پردیس فناوری کیش تک- طرح مشاوره ملی- متخصصین صنعت و مدیریت- گروه وکالت
آشنایی با وکالت
شغل وکالت، به عنوان یکی از موجهترین مشاغل اجتماعی، سابقهای به اندازه قدمت تاریخ بشریت دارد؛ وکالت به این معنا که هر فرد میتواند فرد دیگری را به عنوان نماینده خود در رسیدگی به هر موضوعی تعیین کند. قانون مدنی ایران هم تعریف مشابهای در این زمینه دارد. براساس این قانون، وکالت عقدی است که به موجب آن، یکی از طرفین، طرف دیگر را بر انجام امری نایب خود قرار میدهد. وکالت شغلی در حیطه مشاوره مستقیم است؛ وکلا به مراجعان مشاوره حقوقی میدهند و به عنوان نماینده آنها در دادگاه و مراجع قضایی شرکت میکنند تا طبق قانون از حقوق موکل خود دفاع کنند.
وضعیت استخدام و بازار کار وکیل:
تمام فارغ التحصیلان رشته حقوق و وکالت از دانشگاه، پس از گذراندن دورههای کارآموزی و آموزشهای لازم میتوانند با اخذ مجوز و پروانه وکالت از نهادهای قانونی، دفتر وکالت تاسیس کنند. متقاضیان پروانه وکالت، برای گرفتن مجوز وکالت دادگستری، باید ابتدا در آزمون وکالت شرکت کنند. این آزمون هر سال توسط کانون وکلای دادگستری برگزار میشود. افرادی که در این آزمون موفق میشوند، پس از طی مراحل مصاحبه شفاهی و گزینشهای اداری، پروانه کارآموزی وکالت دریافت میکنند. به این وکلای کارآموز معمولا وکیل پایه دو اطلاق میشود. البته مدت دوره کارآموزی و شرایط آن در کانون وکلا، مرکز مشاوران حقوقی و حتی وکلای قوه قضائیه متفاوت است.
شرح وظایفی که وکیل ملزم به انجام آن است
1. حضور در دادگاه به عنوان نماینده موکل خود و دفاع از وی
۲. پیگیری امور قید شده در وکالت نامه
۳. تهیه پیش نویسها، قراردادها و نامهها برای درج در پرونده
۴. جمع آوری و نگهداری از مستندات و مدارک مربوط به پرونده برای ارائه به دادگاه جهت دفاع از موکل خود