیت، نمونه‌های به‌یادماندنی و ملموسی از نتایج (فراتر رفتن از وضعیت موجود)، در اختیار کارمندان قرار می‌دهد. پیش از شروع داستان‌سرایی، از خودتان بپرسید:

  • برای افرادی که با آن‌ها کار می‌کنم، چه چیزی پرمفهوم و ارزشمند است؟
  • ایده‌ی اصلی داستان که کارمندان باید به خاطر بسپارند چیست؟
  • کدام قسمت‌های مهم داستان آن‌ها را جذب می‌کند تا پابه‌پای ماجرا پیش بروند؟

برای مثال به یکی از بیمارستان‌هایی اشاره می‌کنیم که تصمیم داشت مدل بخش مراقبت از بیمار خود را تغییر دهد. مشاوران بیمارستان برای طراحی بخش‌های کلیدی مدل جدید، از برخی کارمندان خواستند که در تیم‌های طراحی کار کنند. کارمندان پیش‌ازاین چنین نقشی به عهده نداشتند و به همین علت بسیار عصبی شده بودند. مشاوران ۵۰ نفر از کارکنان را در تالار اجلاس بیمارستان دورهم جمع کردند تا پروژه و نقش آن‌ها را معرفی کنند. مسئولان می‌دانستند که کارمندان از این تقاضا عصبی هستند، بنابراین یکی از صحنه‌های فیلم «انجمن شاعران مرده» را بازسازی کردند. در این صحنه رابین ویلیامز از دانش‌آموزان می‌خواست روی میز خود بایستند و جهان را به شیوه‌ای متفاوت ببینند. ویلیامز به دانش‌آموزان می‌گفت: «فکر نکنید که من نمی‌دانم این مأموریت، چقدر شما را می‌ترساند.» پس‌ازاین صحنه، یکی از پرستاران نزد مشاور رفت و اظهار کرد که او نیز دقیقاً احساس مشابهی دارد. مشاور با او صحبت کرد و اطمینان خاطر داد که تجربه و دانش او، تا حد زیادی در نقش جدید نیز مفید واقع می‌شود. در حال حاضر این پرستار، به‌عنوان یکی از بهترین مشارکت‌کنندگان طراحی جدید شناخته می‌شود.

درنهایت، داستان‌های شما باید یک پیام مشترک را به اشتراک بگذارند. داستان‌های قدرتمند، امنیت روانی ایجاد می‌کنند. به‌علاوه به کارمندان نشان می‌دهند که ایجاد تغییر، خوب است و پاداش می‌گیرد. شما باید تعریف کنید که چگونه شخصیت‌های داستان و همچنین خود شرکت، از قدم نهادن به فضای خاکستری سود می‌برند.

دیالوگ برقرار کنید: از دیگران دعوت کنید سؤال بپرسند و احساسات، تجربیات و بینش خود را به اشتراک بگذارند. تغییر باعث تشدید واکنش‌های احساسی می‌شود که نه‌تنها افراد را توانمند نمی‌کند بلکه برعکس، به عقب‌نشینی وامی‌دارد. شما برای تشویق کارمندان به پذیرش تغییرات، باید گفتمان‌هایی را برنامه‌ریزی کنید که آن‌ها را از واکنش، به کنش (عمل) هدایت کند. محققان توصیه می‌کنند در جلساتی نیم‌ساعته در مورد احساسات کارمندان نسبت به تغییرات و همچنین رفتارهایی که بر تغییرات اثرگذار خواهد بود، بحث کنید. این جلسات، «پست گوش دادن» نام دارند. پست گوش دادن در اصل تجهیزاتی است که امواج رادیویی و میکروویو را باهدف تحلیل محتوا، زیر نظر می‌گیرد. برنامه‌ی جلسات نیم‌ساعته نیز مثل همین تسهیلات به شما کمک می‌کند اطلاعات کلیدی را درک کنید و به دیگران هم کمک می‌کند دست به اقدام بزنند. مراحل این جلسات به شرح زیر است:

۱- دستور کار: هدف جلسه را برای تیم تعریف کنید. پرسنل را تشویق کنید در مورد اینکه تغییرات چگونه آن‌ها را متأثر می‌کند، صحبت کنند. به‌عنوان‌مثال بگویید: «ما اینجا هستیم تا درباره‌ی تغییراتی که تجربه می‌کنیم، حرف بزنیم. می‌خواهیم درک کنیم که این تغییرات، چگونه ما را چه به لحاظ شخصی و چه در قالب یک تیم، تحت تأثیر قرار می‌دهد.» از همه دعوت کنید نظر خود را در این خصوص بیان کنند. از آن‌ها بپرسید تیم چگونه می‌تواند کنترل بیشتری بر تغییرات داشته باشد.

۲- گوش دادن: اعضای تیم را تشویق کنید که گفت‌وگو را با بیان تجربیات خود در قالب استعاره و تمثیل، آغاز کنند. در این صورت آن‌ها احساس امنیت بیشتری برای بیان احساسات خود خواهند داشت. به‌عنوان‌مثال شما احساس می‌کنید که باید مانند یک تردست، همه‌ی توپ‌ها را در هوا نگه‌ دارید. این موضوع را با تیم به اشتراک بگذارید. زمانی‌که اعضای تیم استعارات خود را بیان می‌کنند، خوب گوش دهید و افرادی را که مخالف جریان هستند، یا تغییرات آن‌ها را شدیداً به چالش کشیده، به خاطر بسپارید. صدای افرادی که منزوی‌تر، یا خشمگین‌تر هستند، اطلاعات کلیدی خوبی در اختیار شما قرار می‌دهد.

۳- اشتراکات و تمایزات: از تیم بپرسید که چه موضوعات مشترکی بین تجربه‌ی افراد مختلف مشاهده می‌کنند. از آن‌ها بپرسید: «فکر می‌کنید وجه اشتراک همه‌ی ما چیست؟ چه چیزهایی را هر یک از ما به شیوه‌ی متفاوت حس می‌کنیم؟» موضوعات کلیدی را خلاصه و جمع‌بندی کنید و آنچه را که شنیده‌اید، تصدیق کنید.

۴- اقدام: اقدامات لازم را شناسایی کنید. این ایده‌ها باید از طرف تیم مطرح شود و شما نقش تسهیل‌کننده‌ی امور را به عهده بگیرید. در این مرحله نیز چنین سؤالاتی بپرسید: «چه چیزی را می‌توانیم کنترل کنیم یا روی چه چیزی می‌توانیم تأثیر بگذاریم؟» «چگونه می‌خواهیم این وضعیت را عوض کنیم؟» «هر یک از شما چه نقشی در اجرای برنامه به عهده می‌گیرد؟»

در جلسات تیمی و دیدارهای دونفره، از اعضای تیم سؤالات شرطی بپرسید: «اگر اتفاق دیگری رخ بدهد، چه کنیم؟» مطرح کردن سؤالات شرطی به تیم فرصت می‌دهد که با جسارت بیشتری نظر خود را ابراز کند. البته نباید در این سؤالات شرطی، شرایطی را مطرح کنید که تفاوت زیادی با راه‌حل‌ها و رفتارهای وضعیت فعلی ندارد. به‌عنوان‌مثال نظر آن‌ها را درباره‌ی وقوع بدترین حالت ممکن، یا حالات حدی جویا شوید. به‌عنوان‌مثال: «اگر همه‌ی ما فریلنسر بودیم، شما چگونه به این جریان نگاه می‌کردید؟» «اگر از ابتدا این فرایند را درست طراحی نکرده باشیم، چه می‌شود؟» «اگر محصول ما ناگهان از بازار خارج شود، چه‌ کنیم؟» سؤالات افراطی یا حدی، باعث می‌شوند که کارمندان هوشمندانه و جسورانه فکر کنند. اغلب کارمندان از ابتدا نمی‌دانند که چقدر توانایی دارند. شما باید اولین قدم‌های آن‌ها را شناسایی کرده و پاداش دهید. سپس درخواست‌های بیشتری را مطرح کنید. ایده‌های مطرح‌شده را با چنین جملاتی تقویت کنید: «این ایده عالی است. می‌توانیم آن را در یک سطح بالاتر نیز اجرا کنیم.» به‌این‌ترتیب شما پیام مهمی را به کارمندان ارسال می‌کنید، مبنی بر اینکه افراد تأثیرگذار بر تغییرات، مردم عادی هستند نه افرادی استثنا.

انتظاراتی را که از اعضای تیم ازجمله خودتان می‌رود به‌طور واضح بیان کنید و مسئولیت اشتباهات را نیز مشخص کنید. سپس، اشتباهات را به‌عنوان فرصتی برای یادگیری و رشد معرفی کنید. مایکل آلتر، رئیس پیشین Sure Payroll، تصدیق اشتباهات را یکی از اصول کاربردپذیری استراتژی کسب‌وکار می‌دانست. زمانی‌که او به این شرکت ملحق شد، برای شتاب بخشیدن به اهداف رشد، به کارکنانی نیاز داشت که ریسک‌پذیر باشند و تغییر ایجاد کنند. آلتر پس از داستان‌سرایی در مورد تجربیات شخصی، استفاده از قیاس و تشبیه و تکنیک‌های دیگری که هیچ‌کدام به موفقیت قابل‌توجهی نرسیدند، به فکر رسمی سازی شکست افتاد. او رقابتی را بانام «بهترین اشتباهات جدید» راه‌اندازی کرد و جوایزی برای منحصربه‌فردترین و جالب‌ترین اشتباهات کارمندان در نظر گرفت. این رقابت، تنها دو قانون داشت: اول اینکه کارمندان صرفاً باید اشتباهات خودشان را معرفی می‌کردند. دوم، فقط اشتباهات جدید در مسابقه پذیرفته می‌شد. آن‌ها در جلسات شرکت، مورد اشتباهات معرفی‌شده بحث می‌کردند و به گزینه‌های واجد شرایط جایزه می‌دادند. ایده‌ی آلتر تا ۶ سال بعد نیز به‌عنوان یکی از نوآورانه‌ترین راهکارها شناخته می‌شد.

از مشارکت‌ها و شبکه‌های فرا سازمانی پشتیبانی کنید تا کارمندان، با ذهنی باز، دیدگاه‌های جدیدی ارائه دهند. کارمندان برای اینکه به یک تیم تحول‌گرا و پویا تبدیل شوند، باید صداهای مختلفی را بشنوند و با چشم‌اندازهای جدیدی آشنا شوند. با مطرح کردن سؤالات زیر به کارمندان کمک کنید که فراتر از مرزهای همیشگی بیندیشند:

  • چه افراد جدیدی را باید در برنامه درگیر کنیم؟
  • چه بخش‌هایی از سازمان می‌تواند به برنامه‌ی ما کمک کند؟
  • چه کسی را در خارج از شرکت می‌شناسید که چشم‌انداز خوبی در خصوص این موضوع/ مسئله دارد؟
  • چگونه می‌توانیم با ارتباط برقرار کنیم؟
  • من چگونه می‌توانم به برقراری ارتباط کمک کنم؟

حرف آخر: این روزها، سازمان‌های موفق دیگر همان سازمان‌هایی نیستند که از بالا به پایین تغییر می‌کنند یا نوآوری را از افراد خاصی انتظار دارند. تیم‌های موفق، تحول‌گرایی و چابکی را به قلب فرهنگ خود تبدیل می‌کنند. به همین دلیل هم رهبری تغییرات، نه یک وظیفه‌ی ضمنی، بلکه یکی از بزرگ‌ترین مسئولیت‌های شما است. پنج تمرین روزانه‌ای که در این مطلب معرفی شدند، گام‌هایی عالی برای آغاز این مسیر هستند.