به گزارش شانا، محمد رهبر، رئیس حراست و مسئول پروژه انتقال و تحویل کالاهای ناوگان شرکت نفت خزر این خبر را اعلام کرد و گفت: این پروژه با هدف یکپارچهسازی، بهبود و اعمال مدیریت بهینه بر زنجیره تامین و نگهداشت کالاها ظرف مدت ۴۵ روز کاری اجرا شده است.
وی افزود: برای اجرای این پروژه که بر اساس تصمیم مدیریت ارشد شرکت در دستور کار قرار گرفت، کارگروهی متشکل از کارشناسان مدیریت مهندسی و ساختمان، حفاری، تدارکات و امور کالا، HSE، حراست و روابط عمومی شرکت نفت خزر تشکیل شد تا اقدامهای لازم مطابق با فرایندهای طراحی شده انجام شود.
رهبر با اشاره به استفاده حداکثری از ظرفیتهای موجود در شرکت نفت خزر برای اجرای این پروژه، گفت: با توجه به حجم زیاد اقلام و گستردگی عملیات، فرآیند انتقال کالاها از عهده یک واحد ساخته نبود؛ بنابراین عمده واحدهای مستقر در منطقه برای اجرای پروژه بسیج شدند.
وی در پاسخ به این سوال که چرا سالها سازوکار تامین و نگهداشت کالاهای نفت خزر در اختیار پیمانکار بوده، گفت: به دلایلی که اصلیترین آن فقدان فضای مناسب بود، کالاها در انبارهای پایگاه پشتیبانی شرکت حفاری شمال نگهداری میشد.
مسئول پروژه انتقال و تحویل کالاهای ناوگان شرکت نفت خزر درباره دلیل تصمیمگیری مجموعه برای انتقال کالاها به منطقه عملیاتی خزر توضیح داد: در زمینه ورود، خروج، دریافت و انتقال کالا به شناورها و سکو با مشکلات زیادی مواجه بودیم که این مشکلات در شرایط سخت عملیاتی دوچندان میشد.
به گفته وی، سیستم انبارداری شرکت پیمانکار فوقالعاده ابتدایی بود و پس از گذشت حدود ۱۰ سال هنوز فهرست کالاهای ما روزآمد نشده بود. حتی اردیبهشت ماه امسال و زمان اجرای طرح جابجایی، لیست مدون و مشخصی مربوط به اقلام از سوی پیمانکار به ما ارائه نشد و تمامی کالاها به صورت دستی بایگانی شده بود.
رهبر ادامه داد: انبارهایی که کالاهای ما در آنجا نگهداری میشد، فاقد استانداردهای روز بودند. بهعنوان مثال، انبار نگهداری مواد شیمیایی فاقد بیمه حوادث، تهویه مناسب و شرایط استاندارد بود.
رئیس حراست شرکت نفت خزر گفت: عدم ثبت نرمافزاری موجودی انبارها و نبود سیستم انبارگردانی کالاهای مربوط به سکوی امیرکبیر و شناورهای کاسپین، ناخواسته در این سالها چالشهایی بین کارفرما و پیمانکار در بحث موجودی کالا و هزینهکردها به وجود آورده بود. بعضا کالایی به انبار آمده و سپس به سکو یا شناور منتقل و در آنجا نصب شده بود، اما بدون مستندات و مدارک. مجموعه این عوامل سبب شد با تصمیم درست مدیرعامل شرکت، تمام کالاها به منطقه عملیاتی خزر منتقل شود.
رهبر درباره محل جدید استقرار کالاهای شرکت نفت خزر عنوان کرد: به این منظور، تغییر کاربری ۲ باب سوله موجود در منطقه عملیاتی خزر به انبار نگهداری کالاها و ساخت یک باب انبار دور باز به مساحت ۶۰۰ متر مربع در دستور کار قرار گرفت و اکنون برنامه ورود، خروج، مدت زمان نگهداری و تمام شرایط و مشخصات کالاهایی که وارد انبار میشود، در سامانه مربوطه درج میشود.
به گفته وی، بالغ بر ۱۶۵ هزار عدد کالا مشتمل بر ۲۶ هزار و ۵۰۰ قلم کالای شناورهای پشتیبانی کاسپین، ۱۳۱ هزار قلم کالا مربوط به سکوی ایران امیرکبیر و ۱۸ شاخه رایزر به انضمام بیش از ۷۰۰ تن مواد افزودنی سیمان و مواد شیمیایی حفاری و بخشی از کالاهای مستعمل و فرسوده، در مجموع به ارزش حدود ۱۰ میلیون دلار، از پایگاه پشتیبانی شرکت حفاری شمال به منطقه عملیاتی شرکت نفت خزر انتقال داده شده است.
رهبر یادآور شد: اجرای این پروژه در مدت زمان مقرر، بدون حمایت مدیریت ارشد شرکت و تلاش شبانهروزی پرسنل امکانپذیر نمیشد و با این اقدام، مشکلات مربوط به درخواست و جابجایی و انتقال کالاها برای همیشه رفع شده است.