موتور در خودرو در واقع تولید کننده قدرت است. موتور خودرو مجموعه از تجهیزات مکانیکی و الکترونیکی است که در کنار یکدیگر باعث تولید قدرت میشوند. موتور خودرو از اجزای بسیار زیادی همچون: سیلندر، پیستون، سوپاپ، میل لنگ و… تشکیل شده است.
خودروها با توجه به کاربری از موتورهای گوناگونی استفاده میکنند. موتور خودرو ها عموما برحسب نوع سیلندر و آرایش سیلندرها نام گذاری میشوند. در شکل زیر با برخی از انواع موتور از لحاظ شکل چیدمان سیلندر و پیستون ها آشنا میشوید.
در تصویر زیر شما مجموعه پیستون و شاتون را مشاهده میکنید. پیستون قطعهای است که در داخل سیلندر قرار گرفته و در تصویر زیر نشانگر تعداد سیلندر است.
موتور خودرو نوعی موتور احتراق داخلی است.
ین نوع موتورها با سوزاندن یک سوخت و آزاد سازی انرژی موجود در آن تولید انرژی و کار میکنند. در واقع اساس کار این موتورها را تبدیل انرژی شیمیایی سوخت به کار مکانیکی تشکیل میدهد.
تبدیل انرژی شیمیایی به مکانیکی به چه معناست.
با سوزاندن یک سوخت می توان انرژی شیمیایی موجود در آن را آزاد کرد. لازمه سوخته شدن سوخت سه چیز است: سوخت، هوا، گرما (جرقه).
در موتور خودرو سوخت با نسبت مشخصی با هوا مخلوط شده و توسط جرقه شمع محترق می شود. انرژی حاصله از انبساط سوخت باعث حرکت پیستون در داخل سیلندر میشود و در نهایت این اتفاق باعث حرکت خودرو خواهد شد.
موتورهای چهار زمانه
تمامی خودروهایی که امروزه از آنها استفاده میکنیم از نوع چهار زمانه هستند. چهار زمانه به این معنا است که این موتورها در چهار سیکل، انرژی موجود در سوخت را به کار مکانیکی تبدیل میکنند.
چهار سیکل موتور های چهار زمانه شامل: مکش، تراکم، احتراق و در نهایت تخلیه است.
شکل زیر چهار زمان اصلی موتورهای چهار زمانه را به شما نشان میدهد.
احتراق در موتور خودرو چگونه انجام میشود؟
در موتورهای احتراق داخلی احتراق را با استفاده از گرما به وجود میآورند. در موتور خودرو مسئول تولید گرما بر عهده شمع خودرو است.
جرقه در موتور خودرو باید در زمان مناسبی زده شود، تا مخلوط متراکم شده سوخت و هوا در بهترین زمان و به صورت کامل سوخته شود. وظیفه تنظیم زمان جرقه در خودروهای قدیمی بر عهده دلکو بود؛ که با استفاده از تجهیزات مکانیکی این کار را با توجه به دور موتور انجام میداد.
همانگونه که میدانید باتری خودرو از نوع 12 ولت میباشد؛ که برای تولید جرقه قدرتمندی که بتواند به خوبی مخلوط سوخت و هوا را محترق کند انرژی لازم را ندارد. به همین دلیل در سیستم جرقه زنی از کوییل استفاده میشود.
کوییل در واقع نوعی ترانسفورماتور افزاینده است که جریان برق 12 ولت را به هزاران ولت و بیشتر تبدیل میکند (بسته به نوع ماشین و کاربری آن این ولتاژ تولیدی متفاوت است). این ولتاژ بسیار بالا در خودروهای قدیمی توسط دلکو در بین شمعها تقسیم میگشت تا احتراق مناسبی در موتور خودرو به وجود بیاید. در خودروهای جدید کلیه این وظایف به ایسیو خودرو واگذار گردید تا بهترین راندمان را از یک موتور احتراق داخلی خودرو بگیرد.
و در نهایت
در نهایت پس از اینکه احتراق در سیلندر و پیستون انجام شد؛ با حرکت پیستون به سمت پایین در اثر انبساط گاز محترق شده، کار مکانیکی پدید میآید؛ که در موتور خودرو تبدیل به حرکت پیچشی محور شده، و با انتقال این حرکت توسط گیربکس به چرخ ها باعث حرکت خودرو میشود.