شروع کسب و کار یک چالشه
پردیس فناوری کیش_طرح مشاوره متخصصین صنعت و مدیریت_گروه کسب و کار :
فرقی نمیکند این اولین تجربه کارآفرینی شما باشد یا قبلاً هم در این زمینه تجربه داشته باشید؛ به هر حال شما برای شروع یک کسب و کار با چالشهای مختلفی مواجه هستید.
برای کسانی که تجربهای داشتند، بیشتر چالشها شامل ایجاد یک نام تجاری جدید و یا پیدا کردن یک کسب و کار با سود قابل توجه است.
اما برای کار آفرینان جدید، برخی چالشهای مشترک وجود دارد، مثل تنظیم بودجه برای راهاندازی، انتخاب کسبوکار مناسب، پیدا کردن جریان نقدینگی در کسبوکارشان، شناخت بازار و تعداد رقبا، پیدا کردن مشتریها، شناخت استراتژی بازاریابی برای پیداکردن محل مناسب در بازار، چگونه بدست آوردن بودجه مورد نیاز و…
چهارده چالش کسب و کارها و راهحل آنها
- چالش اول: مشکلات مالی کسب و کار شما
اولین چالش شما مشکلات مالی برای شروع یک کسب و کار است.
راه حل:
راههای مختلفی برای تهیه بودجه کسب و کارهای کوچک وجود دارد، از دوستان و خانواده تا وامهای بانکی معمولی برای کارآفرینی.
اما بیشتر کارآفرینان با تجربه معتقدند که مدل رشد خود پرورده بهترین و کم خطرترین راهحل برای شروع است.
بهجای تلاش برای ایجاد یک کسبوکار بزرگ، آنهم یک شبه، بهخدمات ارزش افزودهای فکرکنید که میتوانید در اختیار مشتریان خود بگذارید و کسب و کار خود را با تبلیغات دهان به دهان توسعه دهید.
بههرحال اگر برای شروع نیاز به سرمایه گذار خارجی داشتید تمام مراحل قانونی را در نظر بگیرید و حتماً با یک وکیل مشورت کنید. - چالش دوم: انتخاب کسب و کار
کسب و کار مناسبی را انتخاب کنید، هم از نظر بازاریابی و هم از نظر توانایی برای انجام آن.
راه حل:
اولاً برای رسیدن به موفقیت در یک کسب و کار جدید شما باید یک محصول و یا خدمت مناسب که ارزش قابل توجهی در اختیار مشتریان خود بگذارد را انتخاب کنید، شما باید علایق و رفتارهای خود را برای این انتخاب ارزیابی کنید.
بعد از آن شما باید دقیقاً آنچه را که درکسب و کار خود به آن متعهد شدهاید را ارائه دهید، از آنجا که اگر نتوانید این کار را انجام دهید، مجدداً به دلیل تبلیغ دهان به دهان، کسبوکارتان به سختی گسترش خواهد یافت. زیرا شما برای جذب مشتری جدید یا حفظ مشتریهای فعلی خود موفق نخواهید شد.
به یاد داشته باشید، جذب مشتری برای اولین بار آسانتر از نگهداشتن آنها خواهد بود. - چالش سوم: جریان نقدینگی
کسب و کارهای کوچک نمیتوانند زنده بمانند، اگر از دستورالعمل های جریان نفدینگی پیروی نکنند و احتمالاً این مورد یکی از بزرگترین مشکلات یک کارآفرین خواهد بود.
به عنوان مثال، وقتی کاری را بهموقع انجام میدهید، فاکتور را افزایش میدهید و بعداز یک ماه پول آن را دریافت میکنید. در عینحال، باید تمام هزینههای مربوط به کسبو کار خود را مانند هزینههای جانبی،حقوق و دستمزد کارمندان و همچنین هزینههای شخصی خود در نظر داشته باشید.
در صورتی که تمام این موارد را پیگیری نکنید فقط یک معجزه میتواند کمکتان کند. سرمایه!
راه حل:
برنامهریزی و بودجهبندی مناسب برای حفظ نقدینگی در یک کسبو کار بسیار مهم است. یکی از راههای افزایش جریان نقدینگی اینست که هرزمان سفارشی را دریافت میکنید، یک پرداخت اولیه نیز دریافت کنید، به این ترتیب میتوانید هزینههای اولیه خود را هم بپردازید و همینطور مقداری از سود را کنار بگذارید.
راه دیگر برای حفظ جریان نقدینگی، تسویه حساب سریع صورتحساب توسط مشتری است، یعنی بهجای اینکه 30 روزه تسویه انجام شود از مشتری بخواهید 15 روزه یا به محض تحویل کالا یا خدمات مبلغ را تسویه کند، به این ترتیب اگر مشتری پرداخت را دیرتر انجام دهد شما هنوز زمان دارید.
راهحل سوم کمی عجیب است و کاملاً بستگی به ارتباط شما با تأمین کنندگان دارد، اگر بتوانید موافقت آنهارا برای پرداخت 60،45 ویا 90 روزه دریافت کنید، زمان کافی برای دریافت و تسویه فاکتورها خواهید داشت و قبل از انجام پرداختها حتی سود خود را نیز دریافت کردهاید. - چالش چهارم: ترک شغل فعلی
اکثر کار آفرینان کار معمولی خودرا خیلی سریع ترک میکنند، درحالیکه در حساب بانکی خود کمتر از نیاز یک یا دو ماه خود را دارند و احتمالاً بدون هیچ درآمدی!
راهحل:
وجود پول برای زندگی غیرقابل اجتناب است، بنابراین هنگامی که شما حداقل مبلغ هزینههای یک زندگی استاندارد را به عنوان یک کفی مالی در شروع کسب و کارتان داشته باشید، بسیار قویتر عمل خواهید کرد.
پس اول یک مقدار استاندارد از هزینههای حداقل یک ماه را برای شروع کسبو کار جدیدتان داشته باشید و بعد از کار فعلی خود بیرون بیایید. - چالش پنجم: رقبا
کار با رقبای خیلی زیاد!
راه حل:
برای اینکه توان رقابت داشته باشید تازههای بازار خودرا شناسایی کنید و با خلاقیت و نوآوری وارد بازار شوید.
مشتریها معمولاً سراغ کسبو کاری میروند که دانش جامع محصولات وسیعی که آنها میخواهند را جمع آوری کرده است. - چالش ششم: جذب نیرو یا همان استخدام
فرآیند استخدام میتواند کابوس یک کارآفرین باشد. بعد از بررسی رزومهها، مصاحبه و غیره در خیلی از موارد پیش آمده که فردی بیسواد را استخدام میکنید.
راهحل:
در سایتهای مختلف میتوانید رزومه اشخاص با توجه به نیاز خود را پیدا کنید.
بعد از این مرحله میتوانید “مصاحبههای کاری” را سازماندهی کنید و به آنها در مورد آینده شغلی و محیط کارشان نیز توضیح دهید، بعد کنار آنها قرار بگیرید و همه چیز را قبل از شروع همکاری نهایی تاکید کنید.
به خاطر داشته باشید همه چیز را برای هردو طرف روشن کنید، این امر برای ایجاد یک رابطه سالم کاری و استخدام فرد مناسب برای جای خالی مورد نظر شما با توجه به مهارت و نوع نگرش فرد بسیار مفید خواهد بود. - چالش هفتم: مشتریان (پیدا کردن مشتریان احتمالی)
راه حل:
اگر محصول یا خدمات شما ارزشی در زندگی مردم به ارمغان بیاورد، نیازی نیست پول زیادی برای تبلیغات در مراحل اولیه صرف کنید. اگر محصول یا خدمات عالی دارید، مردم به طور خودکار به سمت شما خواهند آمد، فقط به یاد داشته باشید که صبر و شکیبایی خود را حفظ کنید و فقط به دنبال پیدا کردن کسانی باشید که به محصول یا خدماتی که شما ارائه میدهید علاقهمند هستند.
- چالش هشتم: مدیریت زمان
مدیریت احتمالاً از بزرگترین مشکلات کارآفرینان جدید خواهد بود. کار آفرینان، برعکس زمانی که فقط یک کار مشخص داشتهاند، باید مراقب همه چیز باشند.
راهحل:
شما باید مهارتهای خود را در مدیریت زمان افزایش دهید.
چند راهنمایی مفید برایتان داریم:
_لیستهایی از اهداف خود ایجاد کنید، بعد از تهیهی لیست اهداف آنها را به اهداف سالیانه، ماهیانه، هفتگی و روزانه تقسیم کنید. به این ترتیب همه اهداف شما هرروز در مقابل شماست و فقط کافیست در مسیر باقی بمانید.
_برای هر بخش که نیاز مستقیم به شما ندارد، نماینده انتخاب کنید.
_نگران نباشید و وظایف غیرضرورری را حذف کنید.
_به طور منظم خود را مورد ارزیابی قرار دهید و از خود بپرسید در چه مرحلهای هستید. - چالش نهم: تقسیم وظایف
به دلیل بیتجربگی برای شروع اولین کسب و کار، احتمالاً در زمان مشخص کردن وظایف دچار از هم گسیختگی میشوند و مجبور میشوید چند بار آنهارا انجام دهید.
راهحل:
اگر یک تیم از کارکنان خوب داشته باشید، این کار بسیار سادهتر خواهد شد. با استفاده از بعضی سیستمهای مخصوص برای برنامهریزیهای سازمانی نیز میتوانید این کار را انجام دهید.
تقسیم وظایف ممکن است کمی هزینه داشته باشد، اما باعث میشود بیشتر کارها به صورت مؤثر انجام شود و در زمان نیز صرفهجویی شود، مهمتر از همه در نظر داشته باشید، در این بخش نیاز کارمند مشخص شده باشد تا وظایف با دستورالعملهای مشخصی به هر شخص محول شود که به نوبه خود بتوانند به طور مؤثری در زمان مشخص آنرا به اتمام برساند. - چالش دهم: شرکای تجاری
پیدا کردن شرکای تجاری قابل اعتماد یکی از مهمترین چالشهاییست که یک کارآفرین جدید با آن مواجه است. یک شریک تجاری اشتباه میتواند شهرت شما را به چالش بکشد؛ به طوریکه موفقیت شما را با وجود همه تلاشهایتان به خطر بیاندازد.
راهحل:
پیدا کردن شریک مناسب در یک نگاه اتفاق نمیافتد و شما باید به تدریج آن را شکار کنید. تنها راه خروج از این مشکل اینست که همه چیز را بلافاصله بین خود حل و فصل کنید.
- چالش یازدهم: انتخاب محصول یا خدمات مناسب
یکی از بزرگترین دلایل شکست یک کارآفرین، انتخاب یک محصول یا خدمات اشتباه برای فروش است.
راهحل:
این یک مسئله کاملاً عادیست که یک کارآفرین، مهارت کافی برای انتخاب درست یک محصول سودآور را نداشته باشد. در چنین مواردی، راهحل استخدام یک نیرو برای بخش توسعه و تحقیق بازار است تا به بررسی و تحلیل بازار بپردازد.
به عنوان مثال زمینه کاری را که میخواهید مشخص و گزارش ایدههای سودآور را تهیه کنید. پس از آن میتوانید گزارشات را بررسی و تجزیه و تحلیل کنید و تصمیم بگیرید بر روی پرسودترین ایده ممکن کار کنید تا ریسک کسب وکارتان را به حداقل برسانید. - چالش دوازدهم: استراتژی بازاریابی
شاید با بهترین استراتژی برای فروش محصولات یا خدمات خودآشنا نباشید.
هدف اینست که بازگشت سرمایه (ROI) را با بازاریابی مؤثر به حداکثر برسانید!
راهحل:
بازهم برای تأثیر بیشتر این بخش، از شخصی که تخصص کافی دارد کمک بگیرید. برای بازاریابی محصول یا خدمات خود بودجه آماده کنید و آن را در اختیار متخصص بازاریابی خود قرار دهید تا یک طرح کارآمد برای بازاریابی در اختیار شما قرار دهند.
به یاد داشته باشید در ابتدای شروع کسب و کارتان فرصتی برای آزمون و خطا وجود ندارد. شما میتوانید این کار را در زمانی که یک خط تولید پایدار دارید انجام دهید. - چالش سیزدهم: بودجهبندی
حتی زمانی که جریان نقدینگی کافی در کسب و کارتان دارید باز هم با چالش بودجهبندی صحیح برای نمایش محصولات و یا خدمات خود مواجه هستید.
راهحل:
باید اعتراف کنیم که هر کارآفرین با چالش بودجهبندی کم هزینه مواجه است. شما میتوانید هزینههای خود را با فعالیتهای بازاریابی مؤثر کاهش دهید. بیشتر پول را در بخشی که بازگشت سرمایه (ROI) شما را به حداکثر برساند و بقیه را برای سایر هزینههای زیربنایی و تجربی ذخیره کنید. - چالش چهاردهم: عدم اعتمادبه نفس برای کارآفرینی
هر کارآفرین جدیدی از مرحله عدم اعتماد به نفس میگذرد. این مشکل به دلیل خرابیهای اولیه و غیرقابل پیشبینی و تماشای رشدهای کمتر از حد انتظار اتفاق میافتد.
راهحل:
شما برای اینکه تبدیل به یک کارآفرین موفق شوید باید این شک و تردید را برطرف کنید. در مورد اتفاقات پیرامون خود که باعث رسیدن به اهدافتان میشود بحث کنید. شما حتی ممکن است به کمک کارآفرینان اطراف خود نیاز احتیاج داشته باشید، بعضی از آنها آماده ارائه مشاوره و نشان دادن راهها برای غلبه بر موانع این مرحله هستند.
فکر میکنید که به یک کارآفرین تبدیل میشوید یا تنها یک تازه وارد هستید؟!
برای این چالشها آماده باشید. برای رسیدن به موفقیت، برنامهریزی استراتژیک و راههای مختلف را کشف کنید. یک محصول یا خدمات فوقالعاده را در بازار به ارمغان بیاورید و در نهایت کسب و کارتان را به بهترین شکل ممکن انجام دهید.
جهت دریافت مشاوره آنلاین به سایت زیر مراجعه نمایید